Inlägg från: Anonym (33-åring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (33-åring)

Ärliga nätdejtingstråden!

Anonym (Unikum) skrev 2012-09-14 21:09:55 följande:

Har inte stött på några. Kanske lite knepiga, men det framgår ganska snart i det man skriver. Någon tjej började prata om hur hon ville vara hemmafru och bli omhändertagen av mannen i andra brevet.. Knepigt men inte knäppt. Fördelen vi killar har är att de flesta tjejer inte är plåster eller börjar prata om sex direkt..vilket jag vet att en skrämmande ander av killarna gör.

Fast om det är viktigt för henne, så är det ju bättre att hon berättar det tidigt. Då slipper ju nån kära ner sig och sen få veta det... Men ja, det är knepigt. Men jag tyckte ju å andra sidan att det var lite knepigt att diskutera ekonomi före första dejten också för ett antal sidor sen här i tråden...
  • Anonym (33-åring)

Är jag väldigt tråkig om jag vill gå tillbaka till ekonomidiskussionen? Tycker det är väldigt intressant att höra hur andra tänker om det. Själv kan jag nämna att jag har ordnad ekonomi, men mer brukar jag inte vilja säga. Sen om man är något lite smart så kan man ju lista ut att jag inte lever på existensminimum med hjälp av sånt jag kryssat i på min profil och om nån frågar om till exempel boende, jobb eller resande så svarar jag såklart ärligt. Så om man vill kan man ju få en ungefärlig uppfattning om min ekonomiska situation. Men jag skulle aldrig få för mig att skryta (om det nu finns nått att skryta om) eller att ställa speciellt ingående frågor om andras ekonomi. Efter att ha träffats kan jag ställa frågor som ger mig en uppfattning om hur personen ser på lån/krediter, om det är en spara eller slösa, om man bryr sig om sina räkningar osv, men mer än så är jag inte intresserad av förrän det eventuellt blir seriöst. Hur gör ni andra? Hur reagerar ni om någon inte vill svara på frågor om ekonomin?

• Anonym (33-åring)
    Xmag skrev 2012-09-14 22:17:28 följande:
    Det är väl bra att diskutera ekonomin men jag skulle inte ställa sådana frågor på första dejten själv. Som redan skrivet kan man ju lista ut rätt mycket ungefär hur det ligger till. Jag tycker dock inte man skall vara rädd att prata ekonomi men man skall vara medveten om att det kan vara förknippat med ganska mycket känslor och värderingar. Märkte det här på tråden tidigare :) om inte annat när jag uttryckte att jag tyckte det var ett plus att min date och jag hade samma ekonomiska situation. Mer än så behöver man inte säga för att dra igång en diskussion. Men alla vet väl att Rika barn leka bäst? ;)

Fast jag tror du misstolkade åtminstone mig. För mig är ekonomi inte känsloladdat, jag ser bara ingen vits med att prata om det. speciellt mycket med folk jag inte känner väl. Jag värderar inte en person utifrån vilken ekonomi den har (men lite efter vilket ekonomiskt sinne som finns) och jag vill inte bli vald/bortvald pga min ekonomiska situation.
  • Anonym (33-åring)
    modesto skrev 2012-09-14 22:35:38 följande:
    Det kan också vara viktigt att veta om hon/han är fattig eller fattigare, hur ska de dela upp kostnader. Har läst en massa trådar på Fl när den ena försöker leva i "lyx" medans andra försöker överleva. Eller den ena slösar och reser, andra har inte råd och sitter hemma. I så fall är det bättre att vara ensam, då är man mindre medveten om hur fattig man är. Man kan leva billigt och vara nöjd, det blir sämre om man försöker uppnå sin partners standard och har inte riktigt råd med det.

