• Anonym

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

astro skrev 2012-03-21 16:16:35 följande:
    Att många verkar tro att det är så är ju skrämmande! Naturligtvis är det tvärtom, det är soc som ska bevisa att föräldraförmågan brister.

Tänker man efter lite så inser vem som helst att det är väldigt svårt att bevisa att man är en bra förälder, precis som det är svårt att bevisa att man aldrig har begått ett brott. 
    Föräldrarna ska inte bevisa men de ska tillsammans med ombudet kunna visa att det som soc. ser som skäl att omhänderta inte stämmer.
    Säger soc,. att föräldern har enligt dokumentation den och den brister ligger det på föräldern att visa på att brister inte finns.
    Det är ju därför man har rättegång så alla sidor får lägga fram sin syn, socialen. föräldrarna och barnets ombud.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 10:11:50 följande:
    Gick på psyk de 7 månader det tog från det omedelbara omhändertagandet tills vi kom till Förvaltningsrätten och sen kammarrätten. I båda instanserna vittnade psykiatrin. Gjorde också fördjupad utredning som kom fram till det du precis skrev. Sen gick jag där ytterligare 1 år tills vi kom till förvaltningsrätten igen då jag begärde omprövning.
    Anonym skrev 2012-03-21 11:57:06 följande:
    Så som du gjorde måste vara det bästa sättet för att kunna visa att trots att det kanske finns en lång historik av psykisk ohälsa att detta kanske inte längre är det aktuella läget.

Antar att du under denna tid fick någon form av redskap för att hantera din problematik så att det inte längre var hinder i ditt föräldraskap? 
    En diagnos behöver nödvändigtvis inte på något sätt utgöra ett hinder för ett gott föräldraskap, så länge man erkänner och arbetar med det som gör det problematiskt. 

Tror att många föräldrar skulle få tillbaka sina barn om de kan förstå vilka problem de har i föräldraskapet och tar emot den hjälp som kan de kan få med sina problem.
    Nej. Det är skitträligt att behöva sitta och försvara sig hela tiden mot sådana här argument.
    Psykiatrin sa till mig "vi förstår inte riktigt vad  du gör här, vi vet inte vad vi kan hjälpa dig med".

Jag fortsatte gå dit bara för att få det dokumenterat. Trots att psyk själva flera gånger sa att dom ville avsluta vår kontakt då jag inte hade behov av den.
  • Anonym
    Vitamin skrev 2012-03-05 18:39:17 följande:
    -och jag kan berätta om att soc i min kommun inte ens placerar barnen hos sin väl fungerande pappa trots mammans oförmåga att ta hand om dem. Orosanmälan har gjorts från både skolan, barnens mormor och pappan. Hemmet är utrett i olika omgångar. Men socialen går inte in och hjälper pappan att få barnen hem till honom. De menar att mamman måste gå med på det frivilligt. Mamman har sagt att hon inte är intresserad av att samarbeta med socialtjänsten och soc menar att man inte kan tvinga henne. Så i den här kommunen tar soc inga barn. Inte ens när det är befogat.

För att ett barn skall omhändertas enligt LVU måste vissa kriterier vara uppfyllda, kanske är de inte det i detta fall?
  • Anonym
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-04-07 19:45:55 följande:
    Otroligt vad du tjatar om "den där socdirektören". För det första finns det inte en titel som heter Direktör inom kommunala förvaltningar. För det andra är det inte den personen som LVUat era barn.
    Du kan upprepa det hur många gånger som helst, den enda som tror på det där tramset är du. Det är minst 5-5 personer som ska tillstyrka ett LVU. Sluta tramsa nu och börja fokusera på hur du ska kunna bete dig för att få återförenas med barnen.
    Socdirektör är väl antagligen en förkortning för Socialdirektör och den befattningen finns visst inom kommuner, håll koll på fakta innan du skriver. 
  • Anonym
    Anonym (En soctant till) skrev 2012-04-07 20:32:56 följande:
    Visst är det viktigt med näringsrik mat, men knappast orsaken till att ett barn blir omhändertaget. Det kan vara en del i många olika delar i en utredning som visar på föräldrarnas oförmåga.
    Som det man kunde se i ett program på TV alldeles nyligen så "tar" inte soc. barn för att de inte får hemlagad mat, har lite stökigt eller en fläck på kläderna.
    Inte ens om man bor i hus utan dusch och värme placeras barnen i familjehem.

• Anonym

www.google.se/url&rct=j&q=brev%20till%20maria%20larsson%20socialen&source=web&cd=5&ved=0CDwQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.akademssr.se%2Ftext%2Fvalkommen-pa-studiebesok-i-kristianstad-maria-larsson&ei=RZCAT9TGF4b_4QTnvdW9Bw&usg=AFQjCNGZrlkuuvVFGrXwe7IToPgo1tIJDA

"Vi är socialsekreterare och vi arbetar med de svagaste i vårt samhälle, barnen, de som oftastinte har någon röst. Vi arbetar också med deras familjer, även i de fall där barnen måsteomhändertas. Till allra största delen är vi kvinnor, och socialsekreterarlönerna ligger därefter.Vårt arbete är grannlaga och det finns inget facit. Av och till ligger vi sömnlösa i oro övernågon unge som vi kanske ändå borde ha omhändertagit – i nattens mörker blirfamiljemönster tydliga och kriterierna för LVU till anklagelser.

