• aprilfamilj

Talförsening

Någon som vet vilken ålder dom kollar om barnet har någon talförsening? 

Har en dotter på snart två år som utreds via barnkliniken och hennes läkare har påpekat hennes tal vid dom senaste kontrollerna. Men som vanligt glömmer man att fråga lite mer om hur dom tänker kring det hela.  

• Svar på tråden Talförsening
  • Tualisa

Tycker det är super bra att dom tecknar på dagis. ALva min stora tjej tecknar när hon ser vissa saker, även fast vi aldrig gjort det. Tor vet jag inte hur vi ska stimulera. Han har gått på dagis sen september men pratar inte. babblar ju massor, men härmar inte något. Säger hejdå och mam. Annars bara massor av gogadoo, babilooo, totilooo ;).
    Träffade en tjej som fyller 2 år i april i helgen som pratar förfullt och är mycker mer framåt än han :-/

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • jordgubbe0812
    badanka00 skrev 2012-02-02 13:26:04 följande:
    Det här vet du förstås redan men inte är du en dålig mamma bara för att ditt barn är sent med språket. Min son var 3,5 år när han började på förskola och han pratade i stort sett ingenting. Det har gått jättebra trots att han började på storbarnsavdelningen där han är absolut sämst på att prata (även om det finns en hel del barn som inte pratar så bra så jämför inte med de där jätteverbala 18 mänaders :)). De andra barnen gillar honom och personalen tycker att han är jättebra på att göra sig förstådd med gester och tecken. Han har dessutom fått en kompis som också är lite sen med talet (även om det inte alls går att jämföra med min son) och de är jättegulliga ihop.

Jag är också orolig för att han aldrig kommer kunna prata ordentligt, speciellt som logopeden just konstaterat att hans språkförståelse inte är helt bra vilket vi aldrig hade gissat själva. Men på sista tiden har han faktiskt börjat prata lite mer och framförallt vill han gärna kommunicera och berätta saker vilket känns jätteroligt. Så kanske håller det på att lossna även om jag inser att nu vid fyra års ålder kommer det troligen inte lossna på ett normalt sätt, men med lite stöttning och träning så kommer vi säkert långt. Men det är otroligt frustrerande att inte kunna prata med honom som med andra fyraåringar och jättetråkigt att inte förstå när han så uppenbart försöker berätta saker för oss.

Jag håller med. Klart du inte är en dålig mamma.
    Jag vill bara lägga till att jag inte tycker du ska vänta och hoppas utan att ta tag i problemet nu. Visserligen sägs den stora språktesten vara vid 3-års kontrollen, men BVC:s uppdrag är att följa upp språket långt innan dess. (t.ex "ska" en 18-månaders säga 8 till 10 ord).
    Jag tycker du ska kontakta BVC omgående för en remiss till logoped och jag tycker du ska betona att han backat i hur många ord han kan.
  • bebis maj 12
    jordgubbe0812 skrev 2012-02-06 09:23:03 följande:
     Jag håller med. Klart du inte är en dålig mamma.
    Jag vill bara lägga till att jag inte tycker du ska vänta och hoppas utan att ta tag i problemet nu. Visserligen sägs den stora språktesten vara vid 3-års kontrollen, men BVC:s uppdrag är att följa upp språket långt innan dess. (t.ex "ska" en 18-månaders säga 8 till 10 ord).
    Jag tycker du ska kontakta BVC omgående för en remiss till logoped och jag tycker du ska betona att han backat i hur många ord han kan.
    Vet inte om de är mig du menar,men vi har vart till logoped,men fick ingen hjälp där..går hos psykolog för en utvecklingsutredning.
    Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • jordgubbe0812

Jo, det var det. Men jag slarvläste visst.
    Vi var i din situation med tappade ord när dottern var runt 2 år.

