• apsolut

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Om den inte behandlas dör den, och om den behandlas blir den helt frisk.
    Behandlingen kostar dock en hel del.

Ponera att djurets försäkring inte gäller vid detta tillfället.

Hur mycket är du beredd att hosta upp, pengamässigt, för att din hund/katt ska bli frisk?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?
  • Amy27

Flera hundra tusen. Så mkt som det krävs. Även om jag måste ta lån.

• MissMurrig

Vi har nu lagt ca 35 000kr på min hund den senaste månaden för hon hade 2 tumörer på mjälten, mjälten opererades bort, men det visade sig vara riktigt elaka tumörer. Så nu måste hon behandlas om hon ska ha en chans, och om behandlingen lyckas får hundarna ett snitt på ett år extra att leva. Denna behändlign kommer kosta ca 20 000kr. Min hund är 10,5 år gammal. Nu är det iofs inte bara jag som lägger ut pengarna, mina föräldrar betalar det mesta, jag hade inte haft råd med operationen till att börja med. Men hade jag pengarna sparade hade jag nog gjort det ändå. Annars är det kanske lite mycket att lägga på en 10 år gammal hund, speciellt om det kanske bara ger henne 6-12 månader till. Men hon är familj, jag gör allt jag kan för henne. Tyvärr kan man ju inte betala så mycket om man inte har pengarna, det är hemskt att sådant ska avgöra om ens familjemedlem ska få leva eller inte. Jag tror inte hon kommer leva till sommaren, men vi ska försöka ändå, det är hon värd.

• skorpionen80

Jag betalar så mycket som krävs. Förhoppningsvis blir det inte en klumpsumma...

Förra året gav vi över 20000 i veterinärkostnader för två katter. Det var dyrare än så men försäkringen stod för resten... Då har jag inte räknat in specialmat och mediciner. Det är sånt man får räkna med när man har husdjur, allt är inte bara gos och lek.

• Toppen9

Hade en katt förut som jag älskade väldigt högt och tyvärr blev hon sjuk som över en natt. Åkte till veterinären och bad dem göra allt för att rädda/hjälpa henne, kosta vad det kosta vill.
    Hade ingen försäkring på henne då jag tog över ägarskapet på henne från min pappa när hon var ca 5 år och då lönade det sig inte att försäkra utan jag sparade lite extra på nödfallskontot istället.
    Tyvärr gick hon inte att rädda utan jag fick ta det svåra beslutet att låta henne slippa mer smärta, men jag anser att det var väl spenderade 6000 kr att försöka rädda min älskade lilla kissekatt trots att hon då var ca 11 år.

• Queenie70

Så mycket som jag har råd med. Om pengarna inte finns så finns de liksom inte ju.

• Queenie70
    MissMurrig skrev 2012-01-28 22:00:25 följande:
    Vi har nu lagt ca 35 000kr på min hund den senaste månaden för hon hade 2 tumörer på mjälten, mjälten opererades bort, men det visade sig vara riktigt elaka tumörer. Så nu måste hon behandlas om hon ska ha en chans, och om behandlingen lyckas får hundarna ett snitt på ett år extra att leva. Denna behändlign kommer kosta ca 20 000kr. Min hund är 10,5 år gammal. Nu är det iofs inte bara jag som lägger ut pengarna, mina föräldrar betalar det mesta, jag hade inte haft råd med operationen till att börja med. Men hade jag pengarna sparade hade jag nog gjort det ändå. Annars är det kanske lite mycket att lägga på en 10 år gammal hund, speciellt om det kanske bara ger henne 6-12 månader till. Men hon är familj, jag gör allt jag kan för henne. Tyvärr kan man ju inte betala så mycket om man inte har pengarna, det är hemskt att sådant ska avgöra om ens familjemedlem ska få leva eller inte. Jag tror inte hon kommer leva till sommaren, men vi ska försöka ändå, det är hon värd.
    Nu vet jag ju inte hur det är i ert fall. Men oavsett pengar, så finns det ju också en gräns för hur mycket lidande och svåra behandlingar man ska låta ett djur utstå, då djuret till skillnad från en människa ju inte kan förstå varför den genomgår en besvärlig behandling, om den kanske bara "vinner" ett år till i livet. En avvägning man får göra är ju att fundera på om det verkligen är för djurets skull man låter göra detta, eller för att man av egoistiska skäl inte är beredd på att mista djuret. Återigen, så säger jag inte att det är så i ert fall. Bara en reflektion jag gjorde i samband med ditt inlägg.
  • emmisss

100.000-200.000 kr skulle vi nog lägga om inte mer! Dvs om han är ung och pigg!

Däremot skulle jag låtit honom somna in om han hade massa elaka tumörer och bara hade 6-12 månader kvar att leva och var 10.5 år! Inte för att han inte var värd pengarna utan för att han inte ska behöva genom gå op och behandlingar, samt ha ont efter op och behandling och genomgå rehabilitering för så få månader kvar att leva...det är han värd!!

Vet att det är svårt att skiljas från sina älsklingar men det hade nog varit det bästa för honom!

• Klimpen

Så länge det är för djurets bästa, så I princip hur mycket som helst.. Min tanke är iaf att aldrig hålla ett djur som lider vid liv bara för att jag ska slippa sorgen att förlora djuret.. Jag har både hundar och katter som jag älskar väldigt mycket!

• Lajkie

Inom 1 v: obegränsat. (så länge det är etiskt rätt mot djuret.)

Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?