• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 11:16:38 följande:
    Jag förstår att du, TS, blev skrämd och att träningen gick åt helvete. Men det kan du inte beskylla händelsen för. Olika situationer lär alltid uppstå när du är ute och tränar, (talar av egen erfarenhet) och det enda du kan göra är att ta ansvar för dej och din hund. Men, nu är det ju så som så många andra redan påpekat och som du själv skrev, att hunden stannade på sin tomt och visserligen var hotfull, men antagligen har den väldigt mkt vaktinstinkt.
    Det kan mkt väl vara så att ägaren hade full koll på sin hund, eller känner du ägaren och hunden? Det kan h funnits kommandon som du inte alls hunnit uppfatta, handrörelser eller ord uttalade med viskningar. Om du över t ex kontaktövningar med din hund vet du att detta är fullt möjligt.
    Alla människor måste inte skrika på sina hundar. För en del räcker det med vanlig samtalston även om hunden befinner sej en bit bort från ägaren. Själv ser jag detta rätt ofta då jag själv vattentränar med min Leonberger och umgås med många som gör det samma, jag känner även de som sysslar med spår, vakt, lydnad etc.  Men poängen här är att DU blev skrämd och framför allt blev du arg eftersom du blev skrämd och dina tankar for iväg till vad som KUNDE ha hänt om situationen var annorlunda.

Istället för att vara arg och upprörd så skulle jag om jag var du, känna glädje i att ha kunnat passera en hund som faktiskt höll sej på sin tomt, även om den var hotfull. Fokusera hellre på de som låter sina hundar vara lösa på promenader och som inte får dem att lyssna på inkallning och skriker "Han är inte farlig!" eller "Hon är jättesnäll!" medan de kommer springande. I de fallen brukar jag svara ngt i stil med "Men min är inte det" t ex, för det är fan så mkt mer irriterande med folk som utgår ifrån att bara för att deras hund är snäll och inte gör ngt så gör inte min heller det. Men min grabb väger 76 kg och är enormt mkt större än t ex en labbe och du kan ju gissa vem som får betala för vems skador om det blir bråk......
    Visst, jag förstår vad du menar. Men jag tycker ändå att på tok för många litar blint på att hunden verkligen stannar. Har man en hund som vaktar tycker jag faktiskt att man ska ha ett staket.
    Om man har en hund som inte bryr sig om varken rådjur, katter, andra hundar eller människor, då kan jag förstå att man tycker att staket känns överflödigt.
    Men risken att en morrande hund precis på tomtgränsen tar steget över är väldigt mycket större än den som ligger och sover.
  • TantMy
    Lovely f skrev 2012-02-21 23:05:49 följande:
    Men hunden gjorde ju inget fel.... Men gjorde ju inget mot er och betedde sig som hundar gör och var dessutom duktig o höll sig på sin tomt.
    Men att den springer fram och inget staket finns, kan ju göra vilken människa som helst livrädd.

Jag har min hund lös ibland men vid de tillfällen vi möter folk så kopplar jag upp henne, fast jag vet att hon inte springer fram till andra...för att...ta hänsyn till andra människor!
    Det är inte så svårt och det är inte så jobbigt heller... 
  • Eliasmamma

Mmm håller med. Hade hunden rusar fram till oss skulle jag ge den en spark och ägaren en utskällning

• TantMy
    Pimey skrev 2012-02-21 23:18:40 följande:
    vad min hund gör på min tomt det ska andra skita i så länge den håller sig inom tomtens gränser då får den skälla hur mycket den vill. jag ser inget fel i vad hunden gjorde den försvarade sitt territorium från en annan hund sen höll den sig dessutom på tomten och rusade inte efter.
    Vet du vad "visa hänsyn" betyder?

• Anonym
    Niffan skrev 2012-02-24 11:48:49 följande:
    Men att den springer fram och inget staket finns, kan ju göra vilken människa som helst livrädd.

Jag har min hund lös ibland men vid de tillfällen vi möter folk så kopplar jag upp henne, fast jag vet att hon inte springer fram till andra...för att...ta hänsyn till andra människor!
    Det är inte så svårt och det är inte så jobbigt heller... 
    Staket hjälper inte. Det är ett mentalt skydd. Min schäfer forcerar 150 cm utan problem och vad hjälper då ett vanligt staket?
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 11:36:48 följande:
    Värst är de förbannade smågundarna som ständigt och jämt kommer springande.
    Jag tycker inte att små hundar är överrepresenterade. Både rottweilers och små nakenhundar har kommit fram till mig.
    Jag blir irriterad på alla hundar(ägare) som gör så, oavsett storlek.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 11:56:21 följande:
    Jag tycker inte att små hundar är överrepresenterade. Både rottweilers och små nakenhundar har kommit fram till mig.
    Jag blir irriterad på alla hundar(ägare) som gör så, oavsett storlek.
    Det kan jag förstå men du blir även irriterad på hundar som stannar på sin gård och det har jag problem att förstå. Ett staket gör som sagt ingen skillnad om det är en lite större hund.
  • Mariohn
    Eliasmamma skrev 2012-02-24 11:50:33 följande:
    Mmm håller med. Hade hunden rusar fram till oss skulle jag ge den en spark och ägaren en utskällning
    Fast detta fattar inte jag...Jag är helt med på att hundar ska hållas kopplade och inte springa fram till folk men från det till att sparka på en hund? Vad gör man så för om man inte måste försvara sig? 
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 11:52:32 följande:
    Staket hjälper inte. Det är ett mentalt skydd. Min schäfer forcerar 150 cm utan problem och vad hjälper då ett vanligt staket?
    Ett staket kan visst hjälpa. Har du en papillon hålls den inne av ett normalt staket. En hund som klättrar eller hoppar högt kan behöva dubbla staket eller staket och häck.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 11:58:25 följande:
    Det kan jag förstå men du blir även irriterad på hundar som stannar på sin gård och det har jag problem att förstå. Ett staket gör som sagt ingen skillnad om det är en lite större hund.
    Som sagt, en lugn hund skrämmer mig inte, en vaktande gör det. Och risken är större att den vaktande gör något den inte borde för den är på spänn.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!