• idamarie

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Grattis Odessa till att du blev gravid så fort efter missfallet. Hoppas graviditeten har varit bra!

Netz: så fin hon är! Vad heter hon?

• idamarie

Här har min lilla Ellen blivit förkyld! :( hostar till och från med. Började igår. Testa idag att hälla lite bröstmjölk i näsan på henne och det underlätta faktiskt lite för henne. Hon är inte helt täppt än iaf utan mest lite rosslig.

6,5vecka gammal redan! :)
    Allt annat rullar på. Vi gör inte så mycket på dagarna. Är mest hemma. Hon sover ju så mycket till och från. Dock helst på mig fortfarande. Tränar på att få henne att sova i vagnen eller sängen men hon vaknar var 10-15e min så får man söva om.

På fredag ska jag på julfest på jobbet :) ska bli så skönt att få vara bara mig en kväll!! Kommer dock sakna Ellen hela tiden och oroa mig för hur det kommer gå här hemma. Jag kan ju trösta med bröstet när hon blir allt för ledsen men det kan ju inte sambon. Han får kämpa med nappen då! Det blir nog bra. De behöver den tiden tillsammans med :)

• idamarie

God fortsättning!

Jag har fortfarande Ellen i sängen med då jag ammar på natten och hon är 2 månader! Tänker samma som du netz, att man ska köra lite i taget i sängen. Än så länge får hon ligga i nestet i soffan tills jag går och lägger mig ca 22-23 men tänkte börja lägga henne i sin säng från kl 7-8 och sen får hon sova i min säng under natten..

• idamarie

Här är det bra! Ellen blir 11v imorgon, fredag.

Har äntligen börjat med lite rutiner här. Hon får ju ersättning, nu vill hon bara ta bröstet på natten och det tror jag mer är som tröst för att somna om. Hon har de senaste dagarna ätit ersättning runt 19 sen har jag bytt om till pyjamas och bytt blöja och lagt oss i vår säng. Hon ligger fortfarande i sitt neste i vår säng. Hon har somnat runt 20

• idamarie

Blev postat för tidigt!

Hon har sovit från 20 till ca 02 och vill ha ersättning sen brukar hon amma lite (5-10min) runt 04 och sen vill hon ha ersättning igen runt 05-06. Sambon går upp kl 05 denna vecka och då vill Ellen med gå upp i närheten. På helgerna när vi sover alla i sängen går det att få henne att somna om så då har vi sovit till 09-10 kanske.

På dagarna ser det ut ungefär så att hon äter ca 20-30min sen är hon vaken ca 1-1,5h, sover 30-45min osv sen börjar det om :) hon vill under dagen ha ersättning med ca 2,5-3h emellan.

Provade spjälsängen en kväll men jag fick gå upp hela tiden för nappen åkte ut och hon kom inte till ro! Jag kände att jag inte skulle få sova alls så då fick hon sova hos oss iaf. Men nu ska jag flytta spjälsängen så den stor bredvid mig så jag slipper resa mig ur sängen och bara sätta mig upp. Hoppas det funkar bättre tills hon iaf sover mer sammanhängande tid.

Spännande att åka tåg så länge! Det kommer nog gå bra ska du se! Man oroar sig oftast i onödan :)

• idamarie

Netz: det låter ju härligt att det fungerar med amningen! Och att hon sover i sin säng är ju kanon! :) man får ju mer plats själv!

• idamarie

Skönt!! Ellen sov i sin säng i natt! :) jag ställde den bredvid min så jag inte behövde resa mig om hon behöver min hjälp med något! Gick bra, sen fick hon sova i min säng vid 06 för då ville hon inte somna om i sin säng. Sov till 8 sen.

Var iväg på första träffen med föräldrargruppen idag. Det var mellan 10-11.30. Vi var 5st i åldrar 33-40 men första barnet för alla och barnen var från 2,5mån- 4mån :) kändes bra! Vi gick igenom förlossningarna och tiden på bb mm sen var det babymassage men Ellen somna så jag tittade på :)

• idamarie

Låter mysigt med träningen tillsammans med barnen. Vi har inget sånt på mitt gym tyvärr! Mitt gymkort har varit fryst nu under graviditeten men 1 feb kan jag börja träna där igen. Ska bli skönt att få komma igång.

Har testat cyklat på min motionscykel jag fått och man har verkligen dålig kondis!!

• idamarie

Här går det bra med! Ellen är redan 3mån och 2v!! Nu babblar hon på och har även hört första högljudda skrattet! :) hon är kicklig när man byter kläder på henne! :)

Hon sover själv i sin säng och jag behöver bara lägga henne på kvällen runt 18.30 sen sover hon, oftast till 06-07 men ibland vaknar hon runt 03 för mat. Är så tacksam för det!
    Vi har slutat helt med amningen! Den kom aldrig riktigt igång och efter ca 2 mån så började hon vägra ta bröstet för det mesta och vid 2,5mån slutade hon helt! Hon bara grät och drog undan huvudet när jag prova. :( mycket frustration och besvikelse från min sida men nu känns det bra! Nu är hon ju inte lika "låst" vid mig och det känns faktiskt jätte skönt! Jag kan åka iväg och handla, umgås med vänner eller träna utan att oroa mig för henne och maten. :) sambon kan lika väl ge nu!

Vi ska faktiskt ha barnvakt för första gången imorgon :/ vi tänkte gå ut och äta och Ellen ska vara hos mormor och morfar. Jag vill inte riktigt lämna helt än med natt så vi kommer att åka dit och sova så vi finns där ifall hon vaknar. Se hur det går! :)

Nu har vi dop inbokat den 17e feb så mycket planering inför det :)

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?