• aprilfamilj

Talförsening

Någon som vet vilken ålder dom kollar om barnet har någon talförsening? 

Har en dotter på snart två år som utreds via barnkliniken och hennes läkare har påpekat hennes tal vid dom senaste kontrollerna. Men som vanligt glömmer man att fråga lite mer om hur dom tänker kring det hela.  

• Svar på tråden Talförsening
  • bebis maj 12

Måste få skriva av mig...känner mig som världens sämsta mamma,just för att min son på 2,8 år inte pratar..
    Jag är en sån där människa som jämför mina egna barn med andras..vilket man inte ska göra,jag VET...men ändå så gör jag det..

Min son som är 2,8 år hade fler ord när han va 18 mån,nu säger  han bara mamma,pappa,ga =glass.
    Vi har vart hos öron,inget fel.Logoped,men det gav inget,hon skickade oss vidare till en psykolog som gör en utvecklingsbedömning (där har vi vart 2 ggr och hon säger att han är sen i utveckllingen,och "kan " ha en språkstörning,men de är för tidigt att säga)
    På barn säger dom att de kommer att lossna när han börjar förskolan..

Han träffar sällan andra bran då mina vänner med barn har börjat jobba samt bor ganska långt ifrån oss.Sen har han en lillebror som är 1,10 år,han har fler ord än sin storebror...

Min grabb har alltid låtit mycket och har ett eget språk och förstår de vi säger samt att han visar oss vad han vill..men om han inte blir förstådd så kan han få utbrott.

Jag vet inte om han är sen i talet eller om han har ngt "fel"...vilket är såå frustrerande att inte veta..

Han har precis börjat inskolning på förskolan och jag känner mig jätte dum som har ett barn på snart 3 år som inte pratar..där sitter små barn på 18 mån som pratar massa ord. Kommer att ta en lång inskolning,känns jätte jobbigt att lämna honom där..hur ska dom kunna förstå honom...??

För mig känns de som om han aldrig kommer att börja prata..

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • lovecats

Hos oss gör BHV ett språkkoll vid 3 år. Där får barnet se bildet och berätta vad de ser. Tex mössa, stol. Så får man berätta hur de pratar hemma. Men språket är olika för alla barn. Vår stora tjej kunde började prata först när hon var runt 3 - 3 1/2år medan lillasyster pratade 3 ordsmeningar när hon var fyllde 2 år. Konstigt var det för veckan innan hon fyllde år sa hon ingenting och veckan efter så bara fanns det där. Som om hon aldrig gjort annat än att prata.

• Tualisa

Bebismaj12: jag har en vän som har en son som är snart 4 och som inte säger så mycket. Han har gott hos logoped och tränar där. Han pratar väldigt otydligt dom få ord han kan. men på dagis så använder dom teckenspråk när dom gör grejer (till alla barnen) det är en del av pedagogiken. Så nu har han lärt sig visa vad han vill genom tecken och föräldrarna har också lärt sig. Nu blir han inte lika frustrerad längre utan försöker att säga vissa ord när han har fått visa med tecken. Enligt hans logoped så är han sen med talet, men inget fel. Han kommer börja prata så småningom.

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • bebis maj 12
    AlvaochTor skrev 2012-02-02 13:20:46 följande:
    Bebismaj12: jag har en vän som har en son som är snart 4 och som inte säger så mycket. Han har gott hos logoped och tränar där. Han pratar väldigt otydligt dom få ord han kan. men på dagis så använder dom teckenspråk när dom gör grejer (till alla barnen) det är en del av pedagogiken. Så nu har han lärt sig visa vad han vill genom tecken och föräldrarna har också lärt sig. Nu blir han inte lika frustrerad längre utan försöker att säga vissa ord när han har fått visa med tecken. Enligt hans logoped så är han sen med talet, men inget fel. Han kommer börja prata så småningom.
    Vår logoped sa efter 40 min att han va inte sen i talet..men vi fick inte veta vad de kunde vara för fel
    Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • badanka00

Det här vet du förstås redan men inte är du en dålig mamma bara för att ditt barn är sent med språket. Min son var 3,5 år när han började på förskola och han pratade i stort sett ingenting. Det har gått jättebra trots att han började på storbarnsavdelningen där han är absolut sämst på att prata (även om det finns en hel del barn som inte pratar så bra så jämför inte med de där jätteverbala 18 mänaders :)). De andra barnen gillar honom och personalen tycker att han är jättebra på att göra sig förstådd med gester och tecken. Han har dessutom fått en kompis som också är lite sen med talet (även om det inte alls går att jämföra med min son) och de är jättegulliga ihop.

Jag är också orolig för att han aldrig kommer kunna prata ordentligt, speciellt som logopeden just konstaterat att hans språkförståelse inte är helt bra vilket vi aldrig hade gissat själva. Men på sista tiden har han faktiskt börjat prata lite mer och framförallt vill han gärna kommunicera och berätta saker vilket känns jätteroligt. Så kanske håller det på att lossna även om jag inser att nu vid fyra års ålder kommer det troligen inte lossna på ett normalt sätt, men med lite stöttning och träning så kommer vi säkert långt. Men det är otroligt frustrerande att inte kunna prata med honom som med andra fyraåringar och jättetråkigt att inte förstå när han så uppenbart försöker berätta saker för oss.

• aprilfamilj

1o ord är väl ändå bra för en 2 åring? Min lilla kan 1.  

Jag är inte direkt orolig.Bara det att det är jobbigt för hela familjen då hon inte kan kommunicera med oss. Sen har hon en hel del andra problem, som gör att det känns lite extra jobbigt då det blir ännu en grej... 

När kan man börja med tecken?  

• pigglet
    aprilfamilj skrev 2012-02-02 18:37:31 följande:
    Direkt man börjar prata med barnet - alltså direkt det föds. Så kör igång ni   :)
  • caspersmamma 08

Jag är inte direkt orolig.Bara det att det är jobbigt för hela familjen då hon inte kan kommunicera med oss. Sen har hon en hel del andra problem, som gör att det känns lite extra jobbigt då det blir ännu en grej... 

Tecken kan man börja med redan när dom är nyfödda.
    Min son var 1,5år när utreningen till varför han inte pratar vid 2års åldern sa logopeden att han behöver stödtecken och antagligen bilder också.
    Min son är nu 3,5 år andvänder tecken dagligen och skulle inte klara sig utan det men mer och mer ord kommer ur hans mun men utan tecken som stöd är det svårt att förstå vad han säger.
    Han har även väldigt lite ordförståelse, han förstår bara de ord han kan teckna så ska man lära honom att förstå ett nytt ord måste han först kunna tecknet.
  • Pinje

Men har inte logopeden tipsat om tecken som stöd? Det är mycket jobb men kul också. Kan vara att hon inte tycker det är nödvändigt och hon vill inte lägga mer arbete på er än vad som är nödvändigt. Jg tycker tecken är jättekul. Finns massor av gratismaterial att hitta och enorma mängder att inhandla. På min presentation finns massor av tips. Börja med att gå in på www.teckna.se och glöm inte biblioteket, där finns i regel en hel del gratis att låna eller så görs fjärrlån för en billig penning. Gillar hon sånger så är DVD:n med Kika på Ika ett hett tips till en tvååring.
  • bananflugan82

Våra killar fyllde 2 år i januari, och har inte sagt ett ord fram tills nu. Inte härmat ljud heller direkt. Dom började förskolan för 1 månad sen och sen dess har det rullat på, nu kan dom ca 8 ord och härmar ljud och vad vissa djur säger osv. Så det har klart gått frammåt.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
Svar på tråden Talförsening