• germany

Tips om dhea

Pim Pim - Ingen fara, jag är inte orolig just nuGlad, men det tål att påminnas att man ska försöka mota bort oron både innan, under & efter IVF, tack för det! Solig

Jag har redan tagit en massa prover och är på gång med lite andra prover också. Dock så är jag lite rädd för att kolla upp mitt AMH igen och lite smått också FSH (har remiss för AMH liggandes hemma....som jag ej tänker röra förrän vi nästan har gett upp). Klinikerna är inte speciellt intresserad av att man tar nya prover som tex AMH eller FSH när de nöjer sig med de provsvar utredningen gav.

Jag har semester och har verkligen prickat in strålande väder. Hoppas du också hinner njuta lite av solen när du är ledig i helgen kanske?
  • germany
    Vi 4 - Åh, så jobbig dag för dig och din man i går då ni hade alla era tankar hos er käre son....och så mitt i allt då vara fullproppad med dessa hormoner Gråter.
    Får hoppas att dina blåsor fortsätter växa och att det kanske kanske kan haka på nån enstaka till. För att få ruva så räcker det med det där endaste fina lilla ägget. Kanske finns det redan där i de blåsor du nu ända har.
    Finns det någon rättvisa så borde ni få lyckas. Ska tänka fina & positiva tankar åt dig när det börjar dra ihop sig för ditt ÄP, berätta bara när det blir  Hjärta.

Castor - Återigen toppenbra att du delat med dig av detn information du fått veta och det av framstående läkare, dvs att faktiskt göra ett långt uppehåll med DHEA i ca 3 månader innan man återigen sätter igång och äter det. Jag ramlade ave n slump över en sida i gårkväll där DHEA intogs i ett helt annat syfte än fertiltet och där läkarna också ville att kvinnan skulle äta DHEA i omgångar och inte hela tiden i ett sträck. Detta var en mkt intressant information som du lagt fram till oss som i allafall jag ska ta fasta på. TACK snälla för att du finns kvar fastän du snart är framme vid ditt mål. Baby

Kvinna 72 - Vad bra att du finner lite tröst och styrka här på FL när det känns lite tungrott. Visst är det skönt att veta att man inte sitter ensam i båten Hjärta Du ska se att både du & jag och alla andra fina som kämpar som vi gör kommer att kunna "rädda oss" till slut och att vi kanske också så småningom kan minnas och skratta lite smått åt vår vingliga tur på havet där man aldrig vet riktigt vart man ska blåsa i hamn. Men det jag vet är att barn ska vi få, något annat finns just nu inte i mina tankar.

Kram till dig.
  • germany

Var hos min läkare idag och nu har jag fått remiss för att ta DHEA-S.
    Förvisso så har jag ju inget att jämföra med då jag inte tog något prov innan jag började äta DHEA.
    Enligt min läkare så var det inte ens säkert att jag har haft en låg nivå innan.

Ni som ska börja äta DHEA försök få ta ett prov innan ni startar med intag av preparatet för jag hade tyckt det varit väldigt intressant om jag hade haft något att jämfört med från början utan intag av preparatet. Nu får jag bara veta vad mitt värde ligger på efter att ha ätit DHEA, men det ska bli kul att få ett värde i allafall. Jag hoppas det är helt ok :)

• germany
    mba12 skrev 2012-09-25 20:48:44 följande:

Håller tummarna för dig. Själv ska testa TSH3, 4 och AMH. Och eventuellt några reumatiska tester. Alltid nervös, stressad och rädd när jag ska lämna tester senaste året.
    Tack detsamma! Känner du verkligen att du vill  testa AMH just nu? Jag själv sitter redan på en remiss sedan i våras.....då jag själv bad min utredningsläkare om remissen då de slarvade bort ett AMH prov för mig och när de sedan helt plötsligt hittades åt så visade dom helt olika....endast några dagar emellan. Jag ska kolla mitt AMH, men inte förrän jag själv känner att vi ev är färdiga med IVF. När den dagen kommer så accepterar jag också om mitt värde har blivit än sämre. Men just nu vill jag faktiskt inte veta....är så himla rädd att jag ska förlora det hopp jag ändå fortfarande har kvar.

Jag vill alltså inte säga åt dig att du inte ska ta provet, men bara att du ska vara beredd på att OM det skulle vara sämre än sist så är jag så rädd att du kommer att förlora din starka gnista som du nu ändå har fått tillbaka och det ganska mycket om jag har känt av dig rätt?
    Men toppen att du kollar TSH igen! Jag har remiss på det jag också och ska lämna lite blod i morgon. Är inte så länge sen jag tog och då visade det 1,2 vilket jag var mkt nöjd med.
  • germany
    Cff - Jag frågade inte när jag fick remissen, men har också läst från ett "säkert" ställe som jag nu tyvärr inte minns var jag hittade informationen....Men jag la den på minnet och det var precis som det du nämnder, dvs man bör ha ett 24 timmars uppehåll med DHEA preparatet innan provet tas.
    Det kanske funkar med 12 timmar också, men för säkerhetsskull så kör jag på 1 dygns rekommendationen.