Fast det är ju inte särskilt viktigt i ett tidigt stadium och sen märker man det till viss del när man umgås. Men självklart är det viktigt inför en eventuell ihopflyttning!
  • Anonym (33-åring)
    modesto skrev 2012-09-14 23:03:51 följande:

det roliga är att när man läser trådarna här att det kommer för alla par som surprice, de vågar aldrig fråga, ser aldrig några varningstecken, sen kommer de och klagar på FL när det är alldeles för sent.

Ja, det har jag också förvånats över. På samma sätt verkar det komma som en överraskning att man inte har samma syn på städning och vem som ska utföra vad i hemmet. Jag fattar inte hur man kan missa att upptäcka/prata om sånt innan man flyttar ihop.
  • Anonym (33-åring)
    Xmag skrev 2012-09-14 23:00:51 följande:
    [quote=66669100][quote-nick]Anonym (33-åring) skrev 2012-09-14 22:32:58 följande:[/quote-nick]

Det där får du skriva om Xmag, det blev nått knas...
  • Anonym (33-åring)
    Xmag skrev 2012-09-15 08:04:42 följande:
    Vad jag försökte skriva igår men som försvann var att jag tyckte att det var ett plus att min date hade liknade ekonomi som mig. Men att det inte innebar att jag hade något sånt "krav" i min profil. Men jag skrev att jag ville gärna träffa någon med högskoleutbildning. Mest för att man skall vara på samma plan intellektuellt. Men det är också större sannolikt att man har en liknade ekonomisk situation.
    Men vad jag tyckte var viktigt att få fram var att det bara var ett plus i paritet med att hon har barnen i samma skola. Dvs väldigt praktiskt för förhållandet men ingen deal breaker. Sen gillar jag intelligenta och drivande kvinnor och många sådana jag träffat har en karriär och har då också ofta bra inkomst. Drömmarna och de som bara är intresserar mig inte lika mycket. Jag tyckte Modesto skrev det bra i några inlägg ovanför. Jag råkade uttrycka mig mer klumpigt och det kanske lät som jag bedömde folk efter inkomst och det gör jag absolut inte, men jag känner att jag hittills har attraherats av tjejer som har samma intressen och bakgrund som jag. Jag har varit väldigt öppen och träffat (dejtat) tjejer med många olika bakgrunder i sommar. Och de jag dejtat som inte hade någon högskoleutbildning var visserligen söta och snygga men vi hade inte många gemensamma intressen och således inte mycket att prata om. Vi levde lite parallella liv om man säger så. Lite nyfiken på hur andra tänker. Misstänker att det är lite skillnad på män och kvinnor i dessa frågor. Skulle det vara intressant för dig att dejta långsiktigt någon med väsentligt lägre inkomst än vad du har?
    Men hur gör du för att ta reda på om de du skriver med har en ekonomi liknande din då? Högskoleutbildning kan betyda adovkat eller sjuksköterska, att man har hög lön måste inte innebära att man har god ekonomi, att man har rest lite måste inte betyda att man har dålig ekonomi.

Jag ifrågasätter dig alltså inte, utan är nyfiken på hur folk tänker (för att fatta hur det jag säger/gör kan tolkas).   
  • Anonym (33-åring)
    Xmag skrev 2012-09-15 10:34:35 följande:
    Men jag kollar inte ekonomin. Den är ju bara ett plus om den är likvärdig, inget krav. En praktisk grej helt enkelt. Men jag skulle inte passa ihop med någon som tjänar jättelite och inte har några utsikter att få det bättre inom en nära framtid. Så till viss mån har ekonomin betydelse. Jag tror det skulle bli för ojämlikt. Jag är ändå 45 och dejtar tjejer runt 40. Och då är det skillnad mot när man var 20. Har man vid 40 inte fått ordning på sin ekonomi är det inte sannolikt att man kommer få det heller. Sen finns det ju alltid undantag men jag jobbar med sannolikheten här. Kanske låter oromantiskt men jag råkar hellre bli kär i en person som det vardagliga fungerar bra med än en där det blir problem...

