• SockerStinn

Mjölkfria tårtfyllningar

Börjat intressera mig lite för tårtbak men mest snöat in på mmf, smörkräm och tårtbottnar än så länge. Nu är det dags för mig att samla på mig lite recept och tips för tårtfyllningar! 

Har ni några recept eller länkar till bloggar med mjölkfria (inte laktosfria) recept på fyllningar?

Jag fyller på med egna när jag lyckas med något! 

• Svar på tråden Mjölkfria tårtfyllningar
  • Solian

Ovanpå tårtan kan man ha smält choklad (mjölkfri) och strössel, exempelvis.

• SockerStinn
    Solian skrev 2012-03-19 16:03:27 följande:

Ovanpå tårtan kan man ha smält choklad (mjölkfri) och strössel, exempelvis.

Tänkte mer som grädde/frosting/smörkräm så jag kan göra lite roligare tårtor (som de nedan som jag gjort med smörkräm).  Frosting innehåller ju ofta färskost för att inte bli för söt. Men hur gör man utan att ha i mjölkprodukter?

Vad funkar under mmf/sp?

Vad funkar att spritsa?

• Fröken85

Jag köpte mjölkfri färskost från tofuline sist jag handlade. Ville eg bara ha laktosfri, men det hittade jag inte. Jag tyckte inte den var särskilt god att bara äta men till frosting funkade den kanon!!

• SockerStinn
    Fröken85 skrev 2012-03-19 23:01:54 följande:
    Jag köpte mjölkfri färskost från tofuline sist jag handlade. Ville eg bara ha laktosfri, men det hittade jag inte. Jag tyckte inte den var särskilt god att bara äta men till frosting funkade den kanon!!

Åh, vad bra. Jag har funderat på att testa sour supreme, den är ju bra t.ex i taccos fast inte så sur som färskost. Färskosten från tofuline är väl ungefär samma?
  • SockerStinn

Denna rörde jag ihop idag och blev bara sååå god! Tungan ute

Förra gången jag gjorde chokladmousse så smälte jag chokladen i soja-grädden vilket tog fram soja-smaken ur grädden. Smakar mycket mindre soja när man bara vispar den. Så nu gjorde jag så här:

Nougatganache
    100 g mörk choklad - smält (Lindh kan innehålla spår av mjölk)
    100 g hasselnötsmassa - rör ner i den smälta chokladen
    1 dl Airy & Creamy. Vispa hårt.
    När chokladen är rumstempererad vispa ner i grädden, ta i omgångar. Njuuut!

Denna kan ätas i små mängder som den är, har ännu inte testat den i tårta, men det kommer nog inte dröja!
  • NinnaLilltroll

Tack för alla tips här.
    Jag ska ge mig på att göra 1-års tårta till nästa helg och den ska vara mjölk- och sojafri.
    Har inte riktigt bestämt vad jag ska använda som fyllning än. Banan+vaniljkräm och nått chokladigt kan nog bli gott hoppas jag :)

• SockerStinn
    SockerStinn skrev 2012-04-19 15:17:16 följande:
    Denna rörde jag ihop idag och blev bara sååå god! 

Förra gången jag gjorde chokladmousse så smälte jag chokladen i soja-grädden vilket tog fram soja-smaken ur grädden. Smakar mycket mindre soja när man bara vispar den. Så nu gjorde jag så här:Nougatganache

100 g mörk choklad - smält (Lindh kan innehålla spår av mjölk)

100 g hasselnötsmassa - rör ner i den smälta chokladen

1 dl Airy & Creamy. Vispa hårt.

När chokladen är rumstempererad vispa ner i grädden, ta i omgångar. Njuuut!

Denna kan ätas i små mängder som den är, har ännu inte testat den i tårta, men det kommer nog inte dröja!

Det blev visst tryffel när det stelnade, ska dubbla eller trippla grädden när jag gör till tårta.
  • Memmis

Oh vilken bra tråd! Min dotter är mjölkprotein allergiker, men istället för det "gamla vanliga" till hennes födelsedag vill jag baka någon annan tårta.

Vilken "grädde" passar bäst att koka? Har aldrig testat det, bara smaksatt Go Green visp med tex. färska bär. 

Hur gör man mjölkfri smörkräm? (vet inte ens hur man gör vanlig, haha). Tänkte försöka mig på sugar paste nämligen...

• SockerStinn

bakamer.wordpress.com/

Där finns recept på smörkräm mm. Innan har jag blandat mosade bär med vispad grädde, men nu gjorde jag svartvinbärsmousse och det var så mycket godare! Intensivare smak av bären.

• Memmis

Åh tack så mycket för länken och tips! (:

Tror jag ska göra någon form av hallonfyllning (hon älskar hallon), och något som passar bra till det. Tänkte ha två lager fyllning. 

• Zelmilainen
    Memmis skrev 2012-08-16 14:22:25 följande:
    Oh vilken bra tråd! Min dotter är mjölkprotein allergiker, men istället för det "gamla vanliga" till hennes födelsedag vill jag baka någon annan tårta.

Vilken "grädde" passar bäst att koka? Har aldrig testat det, bara smaksatt Go Green visp med tex. färska bär. 

Hur gör man mjölkfri smörkräm? (vet inte ens hur man gör vanlig, haha). Tänkte försöka mig på sugar paste nämligen...
    när du gör bärmousser föreslår jag att du har i gelatin i mousserna. de blir lätt väldigt rinniga/lösa om man bara blandar med grädde.

de jag frågat som smält grädden och choklad för att tex få till chokladmousse tycker att grädden då smakat mkt soja, lr havre lr liknande. jag fick då rek att enbart smälta ner chokladen "plamil" i vattenbad för att sen när den svalnat en del röra ner den med grädden och vispa. 
    nehepp...
  • Memmis
    Zelmilainen skrev 2012-08-17 20:51:03 följande:
    när du gör bärmousser föreslår jag att du har i gelatin i mousserna. de blir lätt väldigt rinniga/lösa om man bara blandar med grädde.

de jag frågat som smält grädden och choklad för att tex få till chokladmousse tycker att grädden då smakat mkt soja, lr havre lr liknande. jag fick då rek att enbart smälta ner chokladen "plamil" i vattenbad för att sen när den svalnat en del röra ner den med grädden och vispa. 
    Jo för de gånger jag smält grädde så har det också smakat mycket soya eller havre. Så jag var lite nyfiken på om någon lyckats få till det bra, alltså att man slipper den där knepiga eftersmaken så att säga (nu bryr sig väl inte min dotter så mycket eftersom att det är det enda hon vet, men vi andra slipper gärna ;P ). 

Plamil är det en choklad sort då eller vad är det? Aldrig hört talas om det förut. 
  • Zelmilainen
    Memmis skrev 2012-08-18 17:46:41 följande:
    Jo för de gånger jag smält grädde så har det också smakat mycket soya eller havre. Så jag var lite nyfiken på om någon lyckats få till det bra, alltså att man slipper den där knepiga eftersmaken så att säga (nu bryr sig väl inte min dotter så mycket eftersom att det är det enda hon vet, men vi andra slipper gärna ;P ). 

Plamil är det en choklad sort då eller vad är det? Aldrig hört talas om det förut. 
    plamil är en choklad, veganchoklad. elt fritt från gluten, mjölk och såna saker. min flickvän är mjölkproteinallergiker så jag såg till att leta reda på. finns att köpa på nätet. dock sjukt dyr frakt. men i en del välsorterade affärer finns den. jag hittade den faktiskt på willys i min stad. men 7st (som jag köpte på en gång) kostar ca 200:- så den är inte billig. men kan vara värt det. mamma brukade alltid göra chokladsås till mig när jag var liten: 1dl vatten, 1dl kakao, 1dl socker, koka upp, svalna. om man har i gelatin i det samt lite grädde borde det ju fungera som chokladmousse med kan jag tycka. dock inget jag testat. då jag frågade i den vanliga tårttråden ang att göra mousser på grädde sa de att grädden gett bismak när de smält ner den. så jag skulle försöka göra mousse utan att smälta ner grädden med.
    nehepp...
  • SockerStinn

200 g färska svarta vinbär

½ dl strösocker

1 msk vaniljsocker

3 st gelatinblad

2 dl carlshamn visp (vispbar havregrädde)

Koka upp vinbär med socker, låt koka i några minuter så de blir mjuka.

Blötlägg gelatinet enl anvisning på paketet. 

Passera vinbären genom sil, lös upp gelatinet i den varma “saften” Låt svalna.

Vispa upp grädden, vänd sakna ner grädden i vinbären.

