• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 13:12:34 följande:
    Skillnaden här med vad som hände TS är ju att i ditt fall så sprang den andra hunden ut och anföll. Det hände ju inte TS. Och det är jättebra att du håller din hund kopplad ute på allmän mark utom vid jakt. Men TS anser att den ICKE attackerande vakthunden skulle vara kopplad alternativt skulle ägaren sätta staket (vilken han/hon nog anser vara underprioriterat eftersom hunden inte springer utanför tomtgränsen.)
    Tror du ägaren till den schäfern var med på att det skulle hända? Den här hunden hade ju lika gärna kunnat rusa ut och göra precis som schäfern gjorde.
  • Anonym (hundägare)
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 13:31:17 följande:
    Tror du ägaren till den schäfern var med på att det skulle hända? Den här hunden hade ju lika gärna kunnat rusa ut och göra precis som schäfern gjorde.
    Ja jag är väl medveten om det, men nu sitter du och argumenterar för något som KUNDE ha hänt men INTE gjorde det i din egen situation.
    Har du gått förbi samma hund och tomt sedan detta hände dej? Om du går förbi VARJE dag i ett års tid och det aldrig händer ngt, kommer du fortfarande sitta här och gnälla över att ngt KAN hända?

Din hund kan bli attackerad av en annan kopplad hund i väntrummet hos veterinären, din hund kan bli attackerad av en annan kopplad hund  vid hundmöte som du ok:at för att det kändes bra men ngt kan gå snett. Om du är så fokuserad på allt som KAN hända så förstår jag om du är rädd när du är ute med din hund. Sorry men that's a fact.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 13:43:41 följande:
    Ja jag är väl medveten om det, men nu sitter du och argumenterar för något som KUNDE ha hänt men INTE gjorde det i din egen situation.
    Har du gått förbi samma hund och tomt sedan detta hände dej? Om du går förbi VARJE dag i ett års tid och det aldrig händer ngt, kommer du fortfarande sitta här och gnälla över att ngt KAN hända?

Din hund kan bli attackerad av en annan kopplad hund i väntrummet hos veterinären, din hund kan bli attackerad av en annan kopplad hund  vid hundmöte som du ok:at för att det kändes bra men ngt kan gå snett. Om du är så fokuserad på allt som KAN hända så förstår jag om du är rädd när du är ute med din hund. Sorry men that's a fact.
    Klart allt kan hända, det du beskriver också. Men det är en mycket mindre risk att bli attackerad av en kopplad hund än en lös. DET är ett faktum.
  • Anonym (irriterad!)
    daddybear skrev 2012-02-24 13:27:43 följande:
    koppla din jälva katt
    Va? Jag har ingen katt!
  • Pimey
    daddybear skrev 2012-02-24 13:27:43 följande:
    koppla din jälva katt
    ja det var ju en bra jämnförelse..
  • Anonym

Nu när jag har hund förstår jag att anledningen till att varför vissa har dem lösa är för att de vill lära hunden att ha 100 % fokus på dem själva, så att de går bättre och lär sig snabbare.

Tycker dock inte det är rätt.

• Anonym (hundägare)
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 14:00:30 följande:
    Klart allt kan hända, det du beskriver också. Men det är en mycket mindre risk att bli attackerad av en kopplad hund än en lös. DET är ett faktum.
    Ja absolut det håller jag med om, men det jag menade var att jag upplever det som att du pga att du blev så rädd agerar ut här i ilska.

Sen undrar jag fortfarande om du har gått förbi samma tomt efter detta? Och har du passerat där förut och sett hunden? Det känns som rätt mkt energiförbrukning på en isolerad händelse.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 15:45:35 följande:
    Ja absolut det håller jag med om, men det jag menade var att jag upplever det som att du pga att du blev så rädd agerar ut här i ilska.

Sen undrar jag fortfarande om du har gått förbi samma tomt efter detta? Och har du passerat där förut och sett hunden? Det känns som rätt mkt energiförbrukning på en isolerad händelse.
    Jag har gått förbi sent en kväll när jag var säker på att hunden inte var ute, bara för att se så min hund inte reagerade helt galet. Han morrade lite och spände sig men det ska nog gå bra att passera, så länge det inte händer igen. Men eftersom ägaren inte brydde sig tror jag tyvärr jag kan förvänta mig det.

Jag har aldrig sett den hunden förut, men jag vet att de inte har bott där speciellt länge heller. Sen går jag oftast på dagen och då är de nog på jobbet.

Min hund har varit med om x antal attacker och framrusande hundar och det har satt sina spår. Nu ser han alla hundar som potentiella hot tills han blir motbevisad. Det är skitsvårt att jobba bort! Han hade inte varit sån om det inte vore för alla puckon rent ut sagt som tror så gott om sina hundar att de kan ha dom lösa. 

Det är inte första gången jag råkar ut för nåt sånt här. En man har en stor riesen som är fullständigt galen mot andra hundar. Han har "fostrat" (läs agat) den stenhårt och skulle förmodligen slå ihjäl den själv om den lämnade tomten men jag vågar inte gå förbi ändå. Det är inte värt risken. De har bara en halv låg mur på en sida tomten och de gånger jag gått förbi har den ålat sig halvt över, samtidigt som den morrat och med mord i blicken tittat på min hund.
    Den har bitit en hund över ryggen så vidare snäll är den inte.
  • Pimey
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-25 00:05:27 följande:
    Jag har gått förbi sent en kväll när jag var säker på att hunden inte var ute, bara för att se så min hund inte reagerade helt galet. Han morrade lite och spände sig men det ska nog gå bra att passera, så länge det inte händer igen. Men eftersom ägaren inte brydde sig tror jag tyvärr jag kan förvänta mig det.

Jag har aldrig sett den hunden förut, men jag vet att de inte har bott där speciellt länge heller. Sen går jag oftast på dagen och då är de nog på jobbet.

Min hund har varit med om x antal attacker och framrusande hundar och det har satt sina spår. Nu ser han alla hundar som potentiella hot tills han blir motbevisad. Det är skitsvårt att jobba bort! Han hade inte varit sån om det inte vore för alla puckon rent ut sagt som tror så gott om sina hundar att de kan ha dom lösa. 

Det är inte första gången jag råkar ut för nåt sånt här. En man har en stor riesen som är fullständigt galen mot andra hundar. Han har "fostrat" (läs agat) den stenhårt och skulle förmodligen slå ihjäl den själv om den lämnade tomten men jag vågar inte gå förbi ändå. Det är inte värt risken. De har bara en halv låg mur på en sida tomten och de gånger jag gått förbi har den ålat sig halvt över, samtidigt som den morrat och med mord i blicken tittat på min hund.
    Den har bitit en hund över ryggen så vidare snäll är den inte.
    Men ska alla nu ta och slänga upp ett meterhögt staket för att din hund är rädd för alla hundar? På dig låter det som om alla hundägare är puckon för att de inte underlätta för dig och din hund. Tyvärr så är det nog så att du får försöka träna bort det du kommer att stöta på hinder oavsett vad du säger. Men det måste du ju även göra för att kunna träna bort rädslan hos din hund.
  • Anonym
    Mariohn skrev 2012-02-24 13:04:40 följande:
    Nej. Det är inte lagligt att hundar tar sikte på enskilda individer och beter sig på det viset. 
    Du verkar inte förstå tråden. Hunden var på sin gård och skrämde bort inkräktare, det är tillåtet. En knivviftande psykopat hade åk in på psyket tillsammans med polisen för det är inte tillåtet att vifta med knivar och hota andra.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!