Tips om dhea
ps på andra sidor står det 150-200 per mogen follikel...
ps på andra sidor står det 150-200 per mogen follikel...
Älva, jag kan ingen allmän statistik, men vet att man vid korta protokollet oftar plockar något tidigare än vid långa (vid långa är det mindre risk att folliklarna blir "övermogna"). Min privata statistik ser ut så här (jag tror att jag hör till dem som stimulerar något fler dagar in ÄP jämfört med "genomsnittet" (och första gången i Danmark så sa de att de räknade med att jag skulle stimuleras i 9-11 dagar, men det blev 12 och ÄP dag 15)).
De gånger jag har kört korta protokollet, dag 1 räknat som första stimuleringsdagen, då har jag gjort ÄP på dagar:
13 (1g), 14 (2 ggr), 15 (3 ggr)
Eftersom det ju inte fungerar att komma till ÄP en dag för sent tycker jag du ändå skall boka in så att du kan vara på kliniken dag 11, alternativt vänta tills efter VUL innan du bokar. Hör också med kliniken när på dagen du måste vara där för ÄP - på min klinik är det alltid ÄP tidigt på morgonen - de säger att det är för att labbet skall kunna jobba med äggen under dagen.
Missboring - Grattis! Jag fortsätter att hålla tummarna för att äggen skall utvecklas fint.
Hitcher, jag har inte heller fått ont i brösten av DHEA, men om man googlar DHEA och "sore breasts" så kommer det upp massor med träffar och du är inte ensam om att koppla samman ont i brösten med just DHEA-tillskott.
Jag tycker att du för säkerhets skull bör gå till din husläkare och be honom att ta prover på lite olika hormoner.
DHEA konverteras också till Östradiol och detta kan ju påverka/stimulera bröstvävnaden. Du kan föreslå att han läser texten i slutet på sid 3045 i denna artikel i Läkartidningen (där står hur man bör följa upp behandling med Prasterone): http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf .
Mba - Det är jobbigt att bli äldre och våra födelsedagar kan ju vara en påminnelse om det. Men det är ockå en dag då man kan få stanna upp, ta ett djupt andetag, och tänka på sig själv - inte bara på den långa resa vi alla är på.
Så jag grattar jag också och hoppas att du får en fin dag - solen skiner - det har vi väl ordnat fint :)
Grattis missB! Har det gått så bra i något tidigare IVF - eller kan det vara en DHEA-effekt?
Det låter jobbigt, tur att gynakuten finns. Eftersom C är bortrest kanske du kan gå till någon annan klinik för att stilla din oro – t.ex. den i Södertälje?
Jag har läst på en hel del om slemhinnor (eftersom min brukar vara så tunn) och iaf vid IVF så säger de att den kan i stort sett vara ”hur tjock som helst”, det minskar inte sannolikheten för att ägget skall fästa, så det gör inget om den skulle fortsätta växa.
Äggblåsorna skall ju gärna växa till sig lite (fast, de är väl normalt ganska små 7-8 dagar före ägglossning?). På den här sidan säger läkaren att man kan urskilja den dominanta follikeln 6-8 dagar före ägglossningen, dvs det kan absolut ha varit för tidigt för att någon av dina folliklar skall ha hunnit bli dominant och börjat accelerera sin tillväxt.
Vad gäller mellanblödningar så har jag för mig att jag hört att det inte är ovanligt och förhoppningsvis inget att oroa sig för – men, jag vet hur orolig man ändå kan vara, så om det känns jobbigt tycker jag du skall gå till läkaren (även om det då inte blir din vanliga gynekolog).
Jag kan tyvärr inget om Pergotime, men enligt Fass så är en vanlig biverkning (förekommer hos fler än 1 av 100 användare) "onormal underlivsblödning", så det kan ju vara Pergotime som spökar. Vidare står det i Fass ”Biverkningarna är vanligtvis lindriga och övergående och försvinner omedelbart efter att behandlingen avslutats” och ”Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.”, så det verkar inte som att eventuella blödningar som är en biverkning av Pergotime är något man behöver oroa sig för.