• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Anonym (hundägare)
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 11:48:38 följande:
    Visst, jag förstår vad du menar. Men jag tycker ändå att på tok för många litar blint på att hunden verkligen stannar. Har man en hund som vaktar tycker jag faktiskt att man ska ha ett staket.
    Om man har en hund som inte bryr sig om varken rådjur, katter, andra hundar eller människor, då kan jag förstå att man tycker att staket känns överflödigt.
    Men risken att en morrande hund precis på tomtgränsen tar steget över är väldigt mycket större än den som ligger och sover.
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:09:27 följande:
    Som sagt, en lugn hund skrämmer mig inte, en vaktande gör det. Och risken är större att den vaktande gör något den inte borde för den är på spänn.
    Ja risken är större, om DU hotar en vaktande hund. En korrekt uppfostrad vakande hund skall inte göra ngt så länge den inte absolut blir satt i position att försvara. Och den vaktande hunden kunde ha släppt in dej och din hund på sin tomt, UTAN att göra ngt mer än morra och skälla, men sen inte släppt ut er från tomten igen. Och det finns väldigt många vaktande hundar som "ligger och sover" som du skriver. Eftersom du själv har hund så vet du att hundar sover på ett helt annat sätt än vi människor. De går sällan ned i djupsömn och en vaktande hund kan ha full koll på sin omgivning fastän den ser ut att sova. Och eftersom hunden är ett jaktdjur så kan man aldrig utgå ifrån att en hund inte jagar ngt som kommer in på tomten, om det sen är en hare, katt, annan hund eller skator. Och även en hund som aldrig jagat ngt på 10 år kan få för sej att sätta efter ngt och förvåna sin ägare.

Det är inte alla vaktande hundar som är spända heller. Nu skrev du visserligen att just denna hade rest ragg så det kan jag förstå. Men sen är det en sak till du missar här, nämligen språket mellan din hund och denna vaktande hund. Du kanske uppfattade att din hund inte gjorde ngt, men lukter och signaler hundar emellan kan vi människor inte uppfatta. Din hund kan utstråla och sända ut lukter och signaler som en annan hund reagerar på. Och det är ju från hund till hund och denna gång kan det varit så att den andra hunden bara reagerade väldigt.

Jag förstår som sagt att du blev rädd, men fokusera på det positiva, inget hände och gräv inte ned dej i ngt som kunde ha hänt om situationen var annorlunda.
  • Anonym (hundägare)
    Mariohn skrev 2012-02-24 12:28:20 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-26-98/m63691011.html

Någon som blir rädd? 
    Supersmart av dej att jämnställa en man och en vakthund. För jag utgår ifrån att du här menar att mannen är tränad och lyder på kommando också? Skrattande
  • Mariohn
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 12:49:52 följande:
    Supersmart av dej att jämnställa en man och en vakthund. För jag utgår ifrån att du här menar att mannen är tränad och lyder på kommando också? Skrattande
    Ledsen att du inte förstår poängen. Den är nämligen inte utifrån den hotfulla individens perspektiv. Utan från den passerandes. 
  • Anonym (hundägare)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 12:49:52 följande:
    Och btw, så är det ju redan konstaterat att TS blev rädd. Det är ju just därför TS är så arg på det som hände. En normal följdreaktion på rädsla är att bli arg när situationen har kontrollerats.
  • Anonym
    Mariohn skrev 2012-02-24 12:52:30 följande:
    Ledsen att du inte förstår poängen. Den är nämligen inte utifrån den hotfulla individens perspektiv. Utan från den passerandes. 
    Skillnaden är bara att det är olagligt att stå och vifta med knivar, även på egna tomten, medan det är lagligt att hunden morrar/skäller på förbipasserande.
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-02-24 13:01:44 följande:
    Skillnaden är bara att det är olagligt att stå och vifta med knivar, även på egna tomten, medan det är lagligt att hunden morrar/skäller på förbipasserande.
    Nej. Det är inte lagligt att hundar tar sikte på enskilda individer och beter sig på det viset. 
  • Anonym

Jag har varit med om en liknande händelse men då sprang en vakande schäfer ut på gatan och bet min hund (jag hade då en golden) över nacken. Jag som tidigare inte varit rädd för hundar är nu mycket skeptisk till schäfer.. tyvärr.

Jag har idag en jämthund som jag tränar massor på kontakt och bemötande av andra hundar och jag håller honom kopplad i områden där jag inte har kontroll på omgivningarna (förutom i jakten). 

• Anonym (hundägare)
    Mariohn skrev 2012-02-24 12:52:30 följande:
    Då tycker jag du snarare skulle ha lagt upp en tråd där folk kunde skriva vad de blir rädd av/för eftersom det är vad du nu försöker vrida det till. Men som sagt, det är redan konstaterat att TS blev rädd. Så nej, du har rätt, jag förstår inte poängen Skrattande
  • Anonym (hundägare)
    Anonym skrev 2012-02-24 13:07:53 följande:
    Jag har varit med om en liknande händelse men då sprang en vakande schäfer ut på gatan och bet min hund (jag hade då en golden) över nacken. Jag som tidigare inte varit rädd för hundar är nu mycket skeptisk till schäfer.. tyvärr.

Jag har idag en jämthund som jag tränar massor på kontakt och bemötande av andra hundar och jag håller honom kopplad i områden där jag inte har kontroll på omgivningarna (förutom i jakten). 
    Skillnaden här med vad som hände TS är ju att i ditt fall så sprang den andra hunden ut och anföll. Det hände ju inte TS. Och det är jättebra att du håller din hund kopplad ute på allmän mark utom vid jakt. Men TS anser att den ICKE attackerande vakthunden skulle vara kopplad alternativt skulle ägaren sätta staket (vilken han/hon nog anser vara underprioriterat eftersom hunden inte springer utanför tomtgränsen.)
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!