• cff

Tips om dhea

Skulle gärna ta ett s-DHEA för att få koncentrationen men tror inte min vårdcentral ställer upp på detta, kan ju knappast säga att jag beställt hem piller från USA Skäms   

Liv - OBS, det är S-DHEAS (alt S-DHEA-S), du skall ta. Det inledande S:et betyder bara att det är ett så kallat serumprov. S:et i slutet betyder att det är den sulfatiserade formen av DHEA som testas - och den testar man eftersom nivåerna av det sulfatiserade DHEA:t är mer konstant över dygnet än rent DHEA.

Vad gäller vad man kan säga till VC... Jag sa just precis så...: att jag åt olagliga hormoner från USA (läkaren har tystnadsplikt som jag har förstått det, har för mig att jag frågade henne innan jag berättade) och därför ville hålla kolla på vissa värden - förutom DHEAS så vill jag ju också hålla koll på testosteron- och androstendion-halterna som ju helst inte skall bli för höga (dessa hormoner bildas i kroppen från DHEA).

PS. baserat på vad jag sa till VC så fick jag så mycket remisser jag vill, men får betala självkostnadspris för proven. Jag vet inte om VC får göra så, men har i alla fall även fått min nya VC att gå med på samma sak 
  • cff

Vad kul, idag har jag lärt mig något nytt. Hade aldrig hört talas om trifasisk kurva :)
    Har försökt börja tempa också, men glömmer alltför ofta. Jag har skaffat en örontermometer och kunde igår konstatera att temperaturen i ena örat var 1 grad högre än i andra :)

Vi4 - Jag brukar ju få tillbaka två embryos om när det har funnits. Min läkare (i Danmark) sa till och med, redan efter 3 misslyckade försök (nu är jag upp i 6) att jag skulle få tillbaka 3 st om jag lyckades "producera" det.

Jag har läst om att ett starkare ägg skall kunna hjälpa ett svagar ("embryo assistance) - men är osäker på om det i de fallen verkligen handlade om ägg av olika kvalitet, eller om det bara sa att sannolikheten att bli gravid var högre om man fick två ägg insatta. 

Det finns också forskning gjord på kvinnor under 35 som visat på att den kumulativa graviditetsprocenten (dvs graviditeter per stimuleringscykel) var högre vid single-embryo-transfers (då övriga embryos frystes istället för att återföra flera på en gång) än vid double-transfers.

Men, jag har för mig att jag också läst, men lyckas inte hitta den rapporten nu och har tyvärr inte sparat  den, att det skulle vara högre sannolikhet att bli gravid om man satte tillbaka två lite sämre, men "lika" embryos (t.ex. två som delat sig lite långsammare än optimalt) än att återföra ett topp-embryo tillsammans med ett lite sämre.

Så, det finns nog tyvärr många motsägelsefulla studier (jag skall leta lite vidare - kanske finns det ledtrådar i artiklarna som man kan hänga upp sitt eget beslut på). 

Min danska läkare har aldrig ens tagit upp frågan om jag skall få tillbaka ett eller två utan har alltid återfört max antal och det tror jag att jag kommer att fortsätta med. Det har mest varit frågan hur jag skulle ställa mig till att ev. återföra 3 st embryos, om det skulle bli aktuellt, som känts svår - blir man gravid med trillingar ställs man ju inför den extremt svåra frågan om eventuell selektivt avbrytande.

Så, vad gäller 1 eller 2 embryos tillbaka tycker jag du skall följa din egen magkänsla (som ju kommer att baseras på en massa saker, bl.a. din läkares rekommendationer och all input du får här).    

• cff

Tuvalina - spännande med din stigande temp. Vi håller alla tummarna för att det är ett positivt tecken.

• cff

Vad gäller vad och när man väljer att berätta för sin omgivning skall man såklart göra det man mår bäst av. Själv är jag öppnare och öppnare ju längre jag befinner mig i den här svängen - men det känns som en privat fråga, så jag berättar inte vitt och brett för mina professionella kontakter - även om vi ofta kan ha en personlig ton i våra samtal.

Men det känns så mycket lättare nu när min omgivning vet - då slipper man smussla med varför jag är borta någon dag, inte kan dricka vin - och, jag kan ofta vara helt ärlig även när jag t.ex. tackar nej till fester där det kommer att vara många barn. Jag väljer helt enkelt hellre att delta i de sammanhangen där jag inte behöver ägna all min koncentration till bita ihop mot tårarna.

Väldigt tidigt på denna resa hade jag en graviditet som gick snett när jag hunnit njuta ett tag av att vara gravid och jag är glad att jag berättade för mina vänner (och familjen vet allt såklart) - jag kraschade så totalt och det hade varit ohållbart att låtsas som ingenting.

Numera kan jag till och med uppbringa lite galghumor kring "min 500e spruta", "hur bra jag numera är på danska", "min coola film i fyrfärg - inifrån" (dvs från min lapraskopi), osv. :) Då känns allt lite lättare och mina vänner känner inte att de behöver tassa runt på tå kring frågan. Jag säger rakt ut att "det känns fördjävligt", men då vet folk att det är inte dem det är fel på, utan jag är ledsen över att det inte (ännu) funkat för mig.