Hjärnspöken jagar igryningen. Eller också kommer tvivlet – kanske kan föräldern ändå ta hand om babyn, trotsmissbruket? Trots aggressiviteten? Trots galenskapen? Kanske var märkena på barnakroppenändå inte tecken på misshandel?

Vi är stolta över det arbete vi utför. Vi går fortlöpande på utbildningar för att öka vårkompetens. Trots det händer det att vi gör bedömningar som inte håller i verkligenhet. Det ärilla nog om ett barn måste skiljas från sin familj för en månad eller två. Det är ännu värre omett barn utsätts för vanvård och misshandel och i värsta fall dör. Sådan är vår vardag: ständigasvåra avväganden…Vi är angelägna om att socialtjänstens arbete med barn och unga utvecklas, vi är beroende avatt de politiker som styr vår verksamhet är kompetenta och pålästa, på alla nivåer. Vi stiftarinte lagarna, vi styr inte medel till olika verksamheter, det gör politikerna.Maria Larsson, du är i din roll som barn- och äldreminister den som är ytterst ansvarig.

Dettabrev är en inbjudan till dig, att för en dag besöka oss på Stöd- och utredningsenheten iKristianstad. Då kommer vi göra vad vi kan för att sätta dig in i vår arbetssituation när detgäller barnutredningar.Kristianstad den 20 februari 2012"

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2012-04-08 04:28:13 följande:
    har förstått att en del av socialtjänsten är här?
    då har jag en fråga: om det finns en förälder som har så stökigt hemma hos sig, så barnet snubblar på saker när det skall fram, är det skäl nog för omhändertagande?
    sedan om denna förälder ALDRIG engagerar sig i sitt barn? att föräldern endast sitter framför datan från morgon till natten, och låter barnet leka själv, dag ut och dag in? är det skäl för omhändertagande? 
    Det primära är inte att omhänderta barn från föräldrarna utan hjälpa dem att fortsätta att leva som familj.

Det är den totala bilden av föräldraskap som avgör om barnet inte kan bo kvar hemma.
    En familj kan ha det väldigt stökigt utan att det utgör någon fara för barnets utveckling, en annan familj kan ha det lika stökigt men där utgör det en fara för barnets utveckling.

Du ska inte fråga dig om det är ett skäl för omhändertagande utan om du tror att familjen skulle behöva hjälp och stöd att förändra en situation som du upplever som negativ för barnet. 

Det kan röra sig om en depression hos förälder där det kan räcka med medicin, det kan röra sig om något hinder som gör att föräldern har svårt att organisera och ta tag i städning...........
  • Anonym
    TrinityS skrev 2012-04-11 20:04:37 följande:
    Sen till Anonym (oroligmamma):

Vore jag du skulle jag påpeka att det är mycket märkligt att de nekade er till att få socialbidrag och sedan i samma vända anklagar er för att era barn far illa av er dåliga ekonomi! Alltså det är ju rent ut sagt psykisk misshandel från den socialarbetaren! Om de verkligen tror att era barn far illa av er dåliga ekonomi är det första de bör göra att hjälpa er med pengar för bövelen! Och gör de inte det så tycker ju de att ni klarar er och då kan de inte säga att barnen far illa av er ekonomiska situation. De har ju skapat sig själva en moment-22.

Deras sätt att resonera påminner mig om DDR och kontrollstater där man placerar alla människor i fack, tycker allt avvikande betyder missanpassning och har noll redpekt för människans integritet. Det sistnämnda då särskilt med tanke på att de flesta människor de har kontakt med är i behov av stöd och hjälp och befinner sig förmodligen i någon form av livskris. Då kommer de med sina jävla förstoringsglas och ojjar sig om pulversoppa.
    Fast om man har för stor inkomst för att bli berättigad till försörjningsstöd kan man inte bli beviljad detta. Kan man inte sköta en ekonomi som borde vara tillräcklig för att sörja för sina barn brister man i föräldraförmågan.

Det är inte samma instans inom soc. som sköter försörjningsstöd som den som sköter barnärenden, det är tom så att det råder sekretess mellan olika avdelningar. 
  • Anonym
    Anonym (SKAFFA FAKTA) skrev 2012-04-11 22:10:47 följande:
    Blir bara trött när jag läser, ids inte ens läsa alla kommentarer. Jobbar sen många år på socialtjänsten och är fullt medveten om att det finns många socialsekreterare som är inkompetenta och på helt fel plats. Vissa skulle passa bättre med att jobba med döda ting. Så långt är jag med. 

