• Rosenäng

Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö

Hej på er, hoppar jättegärna in här. Helt ny på FL men varit här inne och tjuvläst i flera år, tråden har jag följt ifrån start. Jag har dragit mig för att bli medlem, men känner att nu vill jag också finnas med på en av alla listor, för att allt ska bli lite mer verkligt i all väntan och få ventilera med personer i samma situation. Man känner sig så ensam när de flesta runt omkring väntar eller fått sitt andra och man själv hävdar att man vill vänta och göra annat... Vi har försökt bli 3 i 4 år. Utredningen gjordes i våras, men man hittar inte felet. Vår remiss inkom till RMC för ca 2 veckor sedan, efter att den först kom bort(??), nya läkaren på KK hade visst inte riktigt koll på att skicka remiss, suck. Han informerade även oss att ett första möte borde bli inom 4-6 veckor, de va väl ingen särskild väntan, skönt tyckte vi. Även på BM på KK sa att vi borde komma till inom 2-3 månader, hon visste flera par som även kommit till inom några veckor. Chocken blev därför extra stor när RMC meddelar ca 5 månader och då till första mötet, som jag förstått här kan det sen dröja ytterligare tills man kommer igång med behandlingen. Allt kändes med ens väldigt tungt, och förstår inte hur man ska orka med hela hösten och vintern.... Jag vill följa er andra med spänning och gör gärna lovvan, Sindyrella1983, sessan 83 k och diana0101 sällskap i listan under väntar på första mötet. <3

• Rosenäng

Tack snälla Tant Groda Glad. Sindyrella1983, vi får vänta tillsammans! Vet precis hur drygt det känns. Maybe, vad kul att det såg bra ut idag. Ska bli spännande att följa dig och håller alla tummar och tår. Ser att jag föll ur nya listan, blir glad om jag får vara med.

• Rosenäng
    diana0101 skrev 2012-10-10 20:14:16 följande:
    Maybe: Vad bra det låter!! Jag håller tummarna!!

Rosenäng: Välkommen! Jag känner igen mig i din situation, jag har oxå varit inne på Fl långt innan men aldrig har det hänt något för oss heller. Nu är vi iaf inne i systemet. Förstår jag det rätt att det är första mötet till IVF ni väntar på och att det skulle ta ca 5 månader?

Första mötet till RMC tog för oss två månader efter att de fått vår remiss och nu är vi på väg att sättas upp på IVF listan men man hamnar där först efter att prover för blodsmitta är tagna och invändningsfria. Jag lämnade mitt igår och min sambo sitt idag. En väntetid på ca 4 månader för första mötet på IVF är vad vi också fått besked om men att de jobbar med att korta ner tiden... man kan ju bara hoppas. Vi får följas åt och "snacka" med varandra här så blir inte väntetiden lite roligare Flört

Tack Diana0101 för ditt välkomnande! Jag visste inte att det fanns fler så kallade första möten... jag trodde att vi nu väntar 4-5 månader för att få komma till en läkare på RMC där vi gör undersökning och får veta om det blir korta/långa protokollet etc för att sen köra igång efter ytterligare lite vänta. Men som jag förstår på dig står vi nu enbart i kö för att göra blodprov, och först när svar kommit på dessa kommer vi i ivf kön som är ytterligare 4 mån till ett första möte? Vi gjorde olika prover på KK i Lund i våras, kommer inte exakt i håg vilka men vet att det bla var HIV. På beskedet jag fått hem står att vi är remitterade till Ivf/icis. Hm... kanske bör man räkna med 8 månaders väntan.. hua vad det låter länge.... Ska bli kul att följas åt i varjefall Glad
  • Rosenäng
    fridalilla skrev 2012-10-10 23:41:14 följande:

Grattis igen! Hur går man tillväga efter plus? Får man tid till ultraljud på rmc? Isåfall vilken vecka? Jag hoppas ju med på ett plus på fredag ;)
    Håller tummarna för dig Fridalilla Glad
  • Rosenäng

Tack snälla ni för alla era svar! Då håller jag mina tummar att de fått vad blod de vill ha. Diana0101, känns som vi är lika långt komna och i samma kö då, oj så spännande och kul!  Maybe: de kommer gå så himla bra imorgon{#emotions_dlg.flower}

• Rosenäng
    Sessan 83 K skrev 2012-11-02 12:15:08 följande:
    Åhhh jag lever i ett lyckorus!!!! Känns helt fantastisk bra att få komma igång direkt :) Eftersom det är så långa köer så trodde jag inte det var sant när läkarna sa att de planerar äggplock på mig vecka 48.... Spänningen som jag känt inför första besöket släppte och sen kom ( glädje) tårarnaGlad

Så ersättningen brur jag mig inte det minsta om.... :) Tack ändå

Kram
    Sessan, så underbart att höra att ni fick komma igång direkt. Det inger verkligen hopp. Vår remiss har väntat hos RMC 5 veckor nu, så "bara" 3 månader kvar. Förhoppningsvis kommer kallelsen om bara 2 månader om jag förstått rätt här. Jag hade inte räknat med att starta ivf förens sen vår/sommar på grund av de långa väntetiderna.  
    Verkar som vi är några som ligger i samma tidsspann :).

Varmt välkommen Strandhem! Jag är 25 år, de har inte hittat någon orsak hos oss ännu.  
  • Rosenäng

Hej Mjeja, välkommen hit :)

Jag hade ett väldigt glädjande brev i postlådan igår (har inte tömt på några dagar),
    vi har fått kallelsen till första mötet!  
    Så himla kul och oväntat, vår remiss inkom till RMC 28/9 och vi har vårt första möte 26/11! 
    Alltså bara om 2 veckor! Vi hade inte räknat med att få komma förens slutet på jan.

De skriver även i kallelsen att det kan vara lång kö till att starta behandling, men som det verkar för andra i tråden kanske chanserna är goda för att starta under dec/jan.
    Kan inte förstå att det äntligen börjar bli dax :)

Svar på tråden Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö