Little Miss Fucking Sunshine skrev 2012-09-15 11:20:33 följande:
Men ursäkta mig, vad är det för elitistiskt snobberi att man ska ha högskoleutbildning?
Intelligens och allmänbildning har inte alltid med utbildning att göra.
Har man inte ett öppet sinne och en förmåga att se folk för vad de är utan löjliga titlar eller be att få se lönespecen så har de personerna ingen plats i min värld, varken som dejter eller vänner.
Vi är ju alla MÄNNISKOR i första hand.
En persons livserfarenhet kan väga mycket tyngre än en students inlärda kunskap.
Det intressanta är ju att det aldrig "slår uppåt". En person utan högskoleutbildning skulle aldrig säga "jag skulle helt klart föredra någom som inte utbildat sig", utan det är alltid tvärtom.
Jag ser också gärna att de jag dejtar har högskoleutbildning. Det är inget absolut krav, men de flesta jag själv tar kontakt med på dejtingsidorna har mer än gymnasieutbildning. För mig handlar det inte om status, yrke eller lönespec, utan mer om att ha en liknande bakgrund och att man har en vilja att ta sig framåt (men nej, jag ser absolut inte ner på någon för dennes val av yrke/utbildning). Den viljan kan man ha även om man inte är högskoleutbildad, men det känns som att chansen är större bland de som är det.
Håller med dig om att livserfarenhet är viktigt och jag ser helt klart högskolestudier som en (bra) livserfarenhet.
Men som sagt, inget krav för mig, jag har haft ett kort förhållande med en som inte ens har slutbetyg från gymnasiet och två längre förhållanden med killar som visserligen börjat en högre utbildning men inte tagit sig igenom den.