Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Köpenhamn skrev 2012-03-11 11:26:10 följande:
    För mig gör det det. Det handlar om ett planerat önskat barn som sannolikt kommer till ett kärleksfullt hem. Om mamman betalar ingreppet själv - dessutom till ett ekonomiskt tryggt hem.

Det är ju att det är efterlängtat och önskat som är hela grejen! Det är ju det som är KÄNFRÅGAN.

Att prata om oplanerade, oönskade barn är en annan sak. Graviditet som blir till genom våldtäkt är ju en så totalt helt annan sak. Som jag ser det.

Det är det jag menar. Det handlar om Värderingar!
    Jag håller med.
  • Veladis
    Merwinna skrev 2012-03-11 18:09:55 följande:

Ja, och det är din fulla rätt att inte ha ett förhållande. Men du har inte rätt att dra in ett oskyldigt barn i en onaturlig familjekonstellation!

"onaturlig familjekonstellation"?

Jag vågar påstår att kärnfamiljen mamma-pappa-barn är en rätt onaturlig familjekonstellation, jag. 
  • Veladis
    Merwinna skrev 2012-03-11 18:27:19 följande:
    Och jag säger inte att det är fel att vara singel. Särskilt de ensamma damerna brukar uträtta mycket på arbetet, i välgörenheten, i kulturlivet... Jag tycker bara inte att man ska dra in barn i det, utan i så fall välja bort barn. Vilket kvinnor som velat leva ensamma har varit tvungna att göra i alla tider, så det är liksom inget nytt...

Varför ska ma bry sig om vad du tycker i frågan?
    Barn behöver trygga vuxna omkring sig för att växa och må bra. Det finns ingenting som säger att en singelförälder med ett bra nätverk omkring som vill skaffa barn på egen hand inte kommer att ge barnen det. Ingenting. Och en självvald singenförälder idag är inte mer "onaturlig" än en kärnfamiljscell är jämfört med storfamiljen/den utökade familjen som förmodligen är den mest naturliga familjen om man ska gå in på sådant. 
  • Veladis
    Merwinna skrev 2012-03-11 17:14:21 följande:
    Ja, PK-folket är lustiga! Ibland är pappan så JÄTTEviktig, att han måste tvingas att vara hemma och sköta sitt spädbarn i minst ett halvår på heltid, vare sig han kan för sitt arbete eller inte. För annars får barnet psykiska skador för livet. Men om det är en eller ett par kvinnor som vill ha barn utan man, då går det UTMÄRKT att pappan reduceras till innehållet i ett provrör... Men vet inte om man ska skratta eller gråta, faktiskt. Och barnen är liksom bara spelbrickor i allt det här...

Fast hur är man begåvad om man inte fattar att det handlar om att det är viktigt att ett barn knyter an till sina förälder oavsett hur många det är. Det är inte pappan i sig som är helig, det är att barnet ska få samma chans att lära känna alla sina föräldrar (i betydelsen fostrare, inte avlare), om det har flera. Oavsett om det är en, två, tre eller fler föräldrar inblandade, oavsett vilket kön de har.
  • Veladis
    Thedrjohn skrev 2012-03-11 20:58:02 följande:
    Majoriteten i denna undersökning verkar tycka inseminering ska vara tillåtet i Sverige. Ja men vad bra -då kan ju mänskligheten klara sig med bara en handfull avelshingstar, och kvinnor klara sig helt på egen hand i framtiden.

Papparollen är därmed utraderad till ett ingenting, och det händer just precis som jag tyckte vi började komma någonvart.

Nu är du helt ute och cyklar.

Bara för att jag ville skaffa barn med min man och vara två om föräldraskapet, så misstycker inte jag om någon annan barnkär stabil person vill skaffa barn själv, utan partner.
    Och de ensamstående som väljer att skaffa barn genom insemination skiter ju i hur andra gör sina barn.  
  • Veladis
    Celestialday skrev 2012-03-12 09:33:56 följande:
    De barn som kommit till genom insemination och där mamman varit ensamstående kommer ju bara att få ärva en förälder. Samtidigt blir motsvarande mängd män barnlösa. Deras kvarlåtenskap bör därför inte gå till allmänna arvsfonden utan till en fond som delar ut medel till inseminationsbarnen. 

Fast det förhållandet stämmer ju inte. Bara för att ett visst antal kvinnor väljer att inseminera, betyder ju inte det att motsvarande mängd män blir barnlösa. hade ju inte kvinnorna inseminerat är det ju inte säkert att de alla hade skaffat barn med en man.
  • Veladis
    Tom Araya skrev 2012-03-12 02:49:57 följande:
    Fast det där stämmer inte. Det finns undersökningar som pekar på att barn som saknar den ena av föräldrar i hög grad riskereras att påverkas negativt

vad menar du med "påverkas negativt"?
    Det finns säkert undersökningar som visar att barn som saknar en förälder i högre grad, inte "i hög grad", tillhör ngn slags riskgrupp. Men mig veterligen finns det ingen undersökning som specifikt undersökt riskfaktorer kring barn till ensamstående inseminerade kvinnor. På vilket sätt kan man sluta sig till att de barnen är helt jämförbara med barn till t ex ensamstående mammor där det finns en separation i bagaget?
  • Veladis
    FaberCastell skrev 2012-03-12 15:35:59 följande:
    Tyvärr köper jag inte det. Om det inte finns någon pappa med i bilden och det går bra, så spelar det väl ingen roll om en existerande pappa helt enkelt skiter i sin unge? Sak samma! En frånvarande pappa är en frånvarande pappa. 

Nej.
    Det är inte samma sak att inte ha haft någon pappa från början som att bli bortvald av ev pappa. 
  • Veladis
    SweeneyTodd skrev 2012-03-12 15:53:46 följande:
    Alla har en pappa. Det krävs ett ägg och en spermie för att bli till. Och att ha en frånvarande pappa är negativt, oavsett anledning.

Nej.
    Alla har inte en pappa. Att vara pappa är en aktiv handling, inte genetik. Man kan ha en frånvarande pappa och man kan ha frånvaron av en pappa. Det är inte samma sak. Och ingetdera behöver vara negativt, men i det första fallet är risken större att det ska få negativa följder. Förstår du inte skillanden?

• Veladis
    FaberCastell skrev 2012-03-13 10:21:01 följande:

Säg det till barnen som undrar var dom kommer ifrån och undrar vem som är deras pappa.

Då säger man ju som det är. "Du har ingen pappa. Du är min alldeles egna unge!". Undrar barnet om själva den biologiska tillblivelsen så talar man om att man fick en sädescell, ett litet bebisfrö, av en man som gärna ville ge sina frön till familjer som inte kunde eller ville ha en egen man med egna frön.
    Återigen, att vara pappa är en aktiv handling. Frånvaron av en pappa och en frånvarande pappa är inte samma sak. 
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?