• cff

Tips om dhea

Är det inrikesflyg i USA? Maila flygbolaget och fråga vad som krävs. Det är ju inte så ovanligt att folk mitt uppe i Ivf flyger och då med en massor sprutor (jag har gjort det, undrar om det inte var förra våren när jag åkte t ny - har för mig det)

• cff

mba - så här svarade Swedavia (bl.a. ansvarig för säkerhetskontrollerna på Arlanda) när jag mailade dem i våras för att fråga hur jag skulle göra med medicinernaö

"När det gäller medicin så ska du ha det med i dig i handbagaget. Du skriver inte i ditt mail vart du skall åka men ibland underlättar det om du har med dig ett intyg på engelska, mest för att underlätta för dig själv när du skall passera genom säkerhetskontrollen.

Du är alltid välkommen att ringa Swedavia Business Support Teleservice på 08-797 60 00, vi har öppet dygnet runt årets alla dagar."

Vi4 - det låter fantastiskt. Förstår att det kan kännas svårt att ta ut glädjen riktigt såhär tidigt, men jag håller tummarna. Tänk, då har även du "gjort en germany".

• cff

Vi4 - på Clearblues hemsida har de en rapport (sammanställning av massor olika studier) som konstaterar (som support för att LH-stegring, vilket deras stickor mäter, är en bra indikation på när ÄL sker:

"When LH initial rise was used instead, 73.6% occurred within -1 to +1 days of ultrasound detection (range -7 to +7 days)." Mao är det 26% som inte har ÄL (som dubbelkollades med ultraljud) inom en dag före eller en dag efter LH-stegringen (utslaget på stickan) och de finns de som inte hade ÄL förrän 7 dagar efter utslaget på stickan. Så din ÄL behöver inte heller ha skett direkt efter LH-stegringen utan kan ha skett ett antal dagar senare (eller tog du ÄL-spruta?). I så fall dröjer också det starka plusset ytterligare ett antal dagar.

Här finns rapporten på Clearblues hemsida

• cff

mba - Glömde säga att det är viktigt att ha medicinen kvar i originalförpackningen. Detsamma gäller vitaminer mm (dvs helst inga dosetter med blandade tabletter :).

Vi4 - jag har haft 2 st biokemiska graviditeter/svaga plus på stickan (mycket tidiga missfall). En gång från insemination (motsvarar era hemmaförsök :), då fick jag mens ca 4-5 dagar senare än vanligt. Jag körde IVF direkt i den cykeln som kom (min läkare visste att jag haft ett svagt plus, men sa inget om att jag skulle skjuta upp kommande försök). Min andra biokemiska fick jag mens var i en IVF och då fick jag mens 20 dagar efter ÄL-sprutan, ca 2 dagar senare än i andra IVF-cykler.

• cff
    susmar72 skrev 2013-01-12 18:34:00 följande:
    Själv är jag snart igång börjar med sprutor ikväll, fostimon.

Hoppas sprutandet gick bra igår. Skönt att du är igång. Vad tar du för dos?

Jag tycker att fostimon svider mindre/ gör mindre ont (och jag har blivit mindre öm i buken när jag använt det) jämfört med puregon-menopur - kombinationen.
  • cff

Germany - Hjärta

Vi4 - Jag håller tummarna för att du kanske hade en andra ägglossning (inte helt ovanligt) som tagit sig och att du nu kan se ett starkare plus - det vore härligt!
    Den stimuleringen, som jag gjorde direkt efter min biokemiska graviditet (då mensen var ca 3 dagar sen) var mycket bättre än både den innan (som jag gjorde 2 månader innan - 2 ägg, ett 6-celligt tillbaka dag 2, dvs ett som delade sig lite för snabbt), och den efter (som jag gjorde 3 månader senare - 2 ägg som klarade plocket, ett 4-celligt tillbaka dag 2). Den aktuella cykeln plockade de 5 ägg (dvs mycket bättre än de 2 som jag fick före och efter) och dag 2 fick jag tillbaka ett 4-celligt och ett 2-celligt. Så jag tror inte att mitt tidiga missfall på något sätt inverkade negativt på IVFen.

Linköping - håller med om att det var en stor ökning, men du ligger väl iaf en bra bit under referensmax (på mitt labb är gränsen 2.7, tidigare var den 3.0). Mitt följer väldigt nära min dhea-s-kurva, men dhea-s har större sväningningar. Mitt testosteron har pendlat mellan 0.7 och 2.6 under det senaste året (0.7 var när jag hade gjort ett 72 timmars uppehåll med DHEA-tillskottet, 2.6 var det när jag bara hade gjort ett 12 timmars uppehåll - så de verkar hänga nära ihop).

• cff

Kvinna72 - vad otroligt trist. Får du köra på direkt i kommande cykel? Toppen i så fall, det fick inte jag när jag hade ett misslyckat (och också mycket traumatist) ÄP. Bra läkare som vill prova något annat. Av någon anledning är det så att våra kroppar svarar olika på olika hormoner och ofta, om det inte går bra med en viss medicin, kan det gå mycket bättre med en annan. Så jag hoppas att nästa omgång går mycket bättre. 
    Bra att du mår så bra av att börja med dhea igen - kanske är det därför man skall ta en paus med det ibland (för att få igen "kicken" när man börjar igen).
    Hur många dagar hade gått från att du slutade med dhea tills du tog blodprovet som visade 3,0? 

• cff
    MissBoring skrev 2013-01-12 17:08:45 följande:
    1. varför ska man itne blanda medicin i doset? och vilka mediciner syftar du på?

Medicinen måste vara kvar i originalförpackningen när man reser utomlands. Det är för att tullen skall veta vad det är för piller man har med sig. Här hemma skulle jag inte klara mig utan dosetten (dosetterna) :)
  • cff

Missboring - härligt att blodprovet var bra. Jag antar att det var Östradiol (jag får ju inte göra några såna blodprov när jag gör IVF så jag har inte full koll utan har bara läst om det på nätet)? I så fall är det ju toppen för det visar väl på hur många mogna folliklar man faktiskt har (200-300 pg/ml/mogen follikel).
    Jag tror att jag skall försöka få en remiss så att jag kan ta detta också i kommande cykel.

Tack för tipset om att värma i handen - jag har inte alltid varit så nog med det  - skall vara det den här gången. Skall också testa låret och kärlekshandtagen (just när jag skall ta sprutor är jag otroligt tacksam för mitt extra hull :).  

Svar på tråden Tips om dhea