Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

c89 skrev 2012-03-14 14:51:38 följande:
    Hur blev det så fucked up rent ut sagt? Hur blev minoriteter "det rätta" och det biologiskt naturliga det som andra tycker att det har rätt att lägga sig i och bestämma över?

Hur menar du att minoriteter blivit "det rätta", vad menar du med "det rätta"?
    Och man ska vara väldigt försiktig på hur man svänger sig med uttryck som "naturligt".
  • Veladis
    vixtoria skrev 2012-03-14 14:36:55 följande:
    Artikeln jag nämnde läste jag i en papperstidning, men här är en länk som berör samma ämne

ian-arthur-colquhoun.suite101.com/prehistoric...

Fast den artikeln säger ju ingenting nytt egentligen, annat än det vi redan sagt. Att folk dog yngre. Att barnadödligheten var stor, att få blev gamla. Att åldersbestämma skelett i gravar säger heller inte jättemycket om de sociala familjestrukturerna innevånarna hade när de levde. Särskilt inte när det rör sig om ett så litet underlag.
    Där måste arkeologin möta socialantropologin.
  • Veladis
    c89 skrev 2012-03-14 17:39:02 följande:
    Det är inget fel i att minoriteter fått en röst, men det är lite skrämmande att t.ex alla vänsterpartier går in och bestämmer hur heterosexuella par ska dela på sin föräldraledighet och därmed styr hur de ska leva sina liv, pratar om pappor som skiter i sina barn när det troligare i grunden är kvinnorna som faktiskt styr och ställer i många relationer idag. Det är dessutom helt naturligt att en kvinna helst vill vara hemma mycket med sitt barn eftersom att det är kvinnan som är gravid, det är kvinnan som föder barnet och det är kvinnan som kan amma. 
    Man tjatar om jämställdhet och fördömer män i feministisk andra som idag mer handlar om utbrett manshat och lagförändringar till förmån för kvinnor, som om vi inte kan ta hand om oss själva.
    Samma partier går in och förespråkar att kvinnor som är ensamstående däremot har rätt att få ut all föräldraledighet och en ensamstående kvinna ska inte ens behöva en man för att få barn (=onaturligt). Är inte det att fördöma alla kvinnor som lever i lyckliga förhållanden likt mig själv? Jag ska helt plötsligt inte ha något att säga till om, eller ha rätt till en egen vilja tillsammans med min sambo, utan vi ska tvingas till diverse absurda "jämställdhetslagar" för att vi råkar leva i ett heterosexuellt förhållande och är lyckliga med varandra.

Hur ska man ha det egentligen? Behövs pappor eller inte? Jag är övertygad om att svaret är ja. Jag kan inte tänka mig ett liv utan min pappa. Nog för att det hade kunnat ske olyckor där jag förlorat honom, men jag hade ändå vetat vem han är. Jag tycker helt enkelt inte att egoistiska personers vilja ska gå över det biologiska och barns rätt till sina föräldrar.

Här slänger vi oss med missuppfattade, snedvridna och allmänt ogrundade påståenden hejvilt.

Det är inget parti som går in och bestämmer hur föräldrar ska dela på föräldraledigheten. Däremot att man ska dela om man vill utnyttja maximalt antal dagar. Och att man premieras ekonomiskt om man delar så jämt som möjligt. Dessutom är de flesta partier för en delning i någon form.

Vilken grund har du för påtåendet att det är kvinnan som "styr och ställer", och på vilket sätt leder det till att pappor skiter i sina barn?

Sen har vi det där med naturligt igen. Menar du alltså indirekt att det är onaturligt att inte bara vilja vara hemmamamma som kvinna och vad grundar du det på?

Vilka är det som fördömer män på vilket sätt  och vilka lagändringar är det du syftar på?

Om en förälder är ensamstående och har ensam vårdnad är det inte så konstigt att hen får ta ut alla dagar. Vem skulel ta den andra halvan? Det finns iofs förslag på andra lösningar, nu kan man ju t ex föra över de första 10 dagarna "pappadagarna" med tfp i samband med födsel eller adoption, till någon annan än pappan om han inte finns med i bilden.

Och det här med naturligt... Vad menar du med inte naturligt? Är det inte naturligt att vilja föröka sig, oavsett förutsättningar? Och om det nu går med modern teknik - varför inte? Är det lika onaturligt att t ex rädda för tidigt födda barn med modern teknik. Det är ju också mot naturen i sådana fall.