Högskoleutbildningen sa jag bara för att jag tror att man har mer likartad bakgrund då och ja jag har dejtat ett antal sjuksköterskor och också en lärare. Men jag tror jag föredrar ännu högre utbildade. Jag själv har tre olika högskoleexamen tex. Intelligens har givetvis inget att göra med om man har en utbildning eller ej. Men jag vill ändå påstå att det är större chans att träffa nån smart och framåt tjej bland de som har utbildning. Igen har jobbar jag med sannolikhet. Jag kan inte vara hur öppen som helst och träffa vem som helst. Det tar en massa tid att dejta och jag försöker sortera lite från början för att ha en bra bas att utgå ifrån. Vissa av dessa "krav"/önskemål har kommit fram under mitt dejtande i sommar. Jag lärde mig lite om vad jag gillade och inte gillade helt enkelt. Mitt syfte med nätdejtning är att få lite större exponering mot potentiella singlar och öka chanserna att träffa någon intressant person . Vi har alla säkert lite olika mål och syften. Och jag tycker att det är oerhört intressant att höra om det. Därför hänger jag här bland annat. Men jag dejtar i verkliga livet också.
    För mig är "ordning på ekonomin" och "hög inkomst" två helt olika saker. 

Vad anser du är hög utbildning då?  
  • Anonym (33-åring)
    Little Miss Fucking Sunshine skrev 2012-09-15 11:20:33 följande:
    Men ursäkta mig, vad är det för elitistiskt snobberi att man ska ha högskoleutbildning?
    Intelligens och allmänbildning har inte alltid med utbildning att göra. 
    Har man inte ett öppet sinne och en förmåga att se folk för vad de är utan löjliga titlar eller be att få se lönespecen så har de personerna ingen plats i min värld, varken som dejter eller vänner.
    Vi är ju alla MÄNNISKOR i första hand.
    En persons livserfarenhet kan väga mycket tyngre än en students inlärda kunskap.

Det intressanta är ju att det aldrig "slår uppåt". En person utan högskoleutbildning skulle aldrig säga "jag skulle helt klart föredra någom som inte utbildat sig", utan det är alltid tvärtom.

Jag ser också gärna att de jag dejtar har högskoleutbildning. Det är inget absolut krav, men de flesta jag själv tar kontakt med på dejtingsidorna har mer än gymnasieutbildning. För mig handlar det inte om status, yrke eller lönespec, utan mer om att ha en liknande bakgrund och att man har en vilja att ta sig framåt (men nej, jag ser absolut inte ner på någon för dennes val av yrke/utbildning). Den viljan kan man ha även om man inte är högskoleutbildad, men det känns som att chansen är större bland de som är det. 

Håller med dig om att livserfarenhet är viktigt och jag ser helt klart högskolestudier som en (bra) livserfarenhet.  

Men som sagt, inget krav för mig, jag har haft ett kort förhållande med en som inte ens har slutbetyg från gymnasiet och två längre förhållanden med killar som visserligen börjat en högre utbildning men inte tagit sig igenom den.
  • Anonym (33-åring)
    modesto skrev 2012-09-15 11:51:18 följande:
    Absolut, man kan ha låg inkomst men utan skulder, veta hur man hanterar pengar och leva bra på det man har och man kan ha hög inkomst och strulig ekonomi med en massa skulder. Jag kan titta på Lyxfällan just i början när de redovisar sina inkomster och utgifter och skratta ihjäl mig. Hur kan man vara så dum att man har så mycket pengar och inte klarar av att leva på det?!
    hög utbildning- högskoleexamen?

Man kan även ha hög inkomst men göra av med alla pengar.

Inte enligt Xmag, sjuksköterska och lärare angav han som exempel på utbildning som inte är hög utbildning för honom. Då blev jag nyfiken på hur han (och andra) ser på det. Kul att veta vad du tycker, nu väntar jag med spänning på fler tolkningar Glad
Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!