bebis maj 12 skrev 2012-02-06 12:52:02 följande:
    Vet inte om de är mig du menar,men vi har vart till logoped,men fick ingen hjälp där..går hos psykolog för en utvecklingsutredning.
  • bebis maj 12
    jordgubbe0812 skrev 2012-02-07 14:33:10 följande:
    Jo, det var det. Men jag slarvläste visst.
    Vi var i din situation med tappade ord när dottern var runt 2 år.
    Hur har de gått sen dess? Hur gammal är hon nu? Vart får ni hjälp ifrån??
    Är rädd att de är ngt "fel" på vår son..det tar ju såå lång tid med utredningarna....
  • buffyfjasen
    bebis maj 12 skrev 2012-02-06 12:52:02 följande:
    Blir förvånad att logopeden kunde säga att han inte  var sen så snabbt. Vi har gått ungefär ett år hos logoped med vår son (3år) och han har gjort stora framsteg tack vare den hjälpen vi fått. Kan du inte be att ni får komma till en annan logoped?? Det handlar ju inte om att konstatera om dom små är sena eller inte, bara hitta nycklarna hur barnet ska kunna använda och utveckla det lilla språk dom har!

Vår son sa i stort sett bara mamma pappa och napp för ett år sen, och vi har tragglat massa olika grejer med honom, mycket bilder, lite teckenspråk (som sonen absolut inte tar till sig) och tidigare har han bara hittat på egna ord som ingen annan än vi föräldrar förstått, men runt jul nu så släppte det helt plötsligt och han pratar mycket bättre!  Stå på er så ni kan få den hjälpen ni har rätt till! Prata med psykologen som borde kunna remittera er till en annan logoped.

Lycka till!!        
  • jordgubbe0812
    bebis maj 12 skrev 2012-02-07 14:37:46 följande:
    Hur har de gått sen dess? Hur gammal är hon nu? Vart får ni hjälp ifrån??
    Är rädd att de är ngt "fel" på vår son..det tar ju såå lång tid med utredningarna....
    Hon fyller 4 år vår så 2 år har gått sen dess.

När man talar om barns vikt, pratar man om att de följer sin viktkurva. Min dotter verkar följa sin språkkurva. Hon är sen i förhållandet till jämnåriga men tappar inte längre. Vårt största orosmåln då var att hon hade så låg ordförståelse och att hon just glömde ord hon redan lärt sig.
    Hon verkar vara så att hon lär sig något och sen tappar den förmågan för att sen några månader senare ta ytterligare ett steg i utvecklingen. Och det verkar gälla även områden som att "rita huvudfotingar".
    Idag har hon kommit ikapp när det gäller språkförståelse men ligger fortfarande efter när det gäller meningsbyggnad, grammatik och inte minst uttal.

Vi blev rekomenderade och gick en teckenkurs efter den första utredningen. Vi fick det dock aldrig att fungera trots att vi gav det ett ordentligt försök och tecken ska vara så bra för barn oavsett anledning till att de inte talar. Idag går vi på halvårsvisa uppföljning men gör ingen specifik träning. Uttal, som just nu är det största problemet (hon är svår att förstå) övar man sällan innan 4-års ålder.

Jag håller med ovanstående person om att du kanske ska prova en annan logoped. Vi fick många tips i början om hur man underlättade för kommunikation som att tänka på ögonkontakt, tala i korta meningar, osv. Råd som borde vara allmängiltiga även om orsaken bakom språkförseningen är någon annan diagnos.

Är det utvecklingsförsening man misstänker eller utreder man autism?

• bebis maj 12
    jordgubbe0812 skrev 2012-02-08 13:18:59 följande:
    Hon fyller 4 år vår så 2 år har gått sen dess.

När man talar om barns vikt, pratar man om att de följer sin viktkurva. Min dotter verkar följa sin språkkurva. Hon är sen i förhållandet till jämnåriga men tappar inte längre. Vårt största orosmåln då var att hon hade så låg ordförståelse och att hon just glömde ord hon redan lärt sig.
    Hon verkar vara så att hon lär sig något och sen tappar den förmågan för att sen några månader senare ta ytterligare ett steg i utvecklingen. Och det verkar gälla även områden som att "rita huvudfotingar".
    Idag har hon kommit ikapp när det gäller språkförståelse men ligger fortfarande efter när det gäller meningsbyggnad, grammatik och inte minst uttal.

