• Anonym

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-11 10:54:08 följande:
    Du menar dem som har jobbat på samma socialkontor innan? Dvs socialstyrelsen på flera platser i landet...
    Socialstyrelsen är ett centralt organ som är myndighetsgranskande.
  • Anonym
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-11 11:03:15 följande:
    Ja, det vet jag väl, men i flera städer i Sverige är socialstyrelsen personer som tidigare arbetat på stadens socialkontor!
    I vilka städer är socialstyrelsen personer som arbetat på stadens socialkontor?
    Socialstyrelsen är en myndighet och finns inte utspridd i olika städer. 
  • Anonym
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-11 11:36:58 följande:
    Nej, men de som granskar i tex västernorrland har jobbat på samma kontor de granskar innan de hamnade i socialstyrelsen, sen vart de bor eller hur de jobbar är väl mindre intressant i frågan.
    Så du menar alltså att Socialstyrelsens handläggare är jäviga, att de granskar ärenden som de själva handlagt en gång i tiden.
    Var har du fått denna information ifrån? 
  • Anonym
    Chianti skrev 2012-03-11 14:02:59 följande:
    Finns inga länsrätter i småstäder.
    Det har du rätt i finns ju ett skäl att det heter Länsrätten.
  • Anonym
    Chianti skrev 2012-03-11 14:02:59 följande:
    Finns inga länsrätter i småstäder.

Signaturen tror  jag pratar om socialnämnden som fattar beslut om tillfällig LVU som sedan förvaltningsrätten(tidigare länsrätten) fattar beslut om den godkänns eller inte.
  • Anonym

Det är fortfarande så att det omhändertas endast omkring 460 barn mellan 0-6 år per år att jämföra med hur många barn det finns i den åldersgruppen vilket är 730 000, procentuellt är det mycket lite.

• Anonym
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-11 13:49:30 följande:
    Om de granskar sina egna ärenden har jag ingen aning om, men att det förekommer att de granskar kontor som de själva jobbat på vet jag!

Skulle det vara bättre om alla som arbetade på socialstyrelsen var 23-åringar som nyss gå ut socionomprogrammet och endast har sommarjobb som arbetslivserfarenhet?
  • Anonym
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-11 14:30:04 följande:
    Jag pratade om socialnämden som skickar iväg LVUförfrågan, inte nämndemännen i förvaltningsrätten...
    Nämnden är ju bara de som förbereder ärendet. I rätten finns det ombud för föräldrarna, soc och barnet.
  • Anonym
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-11 14:49:46 följande:
    jo, jag förstod de sen... förlåt :)

ja?
    Ja och i rätten sitter det ju inte fritidspolitiker som är kompisar med socialsekreterarna från den lilla hemstaden och tar besluten.
  • Anonym
    Anonym (Enmamma) skrev 2012-03-11 16:11:34 följande:
    Du som är så "insatt" vill du bli informerad om en sak?

Ibland när föräldrar får sina barn omhändertagna och föräldrarna fattar noll och inte vet någonting så ser socialtjänsten till vem föräldrarna får som försvarsadvokat och väljer då en sådan liten "jävel" som inte bryr sig och ist skälper föräldrarna. Förvånad Men de visste inte du?

Jag fick en riktig idiot till försvars advokat. Frågade honom efter rättegången om han ens trodde på mig? Då svarade han mig "Det behöver jag inte göra" ehhhhhhhh, WHAT! Jo, det är ganska viktigt, som tur e jag som har lite skinn på näsan såg till att byta ut min och barnets advokat  snabbt som sjutton, dessvärre var det ju redan försent. Men det gäller att vara INSATT innan man hamnar i en sån här situation, och då inte "låsas insatt som du e"
    Det är inte intressant om ombudet tror på sin klient, uppgiften är tillvarata klientens intressen.
    Du tror väl inte att en mördares ombud tror på sin klients oskuld?

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version