Sedan får jag inte alls ihop det hur du kan känna dig kränkt av att andra lever i andra typer av familjer och skaffar barn på andra sätt än du. Du är lycklig - bra, toppen! Men andra kanske också har rätt att känna sig lyckliga fast de inte har samma förutsättningar som du.

Och vilka absurda jämställdhetslagar är det ni tvingas till. Berätta, är du snäll. 

Sen har vi gått igenom det här med pappor ett par vändor redan. Inget barn behöver egentligen specifikt en pappa elelr en mamma, förutom rent genetiskt. Barn har behov av trygga vuxna föräldragestalter. Det kan vara en, två eller flera - men de som barnen har behöver de få chansen att knyta an till, oavsett om det är en, två eller flera.  Men något specifikt behov av att fostras av sin genetiska mamma eller sin genetiska pappa, har inte ett barn. Krångligare än så är det inte.  

Vem är det som är egoistisk och missunnsam, undrar jag, när du hävdar att de tär heterosexuella pars exklusiva rätt att få barn?

• Veladis
    c89 skrev 2012-03-14 14:51:38 följande:
    Jag tror att det är helt tvärtom. Vi har vidgat våra perspektiv för mycket, tappat fokus på vad som är viktigt och istället för att uppmuntra till stabila familjer som fungerat i alla tider så ska dessa straffas mer eller mindre. Staten går in och bestämmer hur man ska fördela sin tid, vem som ska göra vad och dittan och datten, FÖRUTOM om man råkar tillhöra en minoritet, för då jäklar har man helt plötsligt alla rättigheter och alla alternativ i hela världen!

Hur blev det så fucked up rent ut sagt? Hur blev minoriteter "det rätta" och det biologiskt naturliga det som andra tycker att det har rätt att lägga sig i och bestämma över?

Min mamma levde i en värld med lika många timmar på dygnet som alla andra mammor vad jag vet ;) Att jobba sex timmar om dagen istället för 8 ger trots allt ändå inte tillräckligt mycket extra tid för att skjutsa två-tre barn till sina två-tre aktiviteter i veckan, hämta och lämna hos kompisar, ordna nyttig mat på bordet, städa, umgås med barnen själv osv. Barn har enligt mig rätt till ett aktivt liv, de ska inte behöva tvingas sluta spela piano eller fotboll bara för att den ensamstående föräldern inte har tid att skjutsa. Man är naiv om man tror att man klarar allt galant helt själv när man knappt klarar det när man är två på heltid. Det är inte rättvist mot barnen. Återigen, barn är ingen rättighet.
    Vilka är de stabila familjerna som fungerat i alla tider, menar du? Och hur straffas de medan något som du kallar "en minoritet" (vilka då?) får alla rättigheter i hela världen? 

Du skriver att vi "tappat fokus på det som är viktigt" . Vad är det som är viktigt enligt dig? Hur menar du att vi har tappat det nu?

Jag tycker du har en ganska trång bild av verkligheten, du kan verkligen inte se utanför dina egna ramar. Det finns många sätt att leva sitt liv på och många sätt att få vardagslivet att flyta på, både som ensam förälder och i en familj med flera föräldrar. Ekonomi och tid kan spela in, men det kan också bra prioriteringar och ett stort socialt nätverk.   
  • Veladis
    c89 skrev 2012-03-14 20:03:39 följande:
    Har du totalt missat att alla vänsterpartier vill kräva en tvångsdelning av föräldraledigheten? Hur menar du att det INTE är att inkräkta på människors fria vilja när det gäller förhållanden där man är tillsammans? Hur kommer det sig att en kvinna som lever i ett samboförhållande inte ska få möjligheten att ta största delen av föräldraledigheten om hon vill det, medan en singelkvinna inte bara ska få hela föräldraledigheten, utan även få skaffa barn helt utan en pappa med i bilden?

Jag är inte egoistisk och missunnsam, men det fungerar inte biologiskt att bli gravid utan spermier med i bilden som singelkvinna, två män kan inte heller få barn rent biologiskt, alltså är det inte rätt. Så enkelt är det i min värld. Om det hade varit rätt och meningen så hade det gått. BARN ÄR INGEN RÄTTIGHET, när ska ni inse det? Heterosexuella PAR är de ENDA som KAN FÅ BARN, därför ÄR det deras exklusiva rätt. Säger man emot det så är man korkad. Simple as that.

Du uttrycker dig lite väl aggresivt men nej, jag har inte missat att det finns parier som vill lagstadga hårdare kring delningen av föräldraledigheten. Jag åsyftade hur det ser ut idag.

