Inlägg från: jordgubbe0812 |Visa alla inlägg
  • jordgubbe0812

Talförsening

badanka00 skrev 2012-02-02 13:26:04 följande:
    Det här vet du förstås redan men inte är du en dålig mamma bara för att ditt barn är sent med språket. Min son var 3,5 år när han började på förskola och han pratade i stort sett ingenting. Det har gått jättebra trots att han började på storbarnsavdelningen där han är absolut sämst på att prata (även om det finns en hel del barn som inte pratar så bra så jämför inte med de där jätteverbala 18 mänaders :)). De andra barnen gillar honom och personalen tycker att han är jättebra på att göra sig förstådd med gester och tecken. Han har dessutom fått en kompis som också är lite sen med talet (även om det inte alls går att jämföra med min son) och de är jättegulliga ihop.

Jag är också orolig för att han aldrig kommer kunna prata ordentligt, speciellt som logopeden just konstaterat att hans språkförståelse inte är helt bra vilket vi aldrig hade gissat själva. Men på sista tiden har han faktiskt börjat prata lite mer och framförallt vill han gärna kommunicera och berätta saker vilket känns jätteroligt. Så kanske håller det på att lossna även om jag inser att nu vid fyra års ålder kommer det troligen inte lossna på ett normalt sätt, men med lite stöttning och träning så kommer vi säkert långt. Men det är otroligt frustrerande att inte kunna prata med honom som med andra fyraåringar och jättetråkigt att inte förstå när han så uppenbart försöker berätta saker för oss.

Jag håller med. Klart du inte är en dålig mamma.
    Jag vill bara lägga till att jag inte tycker du ska vänta och hoppas utan att ta tag i problemet nu. Visserligen sägs den stora språktesten vara vid 3-års kontrollen, men BVC:s uppdrag är att följa upp språket långt innan dess. (t.ex "ska" en 18-månaders säga 8 till 10 ord).
    Jag tycker du ska kontakta BVC omgående för en remiss till logoped och jag tycker du ska betona att han backat i hur många ord han kan.
  • jordgubbe0812

Jo, det var det. Men jag slarvläste visst.
    Vi var i din situation med tappade ord när dottern var runt 2 år.

bebis maj 12 skrev 2012-02-06 12:52:02 följande:
    Vet inte om de är mig du menar,men vi har vart till logoped,men fick ingen hjälp där..går hos psykolog för en utvecklingsutredning.
  • jordgubbe0812
    bebis maj 12 skrev 2012-02-07 14:37:46 följande:
    Hur har de gått sen dess? Hur gammal är hon nu? Vart får ni hjälp ifrån??
    Är rädd att de är ngt "fel" på vår son..det tar ju såå lång tid med utredningarna....
    Hon fyller 4 år vår så 2 år har gått sen dess.

När man talar om barns vikt, pratar man om att de följer sin viktkurva. Min dotter verkar följa sin språkkurva. Hon är sen i förhållandet till jämnåriga men tappar inte längre. Vårt största orosmåln då var att hon hade så låg ordförståelse och att hon just glömde ord hon redan lärt sig.
    Hon verkar vara så att hon lär sig något och sen tappar den förmågan för att sen några månader senare ta ytterligare ett steg i utvecklingen. Och det verkar gälla även områden som att "rita huvudfotingar".
    Idag har hon kommit ikapp när det gäller språkförståelse men ligger fortfarande efter när det gäller meningsbyggnad, grammatik och inte minst uttal.

Vi blev rekomenderade och gick en teckenkurs efter den första utredningen. Vi fick det dock aldrig att fungera trots att vi gav det ett ordentligt försök och tecken ska vara så bra för barn oavsett anledning till att de inte talar. Idag går vi på halvårsvisa uppföljning men gör ingen specifik träning. Uttal, som just nu är det största problemet (hon är svår att förstå) övar man sällan innan 4-års ålder.

Jag håller med ovanstående person om att du kanske ska prova en annan logoped. Vi fick många tips i början om hur man underlättade för kommunikation som att tänka på ögonkontakt, tala i korta meningar, osv. Råd som borde vara allmängiltiga även om orsaken bakom språkförseningen är någon annan diagnos.

Är det utvecklingsförsening man misstänker eller utreder man autism?

• jordgubbe0812

Jag tycker du har bra råd i ditt inlägg zelia. Jag har dock en kommentar. Vår logoped säger att man aldrig ska låtsas att man inte förstår (och inte heller låtsas förstå om man inte gör det).

bebis maj 2012. Jag tycker du ska be förskolan ta tid en specialpedagog som kollar på hur ert barn fungerar i gruppen. Förskolor ska ha tillgång till detta och krav på att de ska ha en bra och utvecklande miljö för alla barn som går där. Och den hjälpen skall ges utifrån barnets behov och inte diagnoser.
    (Förskolan kan altså inte ställa krav på diagnoser för att erbjuda hjälp även om det i praktiken förmodligen underlättar med ett diagnos).

Svar på tråden Talförsening