• germany

Tips om dhea

GRATTIS Hemulen till att du är ruvare av 2 små embryon och så grattis för det jättefina resultatet i största allmänhet! Måste kännas fantastiskt att även ha fått till frysen. Önskar dig all lycka till nu under dessa mindre roliga ruvardagar. Kram!

Vi 4 - Åh, så roilgt att träffa på dig igen Skrattande. Varmt välkommen hit att ventilera DHEA funderingar och kanske lite annat mellan varven också. Har alltid tyckt du varit en otroligt empatisk och fin trådskrivare Hjärta
    Beträffande pigghet så verkar du och jag må väldans bra av preparatet :)
    Lite acneutslag på ryggen främst har jag fått, men tycker kanske att det blivit lite bättre sedan jag också började med Omega-3. Hoppas få se mera av dig här i tråden nu framöver. Kram till dig också.

Och så finaste Katt - Du kommer nu alla gånger att nå hela vägen fram. Fantastiskt och så glädjande efter allt som du och din man har fått gå igenom. Ni är verkligen värda att äntligen få glädjas åt det barn som nu växer och frodas i dig. Du vet att jag delar er glädje och jag hoppas jag får följa eran resa till slutet (eller rättare sagt mot början av erat nya innehållsrika liv). Och en kram till dig också!

• germany
    Gaaaa skrev 2012-09-13 16:54:27 följande:
    Då har jag fått resultatet på AMH värdet och det ligger på 1,5. Inte det bästa, men läkaren tyckte att det var bra.
    Så mitt stora frågentecken kvar står. VARFÖR BLIR JAG INTE STIMULERAD AV GONAL F???

Ditt AMH värde var ändå riktigt bra. Bra fråga du ställer varför du inte svarar på din hormonbehandling. Vad har din läkare sagt? Har du inte blivit föreslagen något annat hormonpreparat?
  • germany

Linköping - Jag använder mig också av Karolinskas sida för att kolla alla möjliga ref.värden.
    Vore jag du så skulle jag testa DHEA med den nivå som du nu har fått berättat för dig att du har naturligt i din kropp. Jag resonerar som så att detta hormonvärde sjunker redan från 25 årsåldern och du är väl över 40 år?
    Ditt värde låg dessutom under ref.värdet, i din ålder så ska det som sagt var ligga som lägst 3,8 och ändå upp till 26 för att räknas som normalt. Så din nivå är ändå inte så hög naturligt, därför tycker åtminstone jag att du inte ska vara rädd att pröva.

Jag tar alla tillfällen i akt att prova nåt istället för att bara sitta och vänta på bättre tider. Lär väl inom en ganska så snar framtid få veta om DHEA är något som hjälper just mig. Tror att på en del hjälper det och andra så blir det oförändrat. Men jag kan i allafall känna att jag prövat och därefter har svar på om det var succe för mig eller så inte Cool

PS: Glömde att skriva att jag har aldrig fått tagit mitt värde innan jag påbörjade med DHEA....synd tycker jag för det hade varit väldigt intressant att få veta.

• germany
    mba12 skrev 2012-09-14 15:06:52 följande:
    Jag bad min läkare att skriva DHEA-test-rmiss till mig men han sa att det inte behövs om man  inte har nån biverkning av Prasterone!Obestämd
    Tror  till slut vi får lära oss den hårda vägen, dvs vi får helt enkelt sluta att be och istället kräva!

cff - Tack för upplysningen om skillnaden mellan DHEA och DHEA-S.

Alynda - Välkommen tillbaka Solig

Anemon - Förstår din glädje över ditt låga AMH Flört. Tänka sig att dit värde fortfarande var detsamma, hela 2,5 år senare. Än är inte dina chanser att räkna bort!
  • germany

vi 4 - Jo, jag känner mig både piggare och mer företagsam. Tycker jag känner mig lite gladare igen (även om jag fortfarande kan bli ledsen i bland av denna jobbiga stressiga längtan efter en liten...). Är man dessutom gladare så orkar man mer och tvärtom, är man pigg och vill göra en massa saker så blir man ju automatiskt mycket gladare bara av det Skrattande.

Ang. att få testa DHEA-S så har jag igår mailat min läkare om remiss för att få ta provet.
    Jag tror faktiskt att jag kommer att få kolla upp detta, tror nästan att det kan vara av intresse för honom också.