Sen skulle jag vilja påpeka att föräldraledigheten kan mycket väl motiveras vara statligt styrd då det är statliga pengar det handlar om.

Återigen, ett barn ska få chansen att knyta an till de föräldrar barnet har, har barnet två föräldrar bör föräldraledigheten delas, har man en förälder finns ingen att dela med. Men, många singelmammor skulle säkert dela med någon, t ex barnets morförälder, om de bara fick skriva över dagarna på någon annan än en förälder.     

Bara för att singlar eller samkönade inte kan få barn biologiskt, så är det inte rätt, säger du. Varför det? Vem bestämmer det? Hur kan det per automatik vara fel att en eller två människor, som bara inte råkar vara just man+kvinna, med föräldradrömmar och goda förutsättningat, blir föräldrar?

Det går inte för alla heterosexuella par att få barn heller. Tycker du därför att all form av assisterad befruktning och även adoptioner är fel?   

Varför är rätten att uppfostra barn helt samman kopplad med att kunna få biologiska barn för dig? 
  • Veladis
    c89 skrev 2012-03-14 20:28:00 följande:
    Sedan att det finns missbrukarföräldrar och yadayada är inte standard, de flesta barn blir inte misshandlade och ignorerade av sina föräldrar. Angående homosexuella så ser jag inget fel i att de får adoptera egentligen, men det är ingen rättighet. Det är i så fall en möjlighet. Ingen har rätt till barn förutom de som kan få barn naturligt, men det är väl bra att det finns alternativ?!

Däremot är det inte okej när lite väl experimentella personer anser att det är okej att leka försökskaniner med barns psykiska hälsa och placerar barn med personer med diverse avvikande sexuella läggningar, egoistiska singelmammor osv utan minsta tanke på BARNET. Barn vill veta vilka dess biologiska föräldrar är, att ta ifrån ett barn den rättigheten är inte okej. Likaså håller inte heller argumentet att många par går isär, för de flesta har delad vårdnad även efter en separation, alltså får de allra flesta fortfarande ha kontakt och känna båda sina föräldrar. Något som ett stackars barn till en mamma som valt det egoistiska alternativet inseminering inte har. 

Visst är det tråkigt att alla inte får barn, något så stort i livet, men det är fortfarande, oavsett vad ni säger, ingen rättighet och jag hoppas innerligt att politiska beslut som fattas kommer gå i den linjen också, även om det nu verkar som om de flesta uppenbarligen skiter fullständigt i barnen idag. Det är inga slit- och slängdockor, det är levande människor, inget man ska sätta till världen som samhällsexperiment.

Varför har de som kan få barn på naturlig väg rätt till barn?
    Återigen, är du emot adoptioner och IVF för heterosexuella par också? 

Barn till singlar och samkönade behöver inte alls bli "samhällsexperiment" om inte sådana som du och medmed liknande åsikter och fördomar gör dem till det.

Sen vill jag fortfarande veta mer om de absurda jämställdhetslagarna.  
  • Veladis
    c89 skrev 2012-03-15 12:14:20 följande:
    Jag ger upp, det går inte diskutera med någon som konstant vänder och vrider på saker och som är så djupt instyrd i de PK-linjer som så hård genomsyrar Sverige idag.

Adoption osv är en modern förteelse. Likaså IVF osv.
    Gå tillbaka i tiden. Var du homosexuell på medeltiden så var du, det innebär också att du inte kan få barn. Kan du inte själv skaffa barn så har du ingen rätt till barn. Varför? För att man inte har RÄTT till något man inte kan "fixa" själv.  Jag förstår innerligt inte hur man överhuvudtaget kan säga emot dessa empiriska fakta. Det är logik på dess främsta nivå, det är rent socialt även där rätt på dess främsta nivå eftersom att man heller inte har rätt att stjäla något från någon annan, definitivt inte ett barn.
    Heterosexuella par som inte kan få barn har inte heller rätt till barn. 50-åringar som kommit in i klimakteriet har inte heller rätt till barn osv.