Vi blev rekomenderade och gick en teckenkurs efter den första utredningen. Vi fick det dock aldrig att fungera trots att vi gav det ett ordentligt försök och tecken ska vara så bra för barn oavsett anledning till att de inte talar. Idag går vi på halvårsvisa uppföljning men gör ingen specifik träning. Uttal, som just nu är det största problemet (hon är svår att förstå) övar man sällan innan 4-års ålder.

Jag håller med ovanstående person om att du kanske ska prova en annan logoped. Vi fick många tips i början om hur man underlättade för kommunikation som att tänka på ögonkontakt, tala i korta meningar, osv. Råd som borde vara allmängiltiga även om orsaken bakom språkförseningen är någon annan diagnos.

Är det utvecklingsförsening man misstänker eller utreder man autism?

Vi gör en utvecklingsutredning på honom,men det går såå sakta..har träffat psykologen 2 ggr,har bett henne ringa idag faktiskt ang annan logoped och vad som ska hända härnäst.Jag börjar bli frustrerad.
    Han har börjat inskolning på förskolan förra veckan,men det går inte bra.Han har en bror som är 9 mån yngre och det är väldig skillnad på deras utveckling..han har dessutom bra många fler ord.
    Min grabb som är på utredning har ätit dåligt sen han fyllde 2 år,han har tappat orden han kunde vid 18 mån,han äter inte själv utan ska bli matad,om det beror på att han tappat intresse för mat det vet jag inte.Han får utbrott så fort det vankas lunch på förskolan. Han kan ha drag av autism,trots att han ger god kontakt och leker med andra och är inte "typisk" autistisk (om du förstår vad jag menar)Han förstår det vi säger,men gör inte det vi ber honom om i samma utsträckning som han gjorde för ett år sen t.ex.
    Vad han än har så blir jag nog mest lättad om vi får en diagnos på honom och hjälp hur vi kan stimulera hans utveckling samt tal.Hos dietist har vi gått men dom kan inte göra ngt.Läkare har vi träffat som sa att maten och talet kommer lösa sig då han börjar förskolan,men jag tror inte det,inte psykologen heller. Hur vet man om dom bara är sen eller har ngt "fel"??Han är hur go som helst annars och kramas gärna och är lugn,men kan även få utbrott om det inte går som han vill..men det antar jag är normalt i den åldern ocksåSkrattande

Känner att jag inte vill ha honom på förskolan om dom inte kan möta hans personlighet...
  • cruz

Det jobbigaste som finns är att vänta på resultatet från en utredning. Man vill ju hjälpa sitt barn NU. Jag har aldrig kunnat vänta utan ringt, påskyndat, googlat mig orolig över diverse diagnoser, hittat metoder att träna språk etc. Alla mina tre pojkar har varit sena med språk. Ena pojken fick en autismdiagnos (men pratar jättebra idag), den andra pojken kom i kapp utan några insatser och den tredje pojken är nu snart 2,5 år och vi ska avvakta vidare språkutredning fram till tre år. Anledningen till att vi väntar är att jag vet att han inte har autism (vid minst misstanke om autism ska man aldrig vänta, utan snabbt se till att få utredning, resurser och träning). Jag tycker att det är viktigt att urskilja om svårigheterna beror på att barnet enbart har problem med själva språket eller om barnet generellt har svårt för kommunikation. Ett sätt att öka barnets motivation till att prata är att rigga situationer där barnet lockas till att prata. Man kan lägga en favoritleksak väl synlig, men utom räckhåll för barnet och vänta på att barnet ska visa att de vill ha leksaken på något sätt. Med barn som generellt har svårt med kommunikation måste man uppmuntra minsta lilla försök till kommunikation som tex. att om barnet bara  pekar mot leksaken eller tittar på leksaken och ger ifrån sig ett ljud och genast då ge leksaken till barnet samtidigt som man säger ordet för leksaken. Ett barn som redan kan peka och använda ljud gester och ögonkontakt kan man ställa lite större krav på innan man ger leksaken. Man väntar in ett ljud från barnet som påminner lite lite om ordet för leksaken som man riggat. Först då ger man leksaken, samtidigt som man upprepar det korrekta ordet (utan krav på att barnet ska härma det). Gradvis ökar man svårighetsgraden. Det är alltid lättare för barnet att försöka prata om det finns en motivation. Att bara försöka få barnet att säga ett ord genom enbart upprepning / Immitation är svårare. Sedan så finns det också en period under språkutvecklingen då barnet gärna härmar och ekar tillbaka det som man sagt. Då kan man verkligen passa på att lära in språket. Vår två-åring har precis börjat med detta och upprepar det vi säger som en liten papegoja (fast med riktigt uruselt uttal). Det är iaf ett stort steg på väg känns det som.

