• apsolut

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Om den inte behandlas dör den, och om den behandlas blir den helt frisk.
    Behandlingen kostar dock en hel del.

Ponera att djurets försäkring inte gäller vid detta tillfället.

Hur mycket är du beredd att hosta upp, pengamässigt, för att din hund/katt ska bli frisk?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?
  • skorpionen80
    Momalicious skrev 2012-01-29 10:29:23 följande:
    Antagligen sa hon väl så för att hon kan få tag på/har 20 000 sparat men skulle kunna få fram mer pengar på en vecka. Min gissning alltså. :)

Men då talar man ju med veterinären och ber om ev faktura eller att de behåller katten tills man har pengarna. Inte avlivar man katten för att banköberföringen tar 3-4 dagar...
  • MissMurrig
    Queenie70 skrev 2012-01-28 22:10:47 följande:
    Nu vet jag ju inte hur det är i ert fall. Men oavsett pengar, så finns det ju också en gräns för hur mycket lidande och svåra behandlingar man ska låta ett djur utstå, då djuret till skillnad från en människa ju inte kan förstå varför den genomgår en besvärlig behandling, om den kanske bara "vinner" ett år till i livet. En avvägning man får göra är ju att fundera på om det verkligen är för djurets skull man låter göra detta, eller för att man av egoistiska skäl inte är beredd på att mista djuret. Återigen, så säger jag inte att det är så i ert fall. Bara en reflektion jag gjorde i samband med ditt inlägg.
    Denna behandling var reativt simpel, bara en tablett och lite blodprov var 3e vecka i 5 veckor. Hade vi inte opererat hade hon inte levt nu, om behandlingen funkar kan hon bli "frisk", men hon är gammal och därför trodde vetrinären inte på mer än ett år. Vissa hundar får flera år. 
  • Capt Janeway

Det som krävs. När jag tog in djuret till min familjemedlem valde jag att ta fullt ansvar för hennes eller hans liv. Och varför skulle försäkringen inte gälla?

• Litet My

Så mycket jag kan avara.

Däremot är det skillnad på hur gammalt djuret är och vad prognosen kan bli, hade lagt mer pengar på den yngre katten än den äldre som inte har så många år kvar.

Lillekatten lade vi 10 000 på första veckan då han trillade ihop härhemma som ikattunge och var jättesjuk.

Sambon däremot lade 25 000 på sin sjuka iller...där knorrade jag lite, speciellt som den hade Cancer och var allmänt otrevlig...men det är en annan historia.

Dock svårt att sätta något direjkt pris då det iaf här skiljern sig mellan vilket djur det är, om det är de gamla eller de yngre.

• Furstinna

Så mkt jag har råd med utan att få det knapert och skuldsätta mig. Skulle inte ta ett lån för de.

• skorpionen80
    Capt Janeway skrev 2012-01-29 11:29:52 följande:
    Det som krävs. När jag tog in djuret till min familjemedlem valde jag att ta fullt ansvar för hennes eller hans liv. Och varför skulle försäkringen inte gälla?

Alla försäkringar täcker inte allt. Tex tror jag inte försäkringen täcker fall från ej innätad eller inglasad balkong. FORL täcks av bara ett försäkringsbolag. Sen kan rehab bli dyrt också om det inte täcks (tillägg i vissa fall). Alla försäkringar har ett maxbelopp och när det är nått får man betala själv...
  • LynxLynx

Upp till 20.000-30.000 för hundarna (samägda med sambon, sambons älsklingar). För katterna är smärtgränsen sannolikt lägre, runt 5000-8000 (mina katter, seniorer dessutom, sambon totalt ointresserad av dem).

Inte för att jag riktigt kan lura ut vad det skulle vara för sjukdoms/skade-situation (enligt Ts kriterier) bla med tanke på försäkringsskyddet mina djur har. Möjligen att behandling för frakturer, ligamentskada eller ryggskada på hundarna kan dra iväg en bra bit över försäkringens maxbelopp, likaså munhåle/tandproblem för katterna (de har ingen extra tandförsäkring).

I praktiken är det nog snarare så att ovanstående är de summor vi/jag har möjlighet avvara utöver det som försäkringen täcker än att försäkringen inte skulle täcka alls.

• Nybygge

Har inte i vuxen ålder knutit an såpass till djur att jag skulle offra några större summor på dem.
    Finns en hund hemma som jag för det mesta hade betalat för att bli av med däremot.

• Nybygge
    Capt Janeway skrev 2012-01-29 11:29:52 följande:
    För att hela frågeställningen gäller en fiktiv historia där exemplet inte kunde täckas av en försäkring, det låter väl som en rätt rimlig förklaring?
Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?