Inlägg från: Zelmilainen |Visa alla inlägg
  • Zelmilainen

Mjölkfria tårtfyllningar

Memmis skrev 2012-08-16 14:22:25 följande:
    Oh vilken bra tråd! Min dotter är mjölkprotein allergiker, men istället för det "gamla vanliga" till hennes födelsedag vill jag baka någon annan tårta.

Vilken "grädde" passar bäst att koka? Har aldrig testat det, bara smaksatt Go Green visp med tex. färska bär. 

Hur gör man mjölkfri smörkräm? (vet inte ens hur man gör vanlig, haha). Tänkte försöka mig på sugar paste nämligen...
    när du gör bärmousser föreslår jag att du har i gelatin i mousserna. de blir lätt väldigt rinniga/lösa om man bara blandar med grädde.

de jag frågat som smält grädden och choklad för att tex få till chokladmousse tycker att grädden då smakat mkt soja, lr havre lr liknande. jag fick då rek att enbart smälta ner chokladen "plamil" i vattenbad för att sen när den svalnat en del röra ner den med grädden och vispa. 
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Memmis skrev 2012-08-18 17:46:41 följande:
    Jo för de gånger jag smält grädde så har det också smakat mycket soya eller havre. Så jag var lite nyfiken på om någon lyckats få till det bra, alltså att man slipper den där knepiga eftersmaken så att säga (nu bryr sig väl inte min dotter så mycket eftersom att det är det enda hon vet, men vi andra slipper gärna ;P ). 

Plamil är det en choklad sort då eller vad är det? Aldrig hört talas om det förut. 
    plamil är en choklad, veganchoklad. elt fritt från gluten, mjölk och såna saker. min flickvän är mjölkproteinallergiker så jag såg till att leta reda på. finns att köpa på nätet. dock sjukt dyr frakt. men i en del välsorterade affärer finns den. jag hittade den faktiskt på willys i min stad. men 7st (som jag köpte på en gång) kostar ca 200:- så den är inte billig. men kan vara värt det. mamma brukade alltid göra chokladsås till mig när jag var liten: 1dl vatten, 1dl kakao, 1dl socker, koka upp, svalna. om man har i gelatin i det samt lite grädde borde det ju fungera som chokladmousse med kan jag tycka. dock inget jag testat. då jag frågade i den vanliga tårttråden ang att göra mousser på grädde sa de att grädden gett bismak när de smält ner den. så jag skulle försöka göra mousse utan att smälta ner grädden med.
    nehepp...
Svar på tråden Mjölkfria tårtfyllningar