Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Jag har sett att några har skrivit att barn inte behöver föräldrar utan kärleksfulla vuxna. Tycker ni att FNs barnkonvention har fel? "barn har rätt, så långt det är möjligt, att veta vilka föräldrarna är och att bli omvårdad av dem".  Är det bara dumt hittepå för er? 

Nej, jag tycker inte att principen är fel.

Jag tycker dock att definitionen av föräldrar ofta tolkas utifrån modern familjebildning, utan antropologiska och historiska perspektiv.   

• Veladis
    Furstinna skrev 2012-03-16 08:44:18 följande:
    Delila: visst är det ultimata två kärleksfulla föräldrar, tror inte någon inte kan hålla med om det. Men man har redan tillåtit homosexuella att skaffa barn så varför ska inte ensamstående?

Men varför är det ultimata just två? När vi vet att dt räcker med en trygg anknytningsperson för att barnet ska växa, utvecklas och må bra, men att barnet kan knyta an till både tre och flera? En trygg förälder eller tre trygga föräldrar borde ju därmed vara lika ultimat som två, eller?
  • Veladis
    Merwinna skrev 2012-03-16 08:09:46 följande:

OM den finns, ja. Och om den håller. Och hur eller hur så kommer barnet att börja ställa obekväma frågor om vad en pappa är för något senast i femårsåldern...

Jag tror att de kvinnor som inseminerar sig med tanken att de kan träffa Mannen I Sitt Liv senare, och att de tre sedan ska bli en Gullig Familj, kommer att finna att de är inne för a wild goose chase... För var de inte attraktiva för männen innan, så blir de inte mer attraktiva när de är belastade med ett barn, precis... Och möligheterna att träffa män blir mycket mindre. Som hundra procent ensamma mammor - till skillnad från de som åtminstone har en pappa till barnen som tar dem varannan helg - måste de ju betala en barnvakt varenda gång de ska gå ut. Från en inkomst.  Och ska de ta hem en man, så måste först barnvakten få se att de gjort det - dragit hem en karl, alltså. Och så finns barnet där och kan vakna och komma över i sängen... Spöke 

Nej, det där med man och barn görs enklast i rätt ordning..! Skrattande   

Hallå, tror du inte man pratar med sitt barn innan dess? Om att familjer kan se olika ut? Att det kan vara en mamma med barn, en pappa med barn, en mamma och en pappa, eller två mammor, eller två pappor. Det gör ju jag med mina barn fast vi lever i en traditionell kärnfamilj. Om barnet frågar varför just hen inte har någon pappa, får man ju svara på det. På barnets invå.

Sedan är din syn på par- och familjebildning skrattretande. Tror du verkligen på allvar att ensamstående skaffar barn på egen hand för att de är oattraktiva? För att ingen vill ha dem? Tror du på allvar att en traditionell kärnfamilj med mamma-pappa-barn är målet för alla människor?
    Sen är världen full med människor som inte tycker att barn är ett hinder för ett förhållande. Oavsett vad du läser här på FL (bra källa där! ) om misslyckade bonusfamiljer så finns det massor av sådana "stjärnfamiljer" som fungerar alldeles utmärkt.     
  • Veladis
    Donum skrev 2012-03-16 08:55:27 följande:
    Jag tycker att det är oklokt att låtsas som om behovet av att känna till och ha samhörighet med sitt ursprung inte finns, bara för att vi inte förstår varför människor har det behovet. Det må vara irrationellt och vi må tycka att det borde fungera utmärkt att bara stoppa in ett barn i en familj och så är det bra sedan, men så fungerar inte människan. Samhörighet är en otroligt stark drivkraft. 

Tidskriften Framtider har i sitt senaste nr (nr 1 2012) tema familj. Jag läste en forskares tankar  där, kring detta med genetiskt ursprung, att vi har mer fokus på det nu i och med genetikens framsteg, och därför har vi också gjort det viktigare för oss.
  • Veladis
    Delilia skrev 2012-03-16 09:05:07 följande:
    Så du anser att en människas behov av att få reda på sin genetiska bakgrund är trams? Att barn som är adopterade och som åker till hemlandet (eller vad man ska kalla det) och söker efter sina biologiska rötter, förädrar och syskon egentligen inte har detta behovet? Att det är socialt konstruerat?

Nej, det har jag aldrig sagt. Att det är trams. Jag har sagt att jag tror att det ökande intresset över de biologiska genetiska arvet och genetikens framsteg kan gå lite hand i hand. Jag tror inte att det bara hänger på det.

Det jag argumenterar för i den här debatten är att ensamstående ska få rätt att insemineras på samma villkor som par. Där klämmer skon för mig. Blir det någon skillnad angående barnets sökande efter sina rötter om barnet har en ensamstående förälder anser du? Har man inte samma behov som konstbefruktat barn till ett par? Ska vi inte tillåta inseminering med donerad sperma öht?
    Jag är f ö för ett system med "öppna" donatorer, just för barnets skull
  • Veladis
    Donum skrev 2012-03-16 09:09:54 följande:
    Samhörighet är inte ett nytt påfund. Det är samhörighet som har varit grunden för mänsklighetens fortlevnad. 

Har jag påstått något annat? 
    Vilka vi känner samhörighet med har dock inte varit helt konstant genom  människans utveckling.
  • Veladis
    Delilia skrev 2012-03-16 09:12:21 följande:

Ja, Ett barn har rätt att veta sin genetiska bakgrund. Det räcker inte att få en lapp när man är arton år där det står att donator nr 45711 är 1.78 lång, har mörkt hår och blå ögon och gillar att fiska.

Jag anser inte att man har rätt att sätta barn till världen med de förutsättningarna. Oavsett om man är ensamstående eller lever i ett lesbiskt parförhållande. Återigen, detta handlar om barnets behov. INTE vuxnas rättigheter. 

Varför har man då rätt att sätta barn till världen på dessa premisser i ett heterosexuellt parförhållande? Vad är skillanden?
  • Veladis
    Maria Theres skrev 2012-03-16 09:18:45 följande:
    Veladis: Är du socialantropolog? :)

Nej. Men det hade varit roligt!
  • Veladis
    Donum skrev 2012-03-16 09:23:37 följande:
    Jag vill nog påstå att det har varit hyfsat likt genom mänsklighetens historia, precis som med andra däggdjur. 

Utveckla tack. Däggdjurens familje- och flockbildning ser mig veterligen olika ut. Bl a hel del däggdjursungar med "ensamstående mödrar". Eller uppfostras till stor del kollektivt.
  • Veladis

Är genetiska band starkare viktigare än de band som skapas till de som vårdar, älskar och uppfostrar, om de nu inte är samma?

Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?