• apsolut

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Om den inte behandlas dör den, och om den behandlas blir den helt frisk.
    Behandlingen kostar dock en hel del.

Ponera att djurets försäkring inte gäller vid detta tillfället.

Hur mycket är du beredd att hosta upp, pengamässigt, för att din hund/katt ska bli frisk?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?
  • Pimey

Jag kan säga såhär att jag skulle göra vad som helst för mina djur och jag kan inte sätta ett pris på dom för dom är alldeles för värdefulla för mig. Men har jag inte så det räcker så tänker jag inte sätta mig och min familj i ekonimisk skuld. Då låter jag hellre djuret somna in, kanske låter elakt men..

• skorpionen80
    emmisss skrev 2012-01-29 22:07:22 följande:
    Får jag fråga varför man inte har djuret försäkrat?

För att man inte vill betala till försäkringsbolag utan man sparar pengarna istället och betalar själv. Tex på en av våra katter som hållit sig frisk har vi betalat långt mycket mer än vad vi fått tillbaka, tror faktiskt inte vi fått någonting (peppar, peppar). Skulle det varit så för alla tre så hade ju jag troligtvis inte försäkrat nästa utan chansat...

Eller så är man sur för att försäkringen inte täcker allt så man låter bli i ren protest.

Eller så bryr man sig inte om katten utan skaffar en ny om denna blir dålig :(
  • Khaleesi

Oj. Jag som är lite uppväxt på landet skulle ha låtit avliva min katt om den blev allvarligt sjuk. Det är livets gång. Hur mycket man än tycker om sin katt så lever den inte i oändlighet.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Emma 02

Hunden och hästarna är det för mig självklart att ha försäkrade för att slippa hamna i sådan situation.

Men annars skulle jag betala så mycket som jag hade haft råd med utan at sätta familjen i en ekonomisk kris.
    Men upp mot 20.000 tusen tycker jag nog man kan vara beredd att ha i djurbuffert om man har djur.....

Vår hund vart för ett par månader sedan väldigt dålig i magen och uttorkad, ett par nätter på djursjukhuset och lite medicin gick på nästan 5000 kr trotts en bra försäkring.     

• En till mamma

Vet jag att djuret kommer bli helt frisk, och inte kommer ha ett lånt lidande så är det helt obegränsat.

• skorpionen80
    Khaleesi skrev 2012-01-30 08:10:10 följande:
    Oj. Jag som är lite uppväxt på landet skulle ha låtit avliva min katt om den blev allvarligt sjuk. Det är livets gång. Hur mycket man än tycker om sin katt så lever den inte i oändlighet.

Det gör inte du heller. Kommer du ta ditt liv om du blir allvarligt sjuk? Får ett komplicerat benbrott etc?
  • trettioplus

Beror på vilket djur det är.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Khaleesi
    skorpionen80 skrev 2012-01-30 09:31:12 följande:
    Det gör inte du heller. Kommer du ta ditt liv om du blir allvarligt sjuk? Får ett komplicerat benbrott etc?
    Om jag skulle bli en senil grönsak när jag blir gammal så hoppas jag att det är lagligt med aktiv dödshjälp vid det laget, ja. Eller obotligt sjuk och lidande. Ett komplicerat benbrott är måhända svårbehandlat, men inte livshotande.

Och ja, jag tycker att det är en viss skillnad på människor och djur.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pimey
    Khaleesi skrev 2012-01-30 08:10:10 följande:

så även om det finns goda chanser att katten blir helt återställd av mediciner så skulle du hellre avliva den för det är "livets gång"..hemsk djurägare du är :S..så t.ex. en 1 årig allvarlig sjuk katt förtjänar att dö? för som sagt det är ju livets gång! Nä en katt lever inte i oändlighet men minst 15-18 år och det är en LÅNG tid.
Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?