• Anonym

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym skrev 2012-03-07 11:21:33 följande:

Jag har inte läst hela tråden, men det verkar som att vissa är intresserade av att läsa hur LVU-rättsfall kan se ut. Det är bara att googla, många rättsfall finns på internet!

Några exempel för den som är lat:

lagen.nu/dom/ra/2008:55

lagen.nu/dom/ra/2009:64

lagen.nu/dom/ra/1996:61

Jag har inte läst hela rättsfallen själv, men det är bara lite exempel hur det kan se ut, för den som är intresserad är det bara att klicka runt vidare på den hemsidan. Där finns lagen i sin helhet också för den som är intresserad av vad som står i LVU.

Länkerna funkar inte...
  • Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-07 17:28:35 följande:
    Nej, men det barnet till det friska föräldrarna har nog knappast varit med om lika mycket som det andra barnet. Man måste tänka på att det är två HELT OLIKA situationer det handlar om. Så några uppbrott och separationer tillhör livet, men inte så som barn har det med otrygga föräldrar...
    Varje separation från en anknytningperson kan utgöra en fara för barnet men sen beror det ju på barnets motståndskraft och vilka övriga skyddande faktorer som finns runt om barnet.

Så att barn flyttas runt mellan föräldrar, olika familjehem etc är naturligtvis inte bra.
  • Anonym

Eftersom det är så många kunniga här inne så slänger jag ut en fråga.
    Barn 1 är omhändertaget enligt LVU sedan en längre tid tillbaka och för några dagar sedan kom beslut om att vårdnaden skulle flyttas ifrån mig. Jag har skaffat fler barn som bor hemma hos mig. Igår så kom det in en anmälan som sa att jag sagt att jag skulle ta livet av både mig och barn pga beslutet (har inte hänt), socialjouren gjorde ett hembesök och jag förklarade att jag hade inte tid att bjuda in dom då jag satt i badet med dottern och sen skulle natta henne. Jag ringde upp dom när dottern somnat och fick då reda på anmälan. Anmälan skulle vidarebefordras till den handläggare som ansökte om LVU på 1.an. Nu känner jag att det finns en viss risk att dom t.ex försöker hämta dem på dagis såsom dom gjorde med barn 1.

Vad har dagis för skyldigheter? Kan dom meddela mig om soc dyker upp eller ringer?

• Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-05 13:22:45 följande:
    Efter att själv har träffat och läst många historier på internet så har jag förstått att det är MÅNGA som verkligen inte förstår varför varför deras barn blir omhändertagna av socialtjänsten. Socialtjänsten är "the bad guy" som "gör allt för att förstöra deras liv". Eftersom dessa mammor inte förstår själva vad som är fel och berättar historier för andra som är helt felvinklade får många en bild av att socialtjänsten är något hemskt, farligt, obehagligt och skadligt osv. Eftersom de inte förstår vad de gör fel gör detta också att de inte förändrar det som är problemet utan fortsätter med "problembeteendet".

I den här tråden berättar vi de riktiga historierna kring omhändertaganden, sanningen om vad som gick snett och varför, och mammornas historier som är tvärtemot "det riktiga"

Jag kan berätta om två kvinnor. Den första som jag kallar A är en kvinna som levt i en våldsrelation med en man som är mycket deprimerad och självmordsbenägen. De har haft mycket kontakt med socialtjänsten eftersom de båda går på bidrag och pga våldet (en dysfunktionell relation). En dag, vid ett socmöte, tar mannen barnet i sin famn och hotar med att döda han själv och barnet, polis måste inkallas och de lyckas ta barnet från mannen. Barnet blir omhändertagen och placerad hos en annan familj, socialtjänsten ställer krav om att kvinnan måste sluta ha kontakt med mannen om hon vill få tillbaks sitt barn och fixa sin tillvaro (flytta till egen lägenhet osv.). Det finns en hel del som jag inte orkar/vill skriva ut här men jag förstår verkligen varför hennes barn inte får vara med henne, då även hon är väldigt speciell och konstig mot barnet. Hon träffar mannen i smyg hon inte får ha kontakt med men socialtjänsten har sett detta, hon har anmält familjen som barnet bort hos för att hon en gång såg att mamman i familjen torkade barnets mun när h*n hade ätit fast h*n grät, A ansåg detta som barnmisshandel. A gör ALLT som hon inte borde göra för att få tillbaka barnet och hon förstår verkligen inte vad hon gör för fel. Hon skyller allt på socialtjänsten som är "dumma i huvudet".

Den andra kvinnan, som jag kallar B, är helt obenägen att ta hand om sitt barn. Barnet kan leka flera timmar själv medan hon sover, har ingen struktur alls i vardagen och kan inte hålla i pengar, efter två veckor (får bidrag) är pengarna slut och de äter inte alls någon näringsrik mat eftersom hon inte har "råd" med det. Hon kan lämna barnet till någon hon känt några dagar och låter personen passa h*n medan hon gör annat. Barnet kan inte prata trots att h*n är nästan 3 år. Säger endast några få ord och pratar med bebisspråk eftersom mamman inte alls stimulerar barnet/pratar med barnet. Kvinnan flyttar ofta runt och barnet har ingen stabil tillvaro. Hon klarar inte av att lämna barnet på dagis (eftersom hon inte orkar gå upp) och h*n träffar aldrig andra barn. Ändå blir hon HELT chockad när barnet blir omhändertaget efter orosanmälan och förstår inte vad som är fel.

Det är inte konstigt att kvinnorna får andra att tro att det är "hur lätt som helst" att bli av med sitt barn när de kommer med sina historier som är HELT andra än sanningen.

Varför togs barnet ifrån kvinna A utan att ni först sa till henne att du måste lämna den här mannen och skaffa någon annanstans att bo annars kan inte du får behålla ditt barn. Är det inte upp till soc att se till att hon får en lägenhet? Varför ska mamman lida för att mannen misshandlar henne?

I kvinna B:s fall kan det ju vara så att barnet är sent utvecklat med talet av naturliga orsaker, vissa barn pratar ju inte alls förrän de är tre år eller äldre.

Sen undrar jag en sak. Det kan hända att jag och sambon behöver socbidrag inom kort. När jag ringde dit och frågade vad för krav som ställdes på oss för att vi ska vara berättigade till bidrag, så nämndes inget om att man ska ha sparat pengar i tre månader tillbaka. Det fick jag veta i går, och i dag när jag ringde soc och frågade om det, så säger hon på soc att då kan inte vi får några pengar. Men vi har ju barn! Då sa hon att våra barn kommer bli familjehemsplacerade eftersom vi inte kan försörja dem. Så de tar alltså hellre barnen ifrån oss än att ge oss bidrag, vad har du att säga om det?
  • Anonym
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-03-08 15:10:34 följande:
    Det står ju redan i trådstarten att soc sagt att hon inte får träffa mannen, hur är det med läsförståelsen?
    Vadå mamman lida, det handlar om barnets bästa, inte mammans bästa.

Nu fanns det ju fler omständigheter än bara talet, vilket också står i trådstarten.

Knappast att de sagt att dina barn kommer bli familjehemsplacerade på grund av det, det har du nog fattat fel, precis som du har problem att tolka fall A och B trots att omständigheterna är klart och tydligt utskrivna redan i trådstarten.

Sen kommer ni visst få bidrag, men har ni tjänat över normen de tre senaste månaderna är det ert ansvar att lägga undan pengar från överskottet och använda överskottet nu.
    Ja, men soc sa ju det först efter att kvinna A blivit av med barnet.

Jag bara undare över det där med talet, givetvis finns det fler omständigheter, men just detta med talet kan ju bero på annat än att barnet inte får språklig stimulans.

Jag ringde soc och frågade vad som gällde, jag frågade oxå om vi behövde spara pengar en tid innan vi gick till dem, men handläggaren sa NEJ.
    När jag i går fick veta att man måste ha sparat pengar i tre månader ringde jag soc och sa som det var. Att handläggaren sa att vi inte behövde ha sparat pengar innan och att vi således inte har sparat pengar. Då sa hon exakt så här: "Ja, pengarna kanske inte finns, men vi räknar med att ni ska ha sparat pengar i tre månader, så därför kommer ni inte få försörjningsstöd under åtminstone tre månader"
    Då blev jag skiträdd och berättade att vi har två barn. Jag frågade rakt ut om det kan hända att de tar barnen ifrån oss hellre än att ge oss pengar, och detta svarade hon ja på     
  • Anonym
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-09 09:30:12 följande:
    Med bevis menar jag att det ska finnas klara indikationer på att något är fel, tex blåmärken och andra skador, synlig vanvård eller liknande. Att socialsekreterarna "tror" någonting ska inte ge dem makten att splittra en familj såsom i exemplen jag tagit upp, eller för den delen vårt fall.

Det finns också rätt många steg mellan att inte göra någonting och att omhänderta, vilket socialen inte alltid kommer ihåg trots att det är lagstadgat att omhändertagande ska vara absolut sista utvägen. Att socialen dessutom kommer undan med både direkta och indirekta lögner i utredningarna är fruktansvärt. VI har kunnat bevisa att socialen har ljugit både för nämnden och förvaltningsrätten (ljudupptagningar av samtal), trots det jobbar dessa personer kvar med LVU och kan göra samma sak mot andra. Är det då konstigt om jag anser att socialen måste ha mer på fötterna och att nämnden och domstolen ska fatta beslut på mer underlag än en vinklad utredning?
    Nu är det ju så att det inte blir blåmärken och liknande synliga spår av det som skadar barns normala utveckling, dvs den psykiska utvecklingen.
    Den känslomässiga utvecklingen syns inte genom kroppsliga tecken på samma sätt.
    Att få tillräckligt med mat, att hygienen sköts, hela rena kläder räcker inte för att ge en tillräckligt bra och utvecklande barndom.
    Känslomässig utveckling är minst lika viktig som rena kläder.
    Någon talade om dålig språkutveckling och att prata kan barnen lära sig på förskola/skola verkar som man  inte förstår att det är föräldrarna som är ansvariga för att ge sitt barn ett språk och ansvariga för att stimulera  barnets utveckling på alla områden.

• Anonym
    Christine 753 skrev 2012-03-09 10:40:23 följande:
    Man behöver inte ta barn till ett fosterhem man kan hjälpa det hemma istället med boendestöd så gör de i den
    kommun jag bor i. Varför ska mamman straffas för pappan är en misshandlare och de har gått. Det finns lagar att man ska hjälpa de inte stjälpa de. Vet att de gjort fel och erkänt det i en kommun hur fel de gjorde mot mamman. 
    Men mamman väljer att fortsätta umgås med den man som misshandlar henne, mannen som som är våldsam, deprimerad och självmordsbenägen, mannen som på soc.hotar att döda både barnet och sig själv.
    '
    Mamman har fått hjälp med skyddat boende och så vidare men väljer att i smyg fortsätta träffa mannen för att få tillbaka barnet och planerar att så fort barnet kommer tillbaka att flytta med man och barn till annat land.

Mamman väljer mannen före sitt barn men samtidigt vill hon ha barnet hos sig, mamman tycker att det är ok att hennes barn får växa upp tillsammans med denne våldsamme man.

Om detta inte är olämpligt för barnets fortsatta utveckling så..... 
  • Anonym

Förståndshandikappade föräldrar är väl inte på något jämförbart med singelkvinnor som insemineras, eller homosexuella som skaffar barn?

Barn som vuxit upp med begåvningshandikappade föräldrar blir oftast själva psykiskt underutvecklade om de inte haft ett mycket stort och omfattande stöd av normalbegåvade människor under uppväxten.

Markbarnen är ett exempel, där troddes ett av barnen vara begåvningshandikappat eftersom när det omhändertogs fungerade som ett begåvningshandikappat barn. Det var fel, barnet var bara så ostimulerat och försummat så utvecklingen hade stagnerat.

• Anonym
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-09 12:50:56 följande:
    Den psykiska utvecklingen märks visst, fast inte så påtagligt som tex blåmärken. Är man kunnig om barn och deras utveckling märker man om det är något fel även på psykisk nivå.
    Visst är det så att om den psykiska utvecklingen är eftersatt så märker pedagoger, psykologer och andra som i yrket arbetar med barn detta.
    Däremot alla dessa föräldrar, kompisar och anhöriga som inte förstår varför barn blivit omhändertagna pga fara för barnets utveckling  verkar inte kunna förstå att andra saker än misshandel, brist på fysisk omvårdnad också kan vara skadligt för barnen.
    Förälder med psykiskt dåligt mående som inte är stabila i sitt mående och har dåligt kontaktnät kan skada barnen väldigt mycket trots att barnet får både mat och kläder.
    Föräldrar som inte kan tolka och svara på barnets signaler.

Små barn är mycket uppmärksamma på de signaler föräldrarna ger. 
  • Anonym
    Chianti skrev 2012-03-09 19:30:01 följande:
    Därför att man flyttar inte ett barn från en vårdnadshavare som inte klarar barnet till en annan vårdnadshavare som inte heller klarar barnet.
    Det är precis det man gör. Mitt barn var LVU pga min psykiska ohälsa. 2 veckor efter omhändertagandet sökte pappan vårdnad.

Pappan har inte haft mer än var tredje helgs umgänge i barnets 5 år långa liv och försvunnit långa perioder. Han har misshandlat mig och troligtvis även vårt barn men jag kan bara visa foton. Det räcker inte för jag kan inte bevisa att pappan orsakat dom även om vårt barn säger det. Pappan är även missbrukare men inte heller det kan jag bevisa.

Pappan vann vårdnaden i Tingsrätten trots 6 personer som vittnade om att han varit våldsam och missbrukar. Tingsrätten skriver att dom vittnesmålen helt ska bortses ifrån eftersom dom personerna "bara" hört över telefon hur han gapat och skrikit och kastat mig i väggen. Eller bara hört på telefon när vår son då 2½ år gammal full med blåmärken sa att "pappa var arg, men xxx (pappans flickvän) gav mig pokemon"

Soc skriver i sin utredning att pappan visserligen är oprövad som förälder, men att jag är det och har stora brister i min föräldraförmåga och därför ska vårdnaden alltjämt flyttas över.

Man leker med min son som en jävla boll som ska kastas fram och tillbaka och testas med.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version