May12 skrev 2012-04-17 14:09:25 följande:
Åh tack för tipset! Det där med att packa lätt verkar svårare, men blöjor, välling och sånt tar man ju inte med hem igen och då finns det plats för lite annat. Hur hittar man till Wallmart? Finns kanske på många ställen? Andra shoppingtips tas gärna emot:)
Om ni vill till Wallmart så säger ni det i receptionen o så skriver de det på en lapp så ni kan visa vad de skrivit till taxin. Vet inte om du vet men Wallmart är en STOR Amerikansk kjedja liknande COOP eller Ica MAxi. Där finns allt från mat till kläder och elektronik och från leksaker till toastolar (eluppvärmda, sittsar, hi, hi). Där kan man köpa blöjor, nappflaskor, pipmuggar, barnmat, välling, gröt, hygienartiklar o uppblåsbara liggunderlägg (sängarna i kina kan vara riktigt hårda). Skönt o slippa pruta som man måste på de olika marknaderna och MYCKET billigare än snabbköpen (ganska få) runt hotellet.
På marknaderna ska man pruta, vårt riktmärke var att i slutänden betala 10% av säljarens utgångspris. Vi började med under 10% och brukade oftast landa på runt 20% av utgångspriset. De flesta försäljarna gav oss visitkort så vi skulle kunna tipsa våra vänner så de måste ju ha varit nöjda med affären. Några få blev jätte sura så där prutade vi väll för hårt....
Det finnns MASSOR av jackor från kända märken att köpa. Gore Tex står det, plast film menar de. Snygga är jackorna men de andas INTE men vill man ha dem till fint går det ju bra. Köpte en Canada Goose dunjacka för 350kr o den är jätte varm o skön så länge man inte blir för varm... JAckorna finns i flera kvalitéer så det gäller att kolla så den man provat och den de hämtar från lagret är lika... Dragkedjorna o sömmar indikerar kvaliteten så kolla dessa.
ALLA barnkläder vi köpte har hållit SUPER kvalité. De med POLO hästen på framsidan (kommer inte ihåg det riktiga namnet just nu) har varit bättre än super! Det som var svårt var att hitta kläder till killar i våra materiell, det var många kläder som var av obekväma, plastiga eller sträva tyger. Polo-ståndet var längst inne i ett av hörnen på Silkesmarknaden. Jag ångrar så att jag inte köpte kläder i fler storlekar av de som kändes sköna!
Bredvid Pärlmarknaden finns ett hus där ni finner den sk. Leksaksmarknaden, massor av skräp men endel ok saker, vi köpte en häftig "sparkbil" för 200kr som man inte behövde sparka sig fram på utan ta upp fötterna o vrida ratten bara så åker den, jag ahr sett den på nätet för 1500 kr här hemma... På övervåningen av denna marknad finns BILLIGA souvenirer och Kinesiska flaggor i alla storlekar, o en massa "skräp".
Två saker jag skulle rekommendera att ta med hemifrån är bagagevåg o en liten ståltermos för varmvatten till välling o gröt så ni slipper koka hela tiden och på utflykt. Det tredje är leksaksplastburkar som man kan stapla på varandra eller i varandra, ha i badet, lägga saker i osv. Vet ni vilka jag menar?
Till o med min man blev smittad av shoppingfebern så vi hade med oss 2 stora resväskor mer på hemvägen plus en ihopfällbar cykel (350 kr)!