Ojoj, mycket text idag :) har varit lite tyst här på FL ett tag så behöver prata av mig Skäms    

• cff

Tack för fina inlägg från flera av er. Jag hoppas att tråden kommer att leva vidare som en positiv och stöttande gemenskap. Eftersom jag själv inte alltid är så smidig på att formulera mig nöjer jag mig med att säga att jag är glad att du Tuvalina kommer att stanna - skulle sakna dig om du försvann från tråden.

Pippi - jag kör på med DHEA ända fram till ev. positivt test. Jag behöver ju tillskottet (verkar fortfarande inte som att mina binjurar själva klarar av att producera vettiga mångder DHEA) och är rädd för att göra mer skada än nytta om jag gör uppehåll (när jag började ta DHEA - och blev så mycket friskare - bävade jag nästan för den dag jag skulle bli gravid och tvingas sluta med tillskotten... ). Protokollet de förespråkar på Centre of Human Reproduktion (kapitel 17 i boken How to Improve Your ART Success Rates från 2011) säger ju också att man fortsätter med DHEA, 75 mg/dag, fram tills ett andra, "normalt stigande" graviditetstest (jag kan maila dig det kapitlet om du vill, inboxa mig i så fall din mailadress).

Vad gäller krav på ÄL före nedregleringsstart så är det intressant att man gör olika på olika kliniker/ länder). Till mig sa de ju att om jag inte har ÄL ökar risken för cystor och för att jag inte skulle få mens och då inte skulle bli kunna bygga upp en ny, "fräsch" och bra slemhinna inför ET.
    Jag har också fått stränga order om att jag absolut inte får riskera att vara gravid när jag påbörjar nedregleringen - konstigt, för den förhållningsordern verkar ingen annan ha fått. Det gör att mina månader mellan IVFen är bortkastade sedan jag började med det långa protokollet (tidigare så åkte jag till Köpenhamn för insemination i dessa mellanmånader), något som också stressar mig - när varje ägg räknas. Nu funderar jag på att strunta i förhållningsordern och kanske ändå inseminera (det gör jag på en annan klinik så det behöver jag i så fall inte berätta för min IVF-läkare...).

• cff

För er som är nyfikna på boken "How to Improve Your ART Success Rates från 2011" (som jag tycker innehåller otroligt relevanta kapitel - skrivna av den yttersta experisen på respektive område) kan man läsa några av kapitlen (dock inte kapitel 17, det som handlar om DHEA) i förhandsvisningen på google books. Se Här (scrolla lite ned på sidan så kommer hela innehållsförteckningen upp, och vissa av artiklarna är klickbara)

Jag har boken i pappersform så om någon är intresserad av ett speciellt kapitel som inte är tillgängligt på google books kan ni inboxa mig så kan jag scanna och maila.

• cff

Älva1973 skrev 2012-12-20 23:14:46 följande:
    ......
    Jag lägger in en bild på labbsvaret. jag fick en kopia i brevet. Jag har sagt att jag vill veta alla siffror eftersom jag är lite "siffernörd".
    ....

Älva - jag är ju också lite av en siffernörd - kom att tänka på ditt inlägg när jag nu har gett mig i kast med "Den Stora Boken" (dvs "how to improve...") och där står det i kapitlet om "hormone assessment" att över 4.2 ng/ml (samma som mikrog/L) innebär en inte försumbar risk för OHSS (se klipp nedan)- vilket jag tror är relaterat till att det är en risk för att man då har PCOS. Det innebär i så all att läkarna kommer att vara mycket nogranna med din dosering och uppföljning (vilket är jättebra) och du har god chans att producera ett bra antal med fina ägg. Det innebär då också att det borde vara stor sannlikhet att du får tillräckligt med fina ägg för att kunna göra PGD (man behöver ju ägg som klarar av att odlas till blastocyt-stadiet). Så även om detta kan vara orsaken till att ni hittills inte lyckast bli gravida på naturlig väg (men det är absolut inte omöjligt, så kämpa på med hemmaförsöken) så borde det innebära att ni har stor sannolikhet att lyckas vid IVF.                     

• cff
    Älva - nu vet jag inte varför du inte får landstingsfinansierade försök här i Sverige - men hoppas du är medveten om att man ofta (men inte om man är singel som jag) kan tillbaka pengarna från Försäkringskassan. Det är bara att ringa till deras kundtjänst och fråga om du också kan få det. Det vore intressant om de då även betalar kostnaden för PGD (får du svar på det så berätta gärna för det kan vara intressant för fler).

Det kommer en ny lag om "Patientrörlighet i EU" - planerad att införas från och med oktober i år. Om du pratar med
    Försäkringskassan kan det vara värt att dubbelkolla med dem huruvida den kan förändra möjligheten för er att få ersättning vid IVF utomlands.
  • cff

Bambi och Hemulen - har ni funderat på inositol? Det skall vara väldigt bra för PCOS (normalisera ägglossning/menscykeln mm).
    Kombinerat med melatonin skall det också vara bra för äggkvaliteten för "poor responders" vilket jag tycker verkar vara lite motsägelsefullt - jag förstår att melatoninet kan hjälpa eftersom det är väldigt anti-oxidant, men är osäker på hur inosotolet verkar..

• cff

Germany - det är i alla fall ett gott tecken att du är matt och mår tjyvens. Båda är typiska gravidetssymptom och indikerar att dina hormonnivåer fortsätter att stiga. Tänker på dig.

Svar på tråden Tips om dhea