jordgubbe0812 skrev 2012-02-08 13:18:59 följande:
Hon fyller 4 år vår så 2 år har gått sen dess.
När man talar om barns vikt, pratar man om att de följer sin viktkurva. Min dotter verkar följa sin språkkurva. Hon är sen i förhållandet till jämnåriga men tappar inte längre. Vårt största orosmåln då var att hon hade så låg ordförståelse och att hon just glömde ord hon redan lärt sig.
Hon verkar vara så att hon lär sig något och sen tappar den förmågan för att sen några månader senare ta ytterligare ett steg i utvecklingen. Och det verkar gälla även områden som att "rita huvudfotingar".
Idag har hon kommit ikapp när det gäller språkförståelse men ligger fortfarande efter när det gäller meningsbyggnad, grammatik och inte minst uttal.
Vi blev rekomenderade och gick en teckenkurs efter den första utredningen. Vi fick det dock aldrig att fungera trots att vi gav det ett ordentligt försök och tecken ska vara så bra för barn oavsett anledning till att de inte talar. Idag går vi på halvårsvisa uppföljning men gör ingen specifik träning. Uttal, som just nu är det största problemet (hon är svår att förstå) övar man sällan innan 4-års ålder.
Jag håller med ovanstående person om att du kanske ska prova en annan logoped. Vi fick många tips i början om hur man underlättade för kommunikation som att tänka på ögonkontakt, tala i korta meningar, osv. Råd som borde vara allmängiltiga även om orsaken bakom språkförseningen är någon annan diagnos.
Är det utvecklingsförsening man misstänker eller utreder man autism?
Vi gör en utvecklingsutredning på honom,men det går såå sakta..har träffat psykologen 2 ggr,har bett henne ringa idag faktiskt ang annan logoped och vad som ska hända härnäst.Jag börjar bli frustrerad.
Han har börjat inskolning på förskolan förra veckan,men det går inte bra.Han har en bror som är 9 mån yngre och det är väldig skillnad på deras utveckling..han har dessutom bra många fler ord.
Min grabb som är på utredning har ätit dåligt sen han fyllde 2 år,han har tappat orden han kunde vid 18 mån,han äter inte själv utan ska bli matad,om det beror på att han tappat intresse för mat det vet jag inte.Han får utbrott så fort det vankas lunch på förskolan. Han kan ha drag av autism,trots att han ger god kontakt och leker med andra och är inte "typisk" autistisk (om du förstår vad jag menar)Han förstår det vi säger,men gör inte det vi ber honom om i samma utsträckning som han gjorde för ett år sen t.ex.
Vad han än har så blir jag nog mest lättad om vi får en diagnos på honom och hjälp hur vi kan stimulera hans utveckling samt tal.Hos dietist har vi gått men dom kan inte göra ngt.Läkare har vi träffat som sa att maten och talet kommer lösa sig då han börjar förskolan,men jag tror inte det,inte psykologen heller. Hur vet man om dom bara är sen eller har ngt "fel"??Han är hur go som helst annars och kramas gärna och är lugn,men kan även få utbrott om det inte går som han vill..men det antar jag är normalt i den åldern också
Känner att jag inte vill ha honom på förskolan om dom inte kan möta hans personlighet...