Och ang. ref.värden för DHEA-S så tror jag inte skillnaderna kan vara altlför stora ändå oavsett vilket labb man än besöker. Måste väl likna på ett ganska ungefär, annars verkar det ju knasigt?!

Tuvalina - Om du är kortisonberoende så kan jag lugnt sagt säga att jag är eller rättare sagt varit ett kortisonfreak Glad. Så det kan bli av denna tokigt snurriga barnverkstad. Vem hade kunnat tro att man skulle hålla på så här för några år sedan......Men jag brukar skoja till mina systrar att om deras döttrar dröjer med att skaffa barn så ska moster "Germany" berätta ett & annat för dom Hjärta, ty jag vill inte att de ska riskera att hamna i samma sits som mig själv.

• germany
    mba12 skrev 2012-09-14 21:02:04 följande:
    Ja Anemon det var honom jag vände mig till.

Germany hur ska jag kräva mer?!
    Förstår att det känns uppgivet i bland att känna att man inte kommer nån vart med alla sina frågor och önskningar som man lägger fram till sin / sina läkare......
    Men för det första så tror jag att man måste våga släppa spärren att vara tjatig. Jag har fått nej för att ta ett sketet litet TSH prov förut, men nu har jag helt plötsligt tagit 2 st på relativ kort tid. Det är bara att vara envisare än nejet och försöka argumentera och om inte det går så försök gå till en annan läkare.

Jag har nu 4 st olika ställen som jag varierar att vända mig till med mina önskningar. Känns bättre att slita lite på var och en än att be om allt på ett och samma ställe.

Sköt om dig!
  • germany
    mba12 skrev 2012-09-14 15:06:52 följande:
    Jag bad min läkare att skriva DHEA-test-rmiss till mig men han sa att det inte behövs om man  inte har nån biverkning av Prasterone!Obestämd
    Förresten, har du fått acne av Prasteronet? Om du har det eller inte så kan du kanske vända dig till en annan läkare och säga att du har fått utslag sedan du började med DHEA och att du pga det gärna vill kolla upp om du har bra värde eller ej, för i såfall vill du kanske sluta med medicinen (det ska du förstås inte göra, sluta alltså.)

Har du företagshälsovård? Prova att vända dig till dom. Jag har bett min företagshälsovård om hjälp att ta full blodstatus tex och har då helt ärligt berättat om min situtation om att det är så jobbigt att måsta tjata och vända sig till sin IVF läkare som har så fullt upp redan.

Jag tror också att du inte ska fråga om att få ta utan säga att jag blir inte lugn förrän förrän jag får ta det här provet. Du kan också säga att du kan betala för vissa av de prover som du vill ta. Tänk i lite andra banor så hittar du nog någon lösning på att lägga fram det hela så att de kanske tar dig på allvar och förstår att det är viktigt för just dig.

Önskar ju så att jag kunde hjälpa dig......men kan bara ge dig stöd så här och säga att du inte ska ge upp Hjärta.
    Vi får stötta varandra så gott det går här så blir inte allt fullt lika jobbigt.
    Kram till dig!
  • germany
    cff skrev 2012-09-15 19:29:26 följande:
    Germany - det är en marginell skillnad mellan de olika referensintervallen - men de grupperar åldersgrupperna lite olika vilket förmodligen är störst anledning till att ref-värdena är olika.

Hänger med Glad
  • germany

Jag kan tycka det är lite märkligt faktiskt att min IVF klinik vill att jag äter Prasteron 3 ggr / dag när det i studier faktiskt står att DHEA bör tas som en dagsdos på morgonen. Undrar i mitt stilla sinne om det finns någon speciell tanke bakom att min IVF klinik vill att man delar upp intaget eller om de helt enkelt inte tagit reda på vad som är brukligt? Fast det låter ju också konstigt.....de borde ju vara insatta i vad de ger oss och hur bästa effekt ges (tänker du på när & hur intaget ska ske).

• germany
    Kattflickan skrev 2012-09-15 23:23:46 följande:
    Hur funkar defragmentering??? Om embryots celler väl har börjat utvecklas fel så kan man väl inte göra nåt åt det? Det låter som science fiction.
    Undrar detsamma. På mig har då en del ägg varit fragmenterade, men de har då varit obrukbara.
    Kan också hålla med om att det låter nästan som science fiction Tungan ute
Svar på tråden Tips om dhea