Däremot är barn en möjlighet. För mig har människor rätten att vara som de är, jag har full respekt för homosexuella, personer som engagerar sig i för mig märkliga frikyrkor osv, vad som helst så länge det man gör och är inte går ut över någon annan på ett uppenbart negativt sätt.
    Jag har i grunden inga problem med att homosexuella får adoptera eller att heterosexuella som har problem att lyckas bli gravida får hjälp via IVF. Jag tycker att kraven för att få adoptera är jättebra idag och med väntetiden så finns det onekligen tid för att tänka genom saker och ting. Både vid IVF och adoption så är man två föräldrar på pappret, det vill säga en större möjlighet för att verkligen ha tid och engagemang i barnet som komma skall. Vid IVF så är barnet biologiskt föräldrarnas, vid adoption så brukar det väl numera vara delvis krav på att barnet ska få veta vilka ens biologiska föräldrar är och kan i vuxen ålder förhoppningsvis trösta sig med att barnet fått bra adoptivföräldrar att växa upp med och ett tryggare liv än vad det troligen fått tillsammans med de biologiska föräldrarna.

När det gäller singelkvinnor så är det annorlunda. Jag vet att vissa i denna tråden säkert är just bittra singelkvinnor som vill ha barn och det är ju tråkigt. Med tanke på hur stort barn är och jag själv vet hur stark längtan efter dessa kan vara så skulle jag ALDRIG sjunka till en sådan nivå där mina egoistiska önskemål om barn kommer före barnet. Jag skulle aldrig kunna leva med ta ifrån mitt barn chansen till att lära känna sin pappa, jag skulle definitivt aldrig kunna leva med att inte ens kunna säga vem barnets pappa är, mer än en mörkhårig, blåögd byggarbetare.
    Om ni hade haft lite empati i kroppen så hade ni kanske kunnat tänka er in i barnets situation, där man undrar "är det min pappa?", "är det min pappa?" "kanske är det han?" varje gång man går förbi en byggarbetsplats. Eller där man visserligen är glad att man har en bra mamma, men där man vet att pappa bara gav lite sperma som mamma kunde använda och att man inte är gjord med minsta lilla kärlek. Om man ens skulle få veta vem ens biologiska pappa i ett sådant här sammanhang var, hur kul skulle det vara att de på sin pappa som en runkande spermabank?

Jag har skilda föräldrar, kompisar har skilda föräldrar och vi kan alla vittna om hur lite tid vi fick med föräldern vi bodde mest hos när vi var mindre. Jag såg att någon ensamstående mamma här försvarade sig och hävdade att hon hade jääääättemycket tid med barnen. Men de flesta mammor kan inte prioritera bort jobb, speciellt inte om man har fler barn (med tanke på att jag var ensambarn också så var det hela en ännu mer ensam upplevelse). Jag fick börja ta ansvar och ta mig till grannorterna och laga mat själv alldeles för tidigt enligt mig själv. Speciellt när jag idag ser mina halvsystrar som är i samma ålder som jag var då som i sinnet är 3-4 år yngre, som har 4 aktiviteter var i veckan, som får ha egen häst som jag aldrig fick för att det inte fanns tid, som får åka på semester 2-3 gånger om året när jag hade tur om vi kunde åka och bada.
    Min mamma var inte dålig för att hon inte kunde ge mig allt som ett barn i mina ögon har rätt till (då syftar jag på chansen att utöva sina intressen och få vara barn), men hon var inte tillräcklig alla gånger. Det är nog tyvärr ingen singelmamma, eller singelpappa som inte är så pass rik eller med flexibla möjligheter så man inte behöver jobba utan kan fixa mat åt sina barn, ha tid att hjälpa till med läxor, leka och se dom utvecklas, skjutsa till träningar och kompisar osv. Det är inte schysst mot barnen att låta egoistiska singelpersoner skaffa barn helt själva. Och för mig så är barn viktigast för det är dom som är framtiden.

Så, nu har jag sagt vad jag tycker så får alla andra tycka sitt :) Jag tycker bara synd om alla stackars barn som ska utsättas för sina egoistiska singelföräldrar om lagen går genom. 

Tunnelseende i kärnfamiljsnormen. Går du tillbaka i tiden, eller bara till vissa andra kulturer idag, finner du att familjen och synen på denna ser annorlunda ut. Förändeligt i tid och rum spelar fostbrödralag lika mycket roll som blodsband, adoption var vanligt, liksom fosterbarn (av olika anledningar, inte bara pga frånvaro av förälder), att annan person än mamman ammade barnet (kollektiv amning, ammor i högreståndsmiljö), vem/vilka som har ansvaret för barnen varierar (förärldrar, barnpigor, kollektiv barnuppfostran, morbröder/bröder osv).