Det folk inte fattar är att det inte är SOC som står för beslutet att omhänderta barn med tvång. Frivilliga placeringar beslutar man inte heller om. För att socialtjänsten ska kunna omhänderta barn krävs att det finns tillräckligt mycket vanskötsel eller beteendeproblematik hos barnet/ungdomen. Därefter krävs att man försökt alla frivilliga åtgärder för individen och föräldrarna. Kan man visa på att man försökt allt detta och att det inte går att genomföra lämpliga förbättringar enligt vad lagen säger och att det inte går att samarbeta med familjen/ungdomen beslutar socialtjänsten att man ska ansöka om tvångsvård.

Därefter skriver man en utredning där man visar att det finns risk för hälsa och utveckling för barnet/ungdomen och man redogör även för hur man försökt att på frivillig väg hjälpa. Utredningen går till socialnämnden som beslutar om soc FÅR ansöka om tvångsvård. I nämnden sitter folkvalda politiker som fattar beslut grundat på utredningen. Fattar nämnden beslut att soc får ansöka om tvångsvård tilldelas föräldrar/ungdom advokater och soc utredning och ansökan om tvångsvård går till FÖRVALTNINGSRÄTTEN där det finns nämndemän och domare och personerna i fråga har advokater och DÄR sitter soc i egenskap av åklagare och framför med sin utredning vad de ser som är dåligt för barnet/ungdomen. Föräldrarna har chansen att säga sitt och  har hjälp av advokater. Sen är det upp till domstolen att fatta beslut. Utan domstolsbeslut kan man inte tvångsvårda nån. 

Bara så ni vet. Men egentligen fattar jag inte varför jag ens orkar bry mej. Jag förstår så väl att den som får sitt barn omhändertaget självklart vill sitt barn väl. Alla gör väl så gott de kan med de förutsättningar som står till buds. Ibland räcker det inte. Men man har alltid chansen att samarbeta till förslagna åtgärder. Är man inte nöjd med det som föreslås kan man vända sig till socialstyrelsen. Den rätten har man ALLTID. Men svartmåla inte alla på soc. .Det är inte soc som fattar beslutet om tvångsvård. Det är förvaltningsrätten. Innan dess beslutar socialnämnd och allt detta är ett FÖRSLAG TILL BESLUT från soc!!!! 
    Vi har hört dessa rader X antal gånger i tråden och konstaterar om och om igen att det vore superbra om det fungerade som det ska. Dvs som lagstiftningen och dess förarbeten säger att det ska fungera.

Men sen är det vissa kommuner som inte fungerar så.
  • Anonym
    Anonym (SKAFFA FAKTA) skrev 2012-04-11 22:39:07 följande:
    Och som sagt. Alla passar inte på sina tjänster. Om man anser att man blir felaktigt behandlad MÅSTE man vända sig till socialstyrelsen och be dem granska. Man behöver faktiskt bara ringa eller skriva en handskriven lapp om man inte har möjlighet att skriva på datorn. Man behöver inte formulera sig på speciella sätt. Men man MÅSTE be om granskning!!! Det är ju livsviktigt!

Och i egenskap av soctant säger jag: om nån tycker att jag gör fel hoppas jag att de anmäler min handläggning till socialstyrelsen så nån utomstående granskar det jag gör. Det är en rättighet för klienten och bra för min handläggning att veta att jag håller mej på rätt spår!

Den som är tyst samtycker. Om man tycker man blir felaktigt behandlad och inte vänder sig till socialstyrelsen kan man inte gnälla. Då är man bara martyr. Att gnälla på FL hjälper ju knappast.  
    Ja men det är inte alltid socialstyrelsen fungerar som dom ska heller, uppenbarligen.

Min son omhändertogs utan beslut om LVU (inget omedelbart omhändertagande heller) Socialnämnden visste ingenting om att han hade hämtats på förskolan av två handläggare. Fanns inget medgivande från mig.

Socialstyrelsen utredde i 1½ år.. Kommunen fick kritik för umgängesbegränsning utan lagenligt beslut, kommuniceringen mm.. Men inte för det 6 veckor långa undanhållandet av min son. Jag frågade varför och fick till svar att "vi väljer vad vi vill granska" mm. Anmälde sedan till JO som bara svarade att samma ärende blivit utrett av socialstyrelsen och därför vidtas inga åtgärder. Anmälde till polisen som svarade att det ligger på socialstyrelsens bord.

Dvs enskilda handläggare kommer undan med kidnappning bara för att dom råkar arbeta på ett socialkontor.

Det är väl KLART SOM KORVSPAD att man skriver på diverse olika forum för att få reda på hur man kan gå vidare med sitt ärende? (och ibland bara gnälla av sig över hur förjävligt det är att det faktiskt KAN hända. Det är ju helt sanslöst att det bara passerar tycker man)
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version