• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Anonym (hundägare)
    HäxanSurtant skrev 2012-02-22 23:41:08 följande:
    Jag håller med dig, alla borde följa de regler som gäller med raketer och smällare. OCh det är riktigt trist att vissa hundar skall behöva må sämre än de måste just dessa dagar, bara för att folk skall hålla på att skjuta innan och efter.

Förstår mkt väl hur en hund kan bli ens bebis, min förra hund var så för mig, mitt allt, mitt liv och det viktigaste som fanns för mig.
    Tack. Känsligt ämne det där efter så många år.
    Och jag beklagar att du förlora din förra hund. Det kan inte ha varit lätt.
    Fasar för den dagen min inte orkar längre. 
  • Modgun
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-21 23:12:32 följande:
    Nej den skadade inte oss men nog fan skrämde den mig rejält.

Jag förstår inte grejen med att ha hunden lös om den håller på och gör utfall. En "duktig hund" hade inte gjort så.

JO en duktig VAKThund gör precis så. Och att dömma av det du skrivit så verkar det vara just en vakthund. 
    Hade detta handlat om en promenad på gatan, så hade jag vrit en utav dom första som hållt med dig. Men nu får du nog bita i det sur aäpplet och inse att du har fel. 
  • Severus

På sin egen tomt måste väl hunden få gapa och hoppa bäst den vill?
    Tål man inte det får man jobba med sina issues...

• mion
    HäxanSurtant skrev 2012-02-22 23:38:08 följande:
    Klart ja inte kan veta det, ungefär lika lite som du kan veta att alla gör utfall. Jisses, nej det är inte svart eller vitt, man har olika erfarenheter är det inte vad vi alla bollar här inne i skrivande stund? Klart som snus man har dålig koll då och klart man borde få till en tillsägelse och en sund person ser ju till att liknande situation inte uppstår igen. Allt det är ganska logiskt, tycker jag då.

Visst kan man respektera åsikten, det innebär inte att man måste ändra på sitt sätt. Jag respekterar ju dig, men min hund kommer fortfarande få gå lös när jag finner det lämpligt, så enkelt är det ju för de allra flesta.

har inte sagt att alla gör utfall heller,men alla som kommer o går där vet inte det......
  • mion
    Severus skrev 2012-02-23 11:02:56 följande:
    På sin egen tomt måste väl hunden få gapa och hoppa bäst den vill?
    Tål man inte det får man jobba med sina issues...

Blir rätt imponerad av dig mdfl som inte reagerar när en hund kommer rusande ut mot vägen ,,, För ni vet ju att den inte kommer göra nåt =)
  • Anonym (irriterad!)

Hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur (och övriga omständigheter) behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Så säger lagen.

Ett ordentligt staket är nog att föredra om man har en hund som vaktar och gör sådana utfall.

Jag har gått förbi ohägnade tomter med lösa hundar förut. Reagerar inte hunden på att vi går förbi blir jag inte det minsta orolig för mig och min hunds säkerhet. Men om den istället morrar och beter sig hotfullt ökar naturligtvis risken att bli attackerad, eftersom den är på spänn och KAN bli provocerad av hur min hund beter sig.

En familj i närheten har en 70 kg tung bullmastiff som vaktar tomten utav bara helvete. Det rör mig inte i ryggen för den klumpedunsen kan inte forcera deras stora staket, uppsatt just för att hålla hunden inne. Den hunden är väldigt lydig och jag har svårt att tro att den skulle gå till anfall även om inget staket fanns. Men risken finns alltid där, och med en så stor hund hade konsekvenserna av en attack varit brutala.

Så varför chansar man? Det gäller ju inte bara din hund utan även andras säkerhet. Att tro att man har 100 % kontroll över sin hund i alla lägen är oerhört naivt. Det är ett djur vi talar om, ingen robot som du styr med en fjärrkontroll..

• Anonym

Jag har ingen hund, är rädd för hundar jag inte känner. Vi har en granne som verkade sätta i system att släppa ut sin feta labrador, den kom då och gick lös väldigt ofta. Om man mötte den skällde den - och jag kan inte se skillnad på om en hund skäller av glädje eller ilska! Dessutom morrade den åt mig! När jag sa det till grannen så sa hon att "Hunden känner säkert på sig att du är rädd, han är så snäll så..." Men jag har inte sett den lös sen, blev bara så irriterad av den kommentaren!
     "Oj då, då ska jag genast se till att den håller sig inne på gården" Hade jag velat höra, inte bli beskylld för att det var mitt fel hur hunden betedde sig. Hundar som inte kan klara av osäkra människor ska absolut inte gå lösa. Inga hundar ska gå lösa!

• Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-23 22:58:38 följande:

Hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur (och övriga omständigheter) behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Så säger lagen.

Ett ordentligt staket är nog att föredra om man har en hund som vaktar och gör sådana utfall.

Jag har gått förbi ohägnade tomter med lösa hundar förut. Reagerar inte hunden på att vi går förbi blir jag inte det minsta orolig för mig och min hunds säkerhet. Men om den istället morrar och beter sig hotfullt ökar naturligtvis risken att bli attackerad, eftersom den är på spänn och KAN bli provocerad av hur min hund beter sig.

En familj i närheten har en 70 kg tung bullmastiff som vaktar tomten utav bara helvete. Det rör mig inte i ryggen för den klumpedunsen kan inte forcera deras stora staket, uppsatt just för att hålla hunden inne. Den hunden är väldigt lydig och jag har svårt att tro att den skulle gå till anfall även om inget staket fanns. Men risken finns alltid där, och med en så stor hund hade konsekvenserna av en attack varit brutala.

Så varför chansar man? Det gäller ju inte bara din hund utan även andras säkerhet. Att tro att man har 100 % kontroll över sin hund i alla lägen är oerhört naivt. Det är ett djur vi talar om, ingen robot som du styr med en fjärrkontroll..

Hunden du träffade på sköts enligt reglerna. Inget har hänt. Hunden stannar på tomten. Vad är problemet? Du lär inte få igenom att de ska sätta upp staket mot sin vilja.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-23 23:20:19 följande:
    Hunden du träffade på sköts enligt reglerna. Inget har hänt. Hunden stannar på tomten. Vad är problemet? Du lär inte få igenom att de ska sätta upp staket mot sin vilja.
    Tror du att man alltid kan lita på en hund?
  • Tow2Mater
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-23 23:30:51 följande:
    Tror du att man alltid kan lita på en hund?
    Tur att man alltid kan lita på en människa? (Jag har tappat kopplet ett par ggr själv...)
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!