• aprilfamilj

Talförsening

Någon som vet vilken ålder dom kollar om barnet har någon talförsening? 

Har en dotter på snart två år som utreds via barnkliniken och hennes läkare har påpekat hennes tal vid dom senaste kontrollerna. Men som vanligt glömmer man att fråga lite mer om hur dom tänker kring det hela.  

• Svar på tråden Talförsening
  • SockerStinn

Vid 2½ görs kontroll av talet på bvc. Googla på 2½-års kontroll så får du se vad de förväntar sig vid den åldern. Och ingen idé att nojja innan, det kan komma mycket bara en eller ett par månader innan! Och alla som får anmärkningar behöver inte heller ha något språk-fel. Min son bommade den, vilket gav öron en pusch till att operera in rör. Och poff så kom orden och talet - när han kunde höra.

• Alexi
    SockerStinn skrev 2012-02-01 20:45:06 följande:
    Vid 2½ görs kontroll av talet på bvc. Googla på 2½-års kontroll så får du se vad de förväntar sig vid den åldern. Och ingen idé att nojja innan, det kan komma mycket bara en eller ett par månader innan! Och alla som får anmärkningar behöver inte heller ha något språk-fel. Min son bommade den, vilket gav öron en pusch till att operera in rör. Och poff så kom orden och talet - när han kunde höra.
    I vissa landsting kollar man vid tre år, inte 2,5 år.

TS: Förstår dottern "allt" ni säger och känner ni att det sker en utveckling där? Gör hon några ljud alls?

Vår dotter pratade inte alls vid två år men det lossnade när hon närmade sig 2,5 och hon började härma ord osv. Så det har hänt massor sen dess, även om hon fortfarande är sen jämfört med andra jämnåriga (hon är 3 år nu).
  • aprilfamilj

Jo ordförståelse har hon, absolut. Och hon kan säga mamma, men i övrigt är det bara ljud. 

Hon utreds ju noggrant via barnkliniken så jag är inte direkt orolig. Är mest att hon börjar bli frustrerad av att inte göra sig förstådd alla gånger. 

• Alexi
    aprilfamilj skrev 2012-02-01 21:29:50 följande:
    Jo ordförståelse har hon, absolut. Och hon kan säga mamma, men i övrigt är det bara ljud. 

Hon utreds ju noggrant via barnkliniken så jag är inte direkt orolig. Är mest att hon börjar bli frustrerad av att inte göra sig förstådd alla gånger. 
    Men då utreds hon för annat än just språket då antar jag?

Jo, vår dotter var jättejobbig faktiskt mellan 1,5 och 2,5 mycket beroende på (är vår teori) att hon inte kunde göra sig förstådd. Hon tycker det är otroligt roligt med ord och tal sen det väl lossnade.
  • aprilfamilj
    pigglet skrev 2012-02-01 21:51:19 följande:
    Be hennes läkare att skriva en remiss till logoped.
    Hon har redan en logoped. Som hon träffade då hon var mindre iom att hon har en kluven uvula. 
    Men ja, jag får väl höra vad läkaren säger nästa gång vi ska dit.

• aprilfamilj
    Alexi skrev 2012-02-01 21:51:19 följande:
    Men då utreds hon för annat än just språket då antar jag?

Jo, vår dotter var jättejobbig faktiskt mellan 1,5 och 2,5 mycket beroende på (är vår teori) att hon inte kunde göra sig förstådd. Hon tycker det är otroligt roligt med ord och tal sen det väl lossnade.
    Skönt att höra! Hoppas det blir likadant för min dotter. 
  • JackAnneli

Min son är frisk och fyllde tre nu i januari,,, han började med svenska för ca två månader sen. Ingen va det hans egna språk som även jag lärde mig haha. Dem började med tecken på förskolan under hösten och jag är helt säker på att det hjälpte han! Han kom hem var tag och tecknade nya saker! Men det fattade jag inte :)

• Tualisa

Min son är fyllda 2 år nu och pratar inte. Han babblar massor men säger inte så många ord. Typ kack (tack) och mam till mig. Sen säger han inget. På bvc sa dom att dom kollar språket vid 3 års ålder. Jag som tyckte min dotter var sen, men hon pratade mycket mer när hon var i hans ålder

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • lightfish

Hej mammor!
    Vill bara lugna er med min egen historia: har ett barn som sa max 10 ord innan han var två sen gick det successivt framåt och nu snart 1 år senare så pratar han flytande och bättre än många andra barn som var tidiga. Så länge man hör att barnet "pratar", alltså har en språkmelodi så ska det inte vara någon fara innan de är 3 år har jag fått veta.

Svar på tråden Talförsening