• apsolut

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Om den inte behandlas dör den, och om den behandlas blir den helt frisk.
    Behandlingen kostar dock en hel del.

Ponera att djurets försäkring inte gäller vid detta tillfället.

Hur mycket är du beredd att hosta upp, pengamässigt, för att din hund/katt ska bli frisk?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?
  • Nicke

Det som krävs.

Jag har självklart försäkring. Senaste vändan hos veterinären gick på ca 35 000 och han var inlagd i 11 dagar. Jag fick ju betala runt 7000 för det kanske.

• josefin1234

Jag skulle offra min högra hand för katt fan . ne men alla pengar som finns att låna hade ja betalat . sedan älskar ja honom för mycket för att låta honom lida . men är fallet så att det krävs 13 behandlingar och mycket smärta så testar vi någon gång och bestämmer sedan om lidandet för honom är värt de.

• Saandrisen

Det beror lite på vad det är för sjukdom och vart sjukdomen sitter, men annars hade jag nog lagt ut en hel del summa på min katt.

• Ziindlaa

Hunden var med om en allvarlig olycka (dock ej livshotande) men hon riskerade att bli blind och i detta läge brydde vi oss inte om va de skulle kosta. Hade en himla tur att försäkringsbolaget gick in men de var inget vi räknade med från början..

• Momalicious

Det beror på. Är katten/katterna väldigt gammal/gamla och lever på övertid hade vi nog låtit den/dom somna in. Hade det varit nu hade vi tagit det vi haft råd med, om inte behandlingen orsakade för mycket lidande, då hade den/dom också fått somna in. Annars hade vi lagt alla pengar vi kunde för att rädda den/dom. Hade dock inte försatt mig i stora skulder, så det beror ju helt vilka typer av summor vi pratar om och om jag visste i förväg att de skulle bli helt bra.

• Fru Bult

Så mycket som jag kan. Jag skulle ta de pengar jag har eller kan komma över på laglig väg genom att tigga/låna av föräldrar och svärföräldrar och ta ett lån eller sälja saker om det så behövdes. Just i scenariot dödssjuk eller jättefrisk i flera år till. Jag är inte för att hålla vid liv till varje pris. Förrförra året lade jag ned tusentals kronor på båda katterna i veterinärkostnader, och märker jag att något är fel drar jag mig inte för att gå till veterinären med dem, även om jag vet att det kan bli dyrt.

• RS89

synd att man inte kan välja "så mycket som behandlingen kostar".

i sommras när min tik var dräktig men ej försäkrad visade det sig att jag skulle välja mellan att göra kejsarsnitt eller avliva henne och valparna. kejsarsnittet kostade en hel del, 25 tusen... valde det så klart...belv rätt tufft för att mamma blev samtidigt sjukskriven och försäkringskassan strulade med utbetalningen av sjukpenningen...tog 2 månader innan hon fick den och under dessa två månader la vi alla pengar vi hade på tiken och valparna. är så glad för att vi gjorde det, ångrar ingenting. 

• Coriander

Min hund är för mig som ett barn. Finns väl ingen förälder som skulle sätta något pris på sitt barns liv? Jag skulle kunna betala precis så mycket som det krävdes för att min hund skulle bli frisk. Sedan kan jag se att det finns tillfällen då det bästa man kan göra är att låta någon somna in. Skulle min hund vara säg 12år och svårt sjuk kan man ju fråga sig om det verkligen är meningsfullt att låta honom genomlida en massa operationer eller om det bästa vore för honom att slippa lidandet och få somna in. Precis som med oss människor, ibland är det bäst att övergå till värdig palliativ vård istället för att exempelvis fortsätta med behandling mot cancer. 

• skorpionen80
    Lajkie skrev 2012-01-28 22:26:46 följande:
    Samma dygn: ca 20.000:-

Lajkie skrev 2012-01-28 22:27:26 följande:
    Inom 1 v: obegränsat. (så länge det är etiskt rätt mot djuret.)

Vad konstigt tankesätt. Så om hunden/katten behövde en operation för 30000 skulle du säga nej, men om den behövde två operationer för 20000 var skulle det inte vara något problem?
  • Momalicious

Antagligen sa hon väl så för att hon kan få tag på/har 20 000 sparat men skulle kunna få fram mer pengar på en vecka. Min gissning alltså. :)

Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?