Talförsening
badanka00 skrev 2012-02-02 13:26:04 följande:
Det här vet du förstås redan men inte är du en dålig mamma bara för att ditt barn är sent med språket. Min son var 3,5 år när han började på förskola och han pratade i stort sett ingenting. Det har gått jättebra trots att han började på storbarnsavdelningen där han är absolut sämst på att prata (även om det finns en hel del barn som inte pratar så bra så jämför inte med de där jätteverbala 18 mänaders :)). De andra barnen gillar honom och personalen tycker att han är jättebra på att göra sig förstådd med gester och tecken. Han har dessutom fått en kompis som också är lite sen med talet (även om det inte alls går att jämföra med min son) och de är jättegulliga ihop.Jag är också orolig för att han aldrig kommer kunna prata ordentligt, speciellt som logopeden just konstaterat att hans språkförståelse inte är helt bra vilket vi aldrig hade gissat själva. Men på sista tiden har han faktiskt börjat prata lite mer och framförallt vill han gärna kommunicera och berätta saker vilket känns jätteroligt. Så kanske håller det på att lossna även om jag inser att nu vid fyra års ålder kommer det troligen inte lossna på ett normalt sätt, men med lite stöttning och träning så kommer vi säkert långt. Men det är otroligt frustrerande att inte kunna prata med honom som med andra fyraåringar och jättetråkigt att inte förstå när han så uppenbart försöker berätta saker för oss.
Jag vill bara lägga till att jag inte tycker du ska vänta och hoppas utan att ta tag i problemet nu. Visserligen sägs den stora språktesten vara vid 3-års kontrollen, men BVC:s uppdrag är att följa upp språket långt innan dess. (t.ex "ska" en 18-månaders säga 8 till 10 ord).
Jag tycker du ska kontakta BVC omgående för en remiss till logoped och jag tycker du ska betona att han backat i hur många ord han kan.