• jordgubbe0812

Jag tycker du har bra råd i ditt inlägg zelia. Jag har dock en kommentar. Vår logoped säger att man aldrig ska låtsas att man inte förstår (och inte heller låtsas förstå om man inte gör det).

bebis maj 2012. Jag tycker du ska be förskolan ta tid en specialpedagog som kollar på hur ert barn fungerar i gruppen. Förskolor ska ha tillgång till detta och krav på att de ska ha en bra och utvecklande miljö för alla barn som går där. Och den hjälpen skall ges utifrån barnets behov och inte diagnoser.
    (Förskolan kan altså inte ställa krav på diagnoser för att erbjuda hjälp även om det i praktiken förmodligen underlättar med ett diagnos).

• bebis maj 12

Jag har pratat med psykologen som ska skicka en remiss till habiliteringen..sen har jag pratat med förskolan och dom har material som dom brukar jobba med en annan pojke,som har diagnosen autism.Dom sa att dom får ingen resurs till min son förrän han får en diagnos. Vet att psykologen vi går hos brukar göra besök på förskolan för att kolla hur barn fungerar i grupp. Idag lämnade jag grabbarna en timme på förskolan och de va en del gråt under den timmen,men min son som jag skriver om här han tog fröken i hand och visade vad han ville iallafall och det kändes bra tycker jag...I morron är sista inskolningsdagen,sen ska vi börja nästa vecka med 4 timmars dagar två dagar i veckan.

• cruz

jordgubbe0812: Det är sant, men man kan vänta in barnet lite så att det får en chans att försöka prata igen. Om inget händer efter barnets första försök får man ge leksaken ändå. Nästa gång man provar får man sänka ribban och kanske ge leksaken vid minsta ljud från barnet så att det får en chans att lyckas. När man ligger på en nivå där barnet "lyckas" hela tiden höjer man sedan svårighetsgraden något (väntar några sekunder extra vid endast ljud innan man ger leksaken och ger leksaken snabbt vid ett ljud som liknar ordet mer, samtidigt som man också benämner leksaken.) När det gäller mycket träning av tex. autistiska barn så ger man alltid barnet så mycket hjälp så att barnet alltid lyckas med uppgiften. Gradvis fadar man sedan hjälpen. Detta är enkelt då man lär ut lek, immitation, ordförståelse etc men mycket svårare när det gäller själva talet. (hur hjälper man ut ett ord?) Vi har även jobbat med verbal immitation men eftersom det i sig inte är motiverande har vi fått ta till yttre belöningar för att öka motivationen att vilja immitera ljud.

• Equal

Utreder man så små barn? Min yngsta sa knappt ett ord, det enda hon sa var KA och det betydde allt!

Nu är hon 2 år och 10 månader o det exploderade i talet för ngr månader sedan och nu pratar hon fullt förståeligt. Så ta det lugnt, det kommer!

• bebis maj 12
    Equal skrev 2012-02-13 18:46:21 följande:
    Utreder man så små barn? Min yngsta sa knappt ett ord, det enda hon sa var KA och det betydde allt!

Nu är hon 2 år och 10 månader o det exploderade i talet för ngr månader sedan och nu pratar hon fullt förståeligt. Så ta det lugnt, det kommer!
    Vår son är 2 år och 8 mån och han är på utredning..han har massa ljud för sig och hade fler ord när han var 18 mån,nu säger han bara mamma och pappa...har svårt att tro att det bara kommer att lossna...
  • Equal

bebis maj 12. Ja din son är ju nästan 3 år så det förstår jag, men när man inte ens är 2 år.

• aprilfamilj

Om du syftade på mitt inlägg. Så utreds inte dotter för talförsening utan av andra orsaker.

Svar på tråden Talförsening