• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Pimey
    Niffan skrev 2012-02-24 11:51:05 följande:
    Vet du vad "visa hänsyn" betyder?
    Jo jag vet vad det är men jag anser ändå att hunden får göra vad fasiken den vill på tomten och i detta fall vakta vilket är normalt. bara för att hundar är rädda och folk så ska inte hela världen anpassa sig efter dom med att sätta upp meterhöga staket och murar.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:05:36 följande:
    Ett staket kan visst hjälpa. Har du en papillon hålls den inne av ett normalt staket. En hund som klättrar eller hoppar högt kan behöva dubbla staket eller staket och häck.
    Så nu räcker det inte med att du tycker att du har rätt att kräva att alla hundägare ska ha staket om hunden ska få vara lös på tomten, utan de ska ha dubbla staket om hunden hoppar högt? Förstår du inte själv hur orimligt set låter?
  • Anonym (irriterad!)
    Pimey skrev 2012-02-24 12:11:33 följande:
    Jo jag vet vad det är men jag anser ändå att hunden får göra vad fasiken den vill på tomten och i detta fall vakta vilket är normalt. bara för att hundar är rädda och folk så ska inte hela världen anpassa sig efter dom med att sätta upp meterhöga staket och murar.
    Återigen, din hund får inte göra vad den vill på din tomt oavsett vad du tycker om den saken. Du vet att det finns lagar man måste följa va?
    Den får inte driva vilt, den får inte skälla hur mycket den vill. Tex.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:09:27 följande:
    Som sagt, en lugn hund skrämmer mig inte, en vaktande gör det. Och risken är större att den vaktande gör något den inte borde för den är på spänn.
    Men du har väl inte tänkt gå in på den vaktande hundens territorium? Varför blir du rädd om du inte tänkt göra det?
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 12:18:02 följande:
    Så nu räcker det inte med att du tycker att du har rätt att kräva att alla hundägare ska ha staket om hunden ska få vara lös på tomten, utan de ska ha dubbla staket om hunden hoppar högt? Förstår du inte själv hur orimligt set låter?
    Det är inte alls orimligt att en vaktande hund stängs in. En lugn hund som inte bryr sig om något annat och inte gör utfall är en helt annan femma.
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-02-24 12:19:23 följande:
    Men du har väl inte tänkt gå in på den vaktande hundens territorium? Varför blir du rädd om du inte tänkt göra det?
    För att det är en normal reaktion när en potentiell livsfara befinner sig en meter bort utan att det finns något skydd. Blir du inte rädd om jag står vid min brevlåda och viftar med en yxa, skrikandes och vrålandes när du passerar på cykelstigen 50 cm ifrån mig? Då bör du undersöka dina reflexer och instinkter. 
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:21:49 följande:
    Det är inte alls orimligt att en vaktande hund stängs in. En lugn hund som inte bryr sig om något annat och inte gör utfall är en helt annan femma.
    Det är orimligt och du hittar inget stöd i lagen för det.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 12:19:23 följande:
    Varför jag blir rädd? Om en hund står och morrar och är beredd på anfall blir jag det. Det handlar inte om att jag tänker gå in på tomten, utan att jag är rädd att hunden lämnar den.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:24:36 följande:
    Varför jag blir rädd? Om en hund står och morrar och är beredd på anfall blir jag det. Det handlar inte om att jag tänker gå in på tomten, utan att jag är rädd att hunden lämnar den.
    Det verkar som om du är dålig på att läsa hundar. Att en hund vaktar och "skäller bort dig och din hund" betyder inte att den är redo att anfalla. Hur kan dina rädslor vara den andra hundägarens problem? Sök en terapeut och tag itu med dina rädslor tycker jag.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!