• apsolut

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?

Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Om den inte behandlas dör den, och om den behandlas blir den helt frisk.
    Behandlingen kostar dock en hel del.

Ponera att djurets försäkring inte gäller vid detta tillfället.

Hur mycket är du beredd att hosta upp, pengamässigt, för att din hund/katt ska bli frisk?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?
  • Bamsing10
    emmisss skrev 2012-01-29 22:07:22 följande:
    Får jag fråga varför man inte har djuret försäkrat?

Jag har inte min hund försäkrad, tog över honom för lite mer än ett år sedan han var då tre år snart och oförsäkrad. Han har en en höftskada som gör att jag inte kan försäkra honom. Så alla kan inte försäkra sin djur även om man vill! Jag hade betalat vad som helst om jag hade haft råd.
  • QueenObscene

Tycker att alla djur ska ha en försäkring. Man har den ju i förebyggande syfte. Man har ju en personförsäkring på sig själv och sina barn, t o m en hemförsäkring och kanske en försäkring på tv:n?

Sätter inte ett pris på mina djurs liv.
    Jag har båda mina katter försäkrade, det kostar mig 50 kr i månaden per katt -  helt klart värt det. Allt annat tycker jag bara är korkat att påstå.

• Tidens Sand

Vi har en riskhund som har fått sig en försäkring nu. Men hennes första tid här som jourhund gick åt 16000 i akut operation för att ha svalt en handske. Nu när vi äger henne så har hon den högre försäkringen som täcker det mesta. Men ja.. Kattens urinstopp gick på närmare 6000 kr. Vi betalar vad som krävs. Inte en chans att vi avlivar den om det inte är obotligt(och kraftigt försämrar djurets livskvalite) eller att skadan är såpass stor att den inte går att reparera.

• Emilya

Om det handla om hund, skulle betala så mycket ja bara kunde. En katt, vet inte då jag dock inte är en kattmänniska

• FruLiNi
    Modgun skrev 2012-01-31 19:54:50 följande:
    Allt jag kunde uppbringa skulle jag kunna lägga.
    Samma här. Älskar den lille jycken.
  • Pimey
    Emilya skrev 2012-01-31 01:27:44 följande:
    Om det handla om hund, skulle betala så mycket ja bara kunde. En katt, vet inte då jag dock inte är en kattmänniska

Men varför är en hund mer värd än en katt..dom är ju värd lika mycket?
  • TantMy

Allt jag kan och lite till skulle jag betala, ta lån om det behövdes.
    Älskar min voova och jag skulle göra allt för henne! 

• Mumin80

Vovvens kastrering gick på ca 18 000kr. Dock var det akut p.g.a. livmoderinflammation, så försäkringen täckte det mesta. Men självrisken gick på 7-8000kr. Är det nån stor operation i ett svep, så är det ju ganska skönt att ha försäkring, men försäkringen täcker inte alls, t.ex. artrosen som hunden diagnosticerats med. Som tur är så klarar hon sig än så länge utan operation eller andra ingrepp (men röntgen m.m. för att utreda omfattningen gick på runt 8000kr, vilket försäkringen inte täckte). Rehab i form av gångband i vatten hos fysioterapeut kostar 3500kr/10 gånger och täcks inte av försäkringen. Det är nåt hon antagligen kommer att behöva göra minst en omgång av varje vinter under resten av livet (hon fyller 6 år nu). Kosttilskott med glukosamin kostar 350kr/50 dagar. Tack vare rehab så har vi kunnat sluta med antiinflamatoriskt, som annars kostar runt 400kr/månad. Hunden har dessutom brist på sköldkörtelhormon, så hon får sådana tabletter också som kostar runt 500kr/50 dagar dom med. Medicinering täcks inte heller av försäkringen... Så det finns en hel del som försäkringen inte täcker. Sen har vi ju hunden på hunddagis också, vilket vi helt frivilligt lägger ut 2500kr/månad på. Så vi lägger redan nu, med foder m.m. inräknat, runt 4-5000kr/månad på vår hund. Men skulle det uppstå något annat akut så skulle vi nog gräva fram pengarna för det också, oavsett vad det kostar. Däremot så får kostnaderna för hunden mig att känna en djup och varaktig tacksamhet över att människosjukvården är skattefinansierad...

• Pimey
    Mumin80 skrev 2012-01-31 21:19:40 följande:
    Vovvens kastrering gick på ca 18 000kr. Dock var det akut p.g.a. livmoderinflammation, så försäkringen täckte det mesta. Men självrisken gick på 7-8000kr. Är det nån stor operation i ett svep, så är det ju ganska skönt att ha försäkring, men försäkringen täcker inte alls, t.ex. artrosen som hunden diagnosticerats med. Som tur är så klarar hon sig än så länge utan operation eller andra ingrepp (men röntgen m.m. för att utreda omfattningen gick på runt 8000kr, vilket försäkringen inte täckte). Rehab i form av gångband i vatten hos fysioterapeut kostar 3500kr/10 gånger och täcks inte av försäkringen. Det är nåt hon antagligen kommer att behöva göra minst en omgång av varje vinter under resten av livet (hon fyller 6 år nu). Kosttilskott med glukosamin kostar 350kr/50 dagar. Tack vare rehab så har vi kunnat sluta med antiinflamatoriskt, som annars kostar runt 400kr/månad. Hunden har dessutom brist på sköldkörtelhormon, så hon får sådana tabletter också som kostar runt 500kr/50 dagar dom med. Medicinering täcks inte heller av försäkringen... Så det finns en hel del som försäkringen inte täcker. Sen har vi ju hunden på hunddagis också, vilket vi helt frivilligt lägger ut 2500kr/månad på. Så vi lägger redan nu, med foder m.m. inräknat, runt 4-5000kr/månad på vår hund. Men skulle det uppstå något annat akut så skulle vi nog gräva fram pengarna för det också, oavsett vad det kostar. Däremot så får kostnaderna för hunden mig att känna en djup och varaktig tacksamhet över att människosjukvården är skattefinansierad...
    vad har du din hund försäkrad någonstans? Jag har försäkrat min hund i agria och där kunde man välja till "medicin upp till 3000 kr"
  • Mumin80
    Pimey skrev 2012-01-31 21:23:53 följande:
    vad har du din hund försäkrad någonstans? Jag har försäkrat min hund i agria och där kunde man välja till "medicin upp till 3000 kr"

Sveland. Vet inte om dom har det tillvalet, i så fall valde vi det inte. