• Anonym

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym skrev 2012-03-06 18:52:41 följande:
    Eller så träffar man mamma och barn tillsammans EN gång för att sen bestämma sig för omedelbart omhändertagande. Där det inte finns varken missbruk, psykiska sjukdomar eller misshandel eller nått annat.

socialportal.se/artiklar/tessan/index3.htm
    En gång?
    En lång historia av kontakt med soc. genom en massa år genom flera generationer.

• Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 19:08:46 följande:
    Det handlar om HELHETEN, som jag skrivit innan blir INTE soc inblandat för man byter 5 min senare än vanligt, eller att du hoppar över att tvätta en dag.

Om någon motarbetar mig och mina förslag hela tiden, en person som jag försöker hjälpa, anser jag att hon eller han icke är samarbetsvillig, JA!
    Det är nog detta som många inte förstår, både de som får sina barn omhändertagna och de som lyssnar och tror på vad föräldrarna säger.

Läste en dom ganska nyligen där ett antal barn omhändertogs efter det att den inhyrda städfirman slog larm.
    Barnet var så smutsiga att det krävdes mellan 3-4 duschar att få dem rena, rena och smutsiga kläder fanns spridda överallt tillsammans med använda blöjor och diverse matrester.
    Personal på förskolan trodde att det fanns ett dött djur i ventilationen så illa luktade barnen.
    Äldsta barnet i lägre skolålder hade mer eller mindre skött de mindre barnen och gett dem att äta, främst kakor.
    De åt kopiösa mängder mat på förskolan och hos familjehemmet i början.
    Barnen hade fortfarande blöjor fast de var alldeles för gamla.
    Barnen var övermedicinerade med bla astmamediciner och värkmedicin.
    Det äldsta barnet tyckte att det var så fint i för att det var rent och att man kunde äta vid matbordet. 

Föräldrarna tyckte inte alls något var fel på deras sätt att leva, de ansåg att barnen själva skulle ta ansvar för när de skulle sluta med blöja, när de skulle sova, äta, att de genom detta utvecklades. Möjligen tyckte de att de kanske behövde lite hjälp med städning. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-06 19:04:33 följande:
    En gång?
    En lång historia av kontakt med soc. genom en massa år genom flera generationer.
    Om du läser vad det står så hade motala kontakt med henne i 4 år och hade INGENTING att anmärka på henne som mamma.

Socialsekreterarna i Norrköping träffade henne EN gång och sedan omhändertog barnet.
  • Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 19:25:23 följande:
    Varför ska man kramp aktigt hålla sig till ENDAST sitt sätt? Det är som när barn PROMPT ska göra något och man vill visa han/hon ett bättre/lättare sätt att göra det på men de vägrar lyssna....
    Jag höll inte fast vid "mitt sätt". Jag efterfrågade stöd på soc. Jag bad om råd i hur jag skulle hantera situationer annorlunda och vad jag kunde göra bättre.

Jag fick beröm för att jag gjorde allt enligt skolboksexemplet, av soc egna familjebehandlare. Mitt barn omhändertogs ändå.
  • Anonym
    Chianti skrev 2012-03-06 19:28:29 följande:
    Hur hittar man en sån dom? Skulle vara intressant att läsa.
    Lexnova har jag hittat denna dom på.
    Man kan prova gratis i 14 dagar.
    Bara att registrera sig och därefter använda sökfunktionen och söka efter exempelvis LVU. Där kan man också läsa domar över LVU som inte gått igenom, domskäl till att LVU upphört osv.
    Kan vara bra att läsa vilka förändringar föräldrar gjort för att återfå sina barn, många har gjort oerhört stora förändringar i sina liv och fått sina barn tillbaka.

• Anonym
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 19:42:07 följande:
    Precis så säger ju alla mammor jag läst om/träffat, eller så vägrar de göra en enda sak soc säger. Frågar du Kvinna A och B i min TS skulle du säkert sitta och gapa och säga "men herregud hur kan soc göra så, det är förfärligt" och tycka att socialtjänsten är svin, jag tror helt ärligt att de aldrig kommer förstå vad som är fel och absolut aldrig förstå varför barnen togs ifrån dom... Kvinna A tex har berättat hela historien för mig, och angivit att skälet för att hennes barn är omhändertaget pga en HELT annan anledning än den riktiga, och får man höra hennes anledning tror man ju att soc har agerat HELT FEL.
    Men fortfarande. Om soc säger att allting fungerar bra och sen ändå omhändertar barnet, då är det väl inte konstigt att jag som förälder inte förstår och tycker dom är inkonsekventa?

Om dom istället hade sagt till mig "Ok Anna, du tycker såhär men det finns bättre sätt, testa det här istället". Då hade det troligtvis aldrig blivit såhär eftersom jag verkligen försöker ta till mig alla råd som jag får.

Men om jag inte får några raka puckar mer än att dom säger att allting fungerar bra, ja då är det svårt för mig att förstå. För då tror ju jag att allting är bra och förstår inte varför det ska förändras?
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-06 20:59:45 följande:
    ( Kort introduktion, våra barn är omhändertagna men vi är inte sådana föräldrar som misskött oss eller barnen, det har vi flera intyg på samt ögonvittnen) Nu har vi varit på socialmöte, sen harjag varit på kickboxning styrketräning därefter gick vi på bönemöte hör och häpna till pingstkyrkan, berättade lite om mötet och en dam sa att hon tycker soc. dir verkar vara lite sjuk. Det säger bysbor också. De flesta trodde hon hade en hund begraven. Pingstvänner är ett underligt släkte, men nog ordat om det.

Min syster som kan tänka sig att bo hos oss fr.o.m sommaren när hon blir färdig läkare gjorde fenomenalt ifrån sig på soc.mötet, trots att hon brast i gråt ett tag. Soc. betedde sig rätt bra idag jämfört med vissa andra dar. De fick iallafall igång en vettig diskussion.
    Min syster och soc.dir funderade på successivt utökat umgänge typ en dag till från sommaren om hon finns hos oss under tiden. Socialdirektören säger att hon vågar inte låta barnen bo hos oss men när vi frågade varför hade hon inget svar på det. Jag hoppas högsta domstolen har skärpta domare och att vi får en rätsida på allt.

Socialdirektören berättade att fostermamman sa att vår dotter hade fått ett stort blåmärke tvärs över skinkorna när hon var till oss för två veckor sedan. Hon hade en farlig blick och ett nöjt leende när hon sa det. Enda jag kan tänka är att vår dotter fått blåmärket om hon trillat ur pulkan, ifall det hänt vid oss men hon har inte gråtit och enligt soc. sa fostermamman att blåmärket var enormt. Jag frågade om de dokumenterat skadorna, om en läkare fått se det. Fostermamman har överdrivit förut, ljugit faktiskt. Om jag skulle klaga över alla sår och blåmärken barnen fått hos fosterföräldrarna och dagis, förskola vore det säkert 15 st. Soc sa inte rakt ut att de misstänkte oss för misshandel men man uppfattade vissa undertoner.

Jag frågade en av socialarbetarna om hon tycker att en youghurt och ett glas saft är tillräcklig frukost åt ett växande barn, när de sa att barnen inte får mat hos oss. Nej svarade hon skarpt. Hon verkade tro att vi gett barnen så lite frukost. Då sa jag att vår dotter sagt att hon fått det som frukost hos fostermamman och min syster var snabb att inflika att  kanske det är där det brister och inte hos oss. Nu var det plötsligt inget fel att ge så lite frukost åt barnen.

Jag vill fortfarande hävda att socialarbetare är inga bättre människor än andra, även de kan tolka in misstag som de förstorar och som Ferdinand indikerade, det finns bättre och sämre av dem.
    När din syster är färdig läkare ska hon då inte arbeta?
    Varför ska din syster bo hos er och ta hand om er familj, har hon inte eller vill ha egna barn?
  • Anonym

Hur reagerade soc på det här med din syster? En nyutbildad läkare arbetar långa arbetspass och minst 40 timmar i veckan så det verkar väl inte så troligt att hon ska ha mycket tid för att kunna vara en stabiliserande faktor i ert liv, ta hand om hem och barn etc.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-06 22:29:52 följande:
    Hon ska arbeta, hon vill vara en stödperson för hon vill att barnen ska hållas i släkten. Hon har inga barn än. Vi har så stort hus så hon får bo hos oss om hon vill. Kl 17-20.30 Är den tid om kvällarna som barnen är hemma. Jag har inte krävt det här hon vill själv och kan vara väldigt påstridig, jag tackar och tar emot. Hon behöver ju inte köpa egen lägenhet då, dessutom får hon insyn i hur ungar fungerar innan hon skaffar egna. Hon måste inte städa, laga mat, tvättta kläder eller passa barnen. Det verkar  som soc.tycker att det räcker att hon är där. Hmmm fast lite kampsport blir det nog i vardagsrummet eller uppe i stora rummet i vindsvåningen. Min man kan inte parera eller ens slå ordentligt  och syrran har varit nästbäst i landet i Kung-Fu så vi har gemensamma intressen. T. om. vår sexåring gillar att boxas. Sött va. Jag kan ta hand om henne som en liten prinsessa, jag gör allt för att få hem våra barn.
    Men en läkare kan ju inte räkna med att få arbete just på sin hemort.
    Är det så att du och din man har något funktionshinder eftersom din syster kan tänka sig att bo hos er för att hjälpa er med familjen. 
  • Anonym

själv har jag inte varit i denna sits alls, däremot en släkting till mig. Och jag vet inte vad som hänt, mer än att hon och hennes kille är misstänkta för barnmisshandel. Hon fick då bara träffa sitt barn under uppsikt, och det vettigaste vore ju att bryta med sin kille eftersom han är huvudmisstänkt, de tror antagligen att hon inte gjort något utan att det är han. Men istället så träffar hon honom i smyg, träffar andra män i smyg för honom vilket får detta krutpaket till man att bli vansinnig och slå sönder hennes hem. Och jag kan fakiskt inte förstå varför hon inte väljer sitt barn först?? Även om hon nu inte tror att denna man gjort något mot barnet så är han ju inte så snäll mot nån av dem, så varför fortsätta träffa honom när hon dessutom riskerar att inte få tillbaka sitt barn? Jag försöker att förstå henne och hjälpa henne men det är för mig helt obegripligt. 
    Och de råd hon får tar hon inte till sig eftersom hon inte vill, vare sig från soc eller från oss i släkten som ger henne "rätt råd" så att det ska bli bra.  

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version