Kan passa på att fråga här också om någon vet om jag kan ta TSH provet trots att jag på morgonen har tagit en låg dos kortioson (5 mg)? Eller bör jag först ta TSH och sen kan jag ta kortisontabletten, ungefär som man ska göra om man äter Levaxin och ska ta TSH provet?
    Jag är på nedtrappning av kortison, men vill gärna kolla mitt TSH precis just nu ändå för att veta ungefär vad det ligger på.
  • germany
    Tuvalina  - Tycker du gör rätt som inte i nuläget lyssnar på rekommendationen om ÄD. Jag förstår ju att de tror de väljer den "rätta" vägen för oss för att vi ska slippa lida och som dom antagligen tror att vi mår mkt dåligt av.
    Nu kan jag ju själv erkänna att det är en väldigt tung process att kämpa månad in och månad ut och bli ledsen efter misslyckade IVF osv osv. Men, det läkarna INTE vet om oss kämpare till tjejer är ju att vi mår garnaterat inte sämre av att fortfarande få lov att kämpa så länge vi själva anser att vi orkar och har råd med.

Att helt plötsligt utan minsta förvarning få ÄD föreslaget som enda alternativ, alt adoption är ett tungt slag att få när man själv ännu inte har den minsta plan på att ge upp riktigt än. Så jag hoppas verkligen att du kan glömma det besked du fick och istället vända dig till en annan klinik, förslagsvis utomlands och se om de kan ta emot dig. Och så sist men inte minst maxa dina chanser nu inför det gratis IVF försök som du har blivit lovad. För det försöket kan dom ju inte neka er då ni blivit lovad.

Jag kan berätta för dig att när min utredningsläkare klumpigt la fram ÄD & adoption rekommendationer till mig via telefon....dessutom ett halvår senare efter att vår utredning var klar så kontrade jag snyftandes med frågan att jag fortfarande ändå fick ut riktigt bra med ägg, trots mitt låga AMH (som var enda orsaken till att han inte trodde på mina chanser). Han höll med om att det var märkligt att jag fick ut så pass bra med ägg som 8-9 st när jag hade så lågt AMH.  Och ändå så hade han rätt att döma ut mig på ett ögonskast på mitt AMH värde?!

Nä, usch, jag blir så besviken att höra att fler helt plötsligt blir utdömda och det när man själv har planer på att försöka lite lite till för att få ro i sin själ att man verkligen försökte så gott man kunde. OM du fortfarande inte har gett upp tanken om barn med egna ägg så hoppas jag att du orkar komma upp ur träsket igen och så torka ev  tårar (som jag kan tänka mig kommer ut ur ögvonvrån efter att ha fått din senaste "dom") och ta nya tag, någon annanstans på en helt ny klinik.

Styrkekramar till dig! Hjärta
  • germany

Lite allmänt så pratade jag med Prasterones tillverkare i dag och jag frågade en massa.
    En del kunde hon inte svara på utan hänvisade tillbaka till läkaren.....I bland är det verkligen ingen som vet någonting om DHEA?! Varken apotek, tillverkare eller läkare....

Men i allafall så var uppmärksam om ni vid ET får trombyl, för DHEA och trombyl går inte bra ihop.
    Jag ska vid kommande IVF mest troligt få trombyl bla och "ordern" om prasteron är att äta det ända fram till ett ev plus.

Jag är  alltså glad att  ligga steget före och att jag tagit reda på att prasteron då inte ska tas tillsammans med trombyl för jag är  faktisktinte helt hundra på att jag kommer att få den upplysningen av min klinik.  Men nu vet jag ju och kan lägga fram min synpunkt om dom inte skulle säga något.

Så jag kommer att sluta ta prasterone så fort jag förhoppningsvis får tilbaka embryo.

• germany
    mba12 skrev 2012-09-26 11:39:42 följande:
    Jag vet inte! Egentligen är jag mycket nyfiken på min AMH. Det är säkert som du säger att den sjunker!!

Har fått tid hos reumatologen imån. Ska lämna nåra tester redan idag.
    Hej! Fast jag har inte sagt att det sjunker. Men OM det nu skulle ha gjort det så känner i allafall jag att jag just nu när jag kämpar som bäst skulle bli väldigt nere om det visar sig att värdet är ännu sämre (om det nu kan bli det....) Sedan är jag rädd för att om mitt AMH värde sjunkit ytterligare så kanske det blir nej för fortsatta IVF behandlingar och den risken vill jag inte ta så länge jag själv räknar med att köra IVF.

