• idamarie

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Imorse gick vattnet och slemproppen för mig! Åkte till förlossningen men pga att jag inte har några värkar fick vi åka hem igen så nu är det bara att vänta!! Har kraftiga sammandragningar var 5e min ca men inte mer än så. Senast lördag morgon ska vi in för igångsättning om värkarna inte kommit igång innan.

Vattnet liksom sipprar ut varje gång jag reser på mig eller skrattar. Slemproppen såg ut som gulgrönt snor typ ( ursäkta språket) :)

Så nu får jag väl försöka röra på mig lite men ändå vila inför det som komma skall!!

• idamarie

Äntligen kom vår lilla tjej Ellen ut!! Den 26 okt kl 23.41 hon vägde 3855g och var 49cm låg. :) vi mår bra!

Återkommer när vi kommer hem och berättar mer!

• idamarie

Grattis längtar!! :) dramatiskt men visst är det härligt när de äntligen är här!

För min del tog det från kl 5.30 på fredag morgon ( när de riktiga värkarna startade) till kl 23.41 när hon föddes!
    Jag tog först och främst lustgasen men vid lunchtid hade jag riktigt ont och hade bara öppnat mig än 4cm så då tog jag epudral. Guld!! Värkarna liksom försvann, eller iaf det onda och jag fick sova 1timme! Efter en stund börja det göra riktigt ont igen så då ville de ge mig en andra dos av epudralen men då upptäcktes det att den hade åkt ut och inte hjälpte. Suck! Hade öppnat mig till 6cm och beslut togs att lägga en ny! Det gick bra. Sen gungade jag på pilatesbollen hela em! Runt 22 fick jag dropp för att starta värkarna och andra dosen av epudralen och 23.41 är hon född efter 30min krystvärkar.

Efter fastna moderkakan och den ville inte komma ut så en gynläkare kom för att ta ut den med händerna. Innan hon kom så kom det en värk och bm uppmuntra mig tull att krysta för att se om moderkakan ville komma ut men istället kom det en massa blod och då blev det fart!!

Sambon blev lämnad på plats med Ellen och mig körde de iväg i full fart till operation. Visade sig att jag tappade 2liter blod så det sövde ner mig och tog ut moderkakan. Sambon fick ingen info om hur det gick för mig förrän 2timmar senare när de kom och sa att de fick komma till uppvaket. Dåligt! Klart han var nervös!!

Fick 2påsar blod dagen efter och låg på bb i 5dagar. Hade kateter i 4dagar så man var inte så rörlig!!

Men allt slutade bra ändå och nu har vi varit hemma sen i onsdags.

Ellen gick även ner de 10% som de har som gräns. Antagligen ville inte min mjölk rinna till ordentligt med tanke på va min kropp utstått med så vi har fått amma och gett ersättning var tredje timme men nu börjar det ordna upp sig. :)

Ska in idag och väga henne igen! Håller tummarna för att hon går upp i vikt som hon ska och att vi kan sluta med ersättningen. Vi har trappat ner och det märks att hon inte vill ha så mycket av den längre!

Nu blev det långt men det är min berättelse :)

Ha en skön lördag!

• idamarie

usch ja, man blev rätt seg av att förlora blod! Man orkade ju knappt vända sig i sängen! Fast det var ju skönt att sambon fixade allt ;) blöjbyten, hämta mat mm!

Vi fick ligga kvar i 5dagar pga mina värden och Ellens viktnedgång. Ville åka hem efter 4e men de sa nej. De ville även att vi skulle vara kvar till 6e dagen men vi "tjata" till oss om att få åka hem men fick ju då åka tillbaka dagen efter för viktkontroll. Det tråkiga med att vara längre på bb är att man får färre dagar hemma tillsammans. De 10 dagar som sambon är hemma är ju så guld värd och på bb fick man rutiner men hemma blev ju allt nytt igen och nya rutiner. Då är det skönt att kunna ha sambon hemma tills man känner att man fixar det själv!

Hon går fortfarande inte upp i vikt som hon ska så jag har fått åka in till bb varannan dag för att väga henne. Just nu ammar jag henne i stort sett hela tiden (enda stället hon är nöjd på) sen ger vi ersättning var 3e timme efter amning. Hoppas så innerligt att min mjölk ska rinna till ordentligt så jag bara kan ge henne det. Vill inte hålla på med erstättning!! Men vad gör man? Hon måste ju gå upp i vikt!

• idamarie

Netz: hoppas bebisen fixerar sig snart och vill komma ut så att du slipper igångsättning. Det lär ju vara roligare om det går igång av sig självt :)

• idamarie

Här är det också problem med amning. Hon får ersättning var 3-4e timma med efter amning fö att hon ska gå upp i vikt. Mitt räcker tydligen inte till men nu har jag testat att inte ge ersättning på natten om hon inte verkligen skriker och de senaste 2 nätterna har hon bara ammat men fått ersättning kl 22.30 ca och 05.30 ca. Får se vad vågen säger idag när vi ska till Bvc för första gången. Är en vecka sen vi vägde henne sist.

Hon har varit lite kinkig sista dagarna dock. Vill bara ligga på mig annars gråter hon! Väldigt påfrestande!! Igår var mannen borta hela dagen med, han kom hem 22.30 typ och då fick man ju ta allt själv hela dagen. Det var jobbigt! Så när han kom hem så gav jag henne till honom så han fick ge ersättning sen låste jag in mig på toa och grät! Blä för att känna sån maktlöshet! :(

Ta hand om dig och försök tänka på det positiva! Sök hjälp fort om du känner dig deppig. Går ju att prata med dem på Bvc när man är där. Det underlättar att få prata av sig. Alla går vi igenom samma sak med små här hemma. Det är jobbigt men det går över! :)

• idamarie

Skruttan har gått upp 142g sen i fredags så det var bra! Försöker dra ut på tiderna lite med ersättningen så hon får färre gånger. Till slut kan man kanske sluta med det! :) hoppas hoppas!

• idamarie

Stackare som behöver vänta så länge! Bra att du försöker sysselsätta dig! Och som du säger så har ni ju er bebis om en vecka :) det går fort! :)

• idamarie

Grattis netz!! Verkar som förlossningen gick relativt bra fast det sluta med kejsarsnitt.
    Dålig app som inte kan ha foto upplägg, de borde förbättra den!

Hör går amningen trögt med! Fick som sagt börja med ersättning redan på bb eftersom hon inte gick upp i vikt. Började med att ge i kopp men när vi var hemma och det gått va 2v så gav vi flaska. Nu har vi bytt till medela calma flaskan där hon får suga själv för att det ska komma något. Jag ammar först och sen få hon ersättning. Tyvärr verkar det som att jag inte kommer att kunna helamma :( Ellen är nu 4,5vecka :)

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?