• Memmis
    SockerStinn skrev 2012-08-20 15:15:53 följande:

200 g färska svarta vinbär

½ dl strösocker

1 msk vaniljsocker

3 st gelatinblad

2 dl carlshamn visp (vispbar havregrädde)

Koka upp vinbär med socker, låt koka i några minuter så de blir mjuka.

Blötlägg gelatinet enl anvisning på paketet. 

Passera vinbären genom sil, lös upp gelatinet i den varma “saften” Låt svalna.

Vispa upp grädden, vänd sakna ner grädden i vinbären.

Tack så mycket! ska testa detta recept till helgen, men byter ut vinbären mot andra bär då vinbär inte är så populärt i detta hushåll ;)
  • SockerStinn
    Memmis skrev 2012-08-20 18:27:56 följande:
    Tack så mycket! ska testa detta recept till helgen, men byter ut vinbären mot andra bär då vinbär inte är så populärt i detta hushåll ;)

Gör så!

Fast tänk inte svarta vinbär, tänk svartvinbärsgelé.
  • Novembertvillingar
    NinnaLilltroll skrev 2012-04-21 12:37:00 följande:
    Tack för alla tips här. Jag ska ge mig på att göra 1-års tårta till nästa helg och den ska vara mjölk- och sojafri. Har inte riktigt bestämt vad jag ska använda som fyllning än. Banan+vaniljkräm och nått chokladigt kan nog bli gott hoppas jag :)

Då kan du i regel inte använda toufuline den är med soja. Kör Me havremjölk, mjölkfritt smör osv. Finns havrevaniljsås Me å vill man ha chokladsmak kör kakao.
  • Anonym (Helena)

Gammal tråd, men jag läser med intresse. Jag ska bjuda på tårta på jobbet och en är mjölkproteinallergiker. Hon kanske är van vid sojagrädde och liknande men det är ju inte de andra så jag vill bjuda på en tårta som är så fri från sånt som möjligt, alltså gärna någon som är naturligt fri från mjölkprotein, fast det går kanske inte.

Jag snubblade över Valrhona Inspiration jordgubb under sommaren och det borde man kunna ha till något. Det är chokladplattor eller vad man ska kalla det, som är gjorda på kakaosmör och fruktpuré typ. Konsistensen är precis som choklad men det smakar alltså som tinade frysta jordgubbar. Innehåller ingen mjölk (det står att det kan finnas spår av mjölk, eftersom det hanteras i samma lokaler som mjölkchoklad, men det gör inget för min kollega vet jag).

Jag tänker att sånt man kan göra med mörk choklad, som ju också är naturligt mjölkfri, borde man kunna göra med detta, men vad? De var så goda så tyvärr hann jag äta upp dem innan jag kunde testa...

www.lyckasmedmat.se/choklad/16134-valrhona-inspiration-jordgubb-250-g.html

Ett annat alternativ är att göra chokladbotten med mocka-marängsmörkräm emellan. Man borde ju kunna byta ut smöret mot mjölkfritt margarin.

• Anonym (Helena)
    Zelmilainen skrev 2012-08-18 18:17:38 följande:
    plamil är en choklad, veganchoklad. elt fritt från gluten, mjölk och såna saker. min flickvän är mjölkproteinallergiker så jag såg till att leta reda på. finns att köpa på nätet. dock sjukt dyr frakt. men i en del välsorterade affärer finns den. jag hittade den faktiskt på willys i min stad. men 7st (som jag köpte på en gång) kostar ca 200:- så den är inte billig. men kan vara värt det. mamma brukade alltid göra chokladsås till mig när jag var liten: 1dl vatten, 1dl kakao, 1dl socker, koka upp, svalna. om man har i gelatin i det samt lite grädde borde det ju fungera som chokladmousse med kan jag tycka. dock inget jag testat. då jag frågade i den vanliga tårttråden ang att göra mousser på grädde sa de att grädden gett bismak när de smält ner den. så jag skulle försöka göra mousse utan att smälta ner grädden med.
    Man behöver inte köpa speciell veganchoklad, såvida det inte är mjölkchoklad man är ute efter såklart. Mörk kvalitetschoklad ska inte innehålla mjölk utan bara kakao och kakaosmör, som t.e.x Lindt 70%. Jag har en kollega som är mjölkproteinallergiker och hon äter det.

Du kan göra chokladmousse på uppvispad äggvita. Jag har inte testat själv, men det borde bli väldigt fluffigt och gott: www.recepten.se/recept/chokladmousse_light.html
Svar på tråden Mjölkfria tårtfyllningar