Den dagen jag eller rättare sagt vi (jag och min man) går över till ÄD så kommer jag absolut att vilja ta reda på vad mitt värde är innan vi kör igång.

Du blir nog inte klokare av mitt inlägg Drömmer, men jag vill dig bara väl och även om jag tänker på mitt sätt så kanske du inte alls tänker som jag och då kommer ditt beslut som du tar ändå bli rätt Solig.
    Kram på dig!
  • germany
    Tuvalina - Vad skönt att höra att du fokuserar ett tag till med egna ägg. Jag tror det växer fram för oss alla när vi känner att det är kört och där är vi inte fullt ut än, vare sig du eller jag. Heja på nu! Glad.

Jag har även pratat med läkemedlesverket ang. kombinationen DHEA & trombyl och jag tror inte att jag vågar kombinera dessa preparat, även om det kanske är så att risken ändå är liten?
    Ja, det är verkligen mycket som kan sätta "myror i huvudet" på en när man börjar efterforska det ena och det andra. Jag frågade min läkare i går som jag går hos här hemma om jag skulle ha uppehåll med prasteron om vi nu kommer att misslyckas vid kommande IVF, men nej....det tyckte han inte.

Jag blir riktigt brydd i bland när jag frågat såväl läkare, tillverkarna av prasterone, apotek osv om just detta med hur länge man ska äta preparatet och om man ska ha uppehåll för bästa effekt. Ingen vet riktigt.....för preparatet är som jag fattade egentligen inte godkänt på nåt "vänster" och därmed så är det ingen som vet riktigt. Suck! 

Jag tog inget DHEA-S prov idag utan bara TSH, T4 & T3 då jag stoppade i mig en tablett prasteron i morse (vill hellst vara utan i 24 timmar innan jag tar provet).

Jo, jag kollade mina äggledare i går och det såg bra ut. Obehagligt att slänga sig upp i stolen när "tant röd" är med. Men det gick bra och nu ser jag bara framåt.

Förresten så kom jag på mig själv idag med att jag faktiskt hanterar stress mycket bra just nu! Jag har jättemycket att göra och idag börjar jag även att jobba efter 2 veckors semester och när jag kände hur stressen över att hinna med allt som jag måste hinna med framförallt idag, så kom jag på mig själv att stanna upp och andas ut och tänka att inget är överhängande och tänk att wips direkt så försvann stressen och jag ska verkligen försöka tänka till om jag känner mig minsta lilla stressad nu framöver. Stress ÄR verkligen till viss del hanterbar. Det kan vara värt ett försök att vara medveten om att stressen går att mota bort innan den kommit in genom dörren. Solig
  • germany
    Tuva - Ha, ha Skrattande, det är detta jag menar att ju mer man börjar nysta i saker desto mer skapar det en massa myror i huvudet på en som man nog inte ska fundera så mkt över för då rasar det väl snart barr ur huvudet på en!

Jag frågade om jag kunde ta DHEA tillsammans med trombyl och det tyckte inte kvinnan jag pratade med att jag då skulle i och med att prasteron förstärker trombylens effekt och då kan det bli en helt annan dosering på blodförtunnande än vad som var tänkt från början.

Så du har fått rätt information om att prasteron ökar effekten av trombyl. Men jag vill då inte riskera att få alltför kraftig effekt när jag kommer att få trombyl vid mitt ev ET, det ska i såfall vara under "övervakning" av läkare och att de är väl medvetna om att effekten ökar och frågan är då om de är insatta i det eller ej? OM kliniken har räknat med denna effekt så är det en sak och något som jag i såfall kan känna mig lugnare med, men om de inte har räknat med det så känns det i allfall för mig inte speciellt tryggt. Nu är ju trombyl inte lika som blodförtunnande Waran, men kan vara värt att ändå ha i åtanke som jag tolkade det hela. Men detta är ju bara att ta upp med sin IVF klinik i god tid innan så behöver man inte fundera och oroa sig. Sedan är det väl som med allt, att alla säger olika och det enda rätta är antingen att lyssna på sin egen läkare och klinik och protestera om man känner sig minsta lilla osäker på om det verkligen är si eller så det ska vara. Vi alla leker ju även lite doktorer själva och det är också upp till var och en vad man vill tro på är bäst för just en själv.

En annan sak som jag funderat på är detta med att avsluta behandling med Prasteron. Är det någon som har fått klart för sig om man bör trappa ner eller om man kan sluta alldeles tvärt utan att kroppen slår bakut? Min IVF klinik vill att jag ska äta det fram till plus och då blir det ju isåfall tvärslut, så enligt dom måste det ju vara ok att bara sluta tvärt. Hm, kanske inte ens värt att fundera så mkt på det Flört 
Svar på tråden Tips om dhea