Anonym (SKAFFA FAKTA) skrev 2012-04-11 22:39:07 följande:
Och som sagt. Alla passar inte på sina tjänster. Om man anser att man blir felaktigt behandlad MÅSTE man vända sig till socialstyrelsen och be dem granska. Man behöver faktiskt bara ringa eller skriva en handskriven lapp om man inte har möjlighet att skriva på datorn. Man behöver inte formulera sig på speciella sätt. Men man MÅSTE be om granskning!!! Det är ju livsviktigt!
Och i egenskap av soctant säger jag: om nån tycker att jag gör fel hoppas jag att de anmäler min handläggning till socialstyrelsen så nån utomstående granskar det jag gör. Det är en rättighet för klienten och bra för min handläggning att veta att jag håller mej på rätt spår!
Den som är tyst samtycker. Om man tycker man blir felaktigt behandlad och inte vänder sig till socialstyrelsen kan man inte gnälla. Då är man bara martyr. Att gnälla på FL hjälper ju knappast.
Ja men det är inte alltid socialstyrelsen fungerar som dom ska heller, uppenbarligen.
Min son omhändertogs utan beslut om LVU (inget omedelbart omhändertagande heller) Socialnämnden visste ingenting om att han hade hämtats på förskolan av två handläggare. Fanns inget medgivande från mig.
Socialstyrelsen utredde i 1½ år.. Kommunen fick kritik för umgängesbegränsning utan lagenligt beslut, kommuniceringen mm.. Men inte för det 6 veckor långa undanhållandet av min son. Jag frågade varför och fick till svar att "vi väljer vad vi vill granska" mm. Anmälde sedan till JO som bara svarade att samma ärende blivit utrett av socialstyrelsen och därför vidtas inga åtgärder. Anmälde till polisen som svarade att det ligger på socialstyrelsens bord.
Dvs enskilda handläggare kommer undan med kidnappning bara för att dom råkar arbeta på ett socialkontor.
Det är väl KLART SOM KORVSPAD att man skriver på diverse olika forum för att få reda på hur man kan gå vidare med sitt ärende? (och ibland bara gnälla av sig över hur förjävligt det är att det faktiskt KAN hända. Det är ju helt sanslöst att det bara passerar tycker man)