Barnet måste bli till av ägg och spermie, ja, och växa i en kvinnas kropp. Men när det gäller vem som fostrar barnet  finns det egentligen ingenting som är rätt, så långt vi vet, förutom att barnet ska ha trygga vuxna som sörjer för dem och ha en ömsesidig positiv aknytning till en eller flera personer. Vi vet att det räcker med en positiv anknytning till en person för att barnet ska må bra, växa och utvecklas. Men vi vet också att barnet kan knyta an till många vuxna och ha fler primära anknytningspersoner (Bowlby, Anknytningsteorin). Det finns ingenting som säger att det måste vara biologiska och det finns ingenting som säger att det måste vara mamma+pappa, men barnet ska få alla chanser att knyta an till den eller de som vårdar det.

Jag ifrågasätter ditt resonemang att de som inte kan få barn av sig själva heller inte har rätt till barn, att de inte ska kunna få de möjligheter som finns att få bära, föda och fostra barn. Det finns ingen logik i den kopplingen, alls. Vi hjälper naturen på massor av olika sätt idag, så att något inte är "naturligt" är inget skäl till att förkasta något. Föräldraskap har inget göra med din förmåga att kunna alstra barn. Du påstår vidare att barn till ensamstående föräldrar, särskilt barn som blivit till genom konstgjord befruktning, kommer att lida av det, men det enda du kan motivera det påståendet med är dina egna personliga åsikter, inte fakta.

fler inlägg med fakta, och inte bara massor av tyckande, så kanse vi kan börja diskutera på allvar sedan.
  • Veladis
    Emma Stark skrev 2012-03-15 19:23:17 följande:
    Jag tror att alla kvinnor som vill skaffa barn på egen hand åker till Danmark (eller liknande)... Att det blir tillåtet i Sverige tror jag inte gör så det blir inavel på nåt sätt... Jag tror istället att fler och fler kommer bli spermadonatorer och hela cirkeln får sin gång i vilket fall som helst :) Det funkar ju i andra länder, varför skulle det inte funka här? 

Precis.

Och i de länder där det är tillåtet, inte har alla kvinnor dissat kärleksförhållanden och familjebildning med män bara för det?  
  • Veladis
    Merwinna skrev 2012-03-16 06:23:15 följande:

Tja. Man behöver ju bara läsa i styvfamiljstrådarna här på Familjeliv, för att se hur varmt och kärleksfullt det är i familjer som inte är helbiologiska... Gravt ironisk nu, alltså.

Och menar du t.ex. kollektiv, så är det en allmänt känd erfarenhet att sådana inte brukar hålla särskilt länge. De enda som brukar hålla är sådana som bygger på en stark gemensam tro, t.ex. kristen eller buddhistisk klostergemenskap, eller politik, t.ex. kolchoser under kommunisttiden i Sovjet. Detta bevisar, enligt mig, att vi INTE är skapta att leva nära några andra än vår kärlekspartner och våra närmaste biologiska anhöriga.  

...och man kan ju ta Josef Fritzl som exempel på att biologiska familjer inte heller alltid funkar som de ska.

Allvarligt, du missar helt poängen. Jag skriver den i klartext: Finns kärleken mellan familjemedlemmarna och de känner sig som en familj, är det ganska oviktigt på vilekt sätt den är sammansatt.

Nej, jag menar inte kollektiv. Se ovan.   
  • Veladis
    Merwinna skrev 2012-03-16 06:39:27 följande:
    Nu förvränger du verkligen historien! Det har genom tiderna alltid ansetts extremt viktigt att veta vem ens far är! Har du verkligen missat de utomäktenskapliga barnens dåliga status? Och detta var inte heller något som kom med kristendomen, om någon trodde det, utan ända sedan människan blev bofast har det varit extremt viktigt att det föds barn på gården, och att fadern kan vara säker på att barnen är hans. Eftersom den äldste sonen ska ta över gården - hans livsverk - så att den får fortsätta att följa blodslinjen.

Det normala har också i alla fall sedan vi blev bofasta (tidigare är ju svårt att veta något om) varit att barn växer upp med sin biologiska mamma och pappa. Samt kanske någon gammal farmor eller en barnpiga som hjälper till att passa dem, ja. Men detta tog väl inte ifrån dem deras föräldrar eller deras identitet..? På gården eller i backstugan. 

Det du talar om är ju undantagsfall - vissa individer i vissa speciella klasser. Som de förnäma damerna som är för bekväma för att amma själva. Adoption och fosterbrödralag har aldrig varit VANLIGT. Angående fosterbrödralagen, så är de isländska sagorna fulla av berättelser om hur dessa fosterbröder svek varandra... så det verkar inte ha funkat så bra.

Och angående fosterbarnen, så antar jag att du tänker på när unga pojkar skickades till en herremans hov under ett år eller två, för att tjäna som pager eller lära upp sig till väpnare och så småningom riddare..? Eller att en ung flicka kunde vara hovdam hos drottningen en tid..? Men det här var ju också endast få individer i väldigt speciella klasser, och de var inte småbarn. Och det handlade inte om att förneka barnens familj och identitet - dessa hade de ju kvar även om de bodde någon annanstans ett par år i utbildningssyfte.  

De experiment som vi börjat göra nu, då vi medvetet tar ifrån barnen halva deras identitet och förnekar dem en förälder av det ena könet, saknar motstycke i historien. Försök inte blanda bort korten!  
    Här kom det ännu fler generaliseringar, lösa antagen och en syn på världen genom etrocentriska och egna kulturella glasögon. Aporopå historieförvrägning. Du vet, människans historia sträcker sig längre tillbaks än bondestenåldern, och längre bort än Sverige och Europa.  

Nej, det har inte genom alla tider och i alla kulturer varit extremt viktigt att veta vem ens far är. Det är inget genetiskt nedärvt behov för människan, utan det har med samhällssystemets uppbyggnad  att göra. Det finns flera exempel på matrileneära samhällen och kulturer, där släktskapet till modern varit det centrala. Och det har ju alltid varit det som är enklast att fastställa. Angående utomäktensklapliga barn, så har deras status varierat, över tid, i olika kulturer och i olika samhällsklasser. Små familjegårdar som ärvdes av äldste sonen behöver inte vara någon särskilt gammal företeelse. Sten- och bronåslerdshus som grävts ut har ofta varit stora nog att rymma flera familjer, och vi vet inte hur deras familjesystem eller arvsrätt såg ur. Man har också hittat komplexa gårdsbyggnader, riktiga boskapsindustrier, från bl a bronsålder, där människor specielaiserat sig och bott för sig yrkesvis. Boskapskötare i hus bredvid enorma ladugårdar, det har funnits krukmakarvärkstäder etc. Hur dessa gårdsamhällen styrdes och ärvdes kan vi bara gissa. Men det är vanskligt att gissa baserat på det som vi ser som vanligt och normalt idag.

Angående vem som fostrar barnen, kan vi ju också se att det är olika över tid och rum. Du pratar om identiten som far och mor, och saker som har varit som de är sedan "vi" blev bofasta. 

Vad som ryms i identiteten far och mor har nog säkerligen varierat över tid och rum i vår historia också, förutom det biologiska.  Och det har ju som sagt också tillskrivits olika vikt. Och sen beror det ju på vilka du menar med "vi", människor över lag eller människorna i Europa? Sverige? Eller någonannastans? Det var ganska längesedan, oavsett, och åtskilliga samhällen och kulturer har stigit och fallit under den tiden.   

Att skaffa amma var det fler än de förnäma damerna som inte ville amma som gjorde. Kunde man inte amma, men hade råd att städlsa en amma gjorde man antagligen det för barnets skull. Kollektiv amning finns berättat om i från gamla svenska allmogesamhället. T ex vid sköredtid då alla var mobiliserade, då fick spädbarnen ligga vid åkerkanten och en kvinna ammade alla barnen när det behövdes så inte alla mammor behövde gå ifrån arbetet. Praktiskt!

Nej, adoption och fostrbrödralag har aldrig varit vanligare än biologiska barn. Men det har förekommit, i olika utsträckning i olika tider och kulturer. Och de isländksa sagorna är f ö fulla med släktningar med blodsband som har ihjäl varandra också, så...
    Nej, jag menar inte en medeltidsföreteelse där överklassens barn skickades iväg för att uppfostras något år, jag syftar på t ex system i äldre tider där man kunde byta barn med varandra i någon slags gisslan - fredsmäklarutbyte mellan olika stammar/familjer etc och uppfostra varandras barn. Romarna var rätt bra på det, liskom adoptioner, vill jag minnas. Men OK, det handlar oftast om högreståndsmiljö. Poängen är i allafall att det förekom.      

På vilket sätt tar vi bort barnens halva identitet? Identitet är ju någonting man skapar, det är ju inget som är vid födseln? Och det enda sätt jag kan tänka att det saknar motstycke i historien är genom de tekniska landvinningarna. Barnet kommer ju att ingå i en familj, ett sammanhang, och få massor av möjligheter att skapa sin egen identitet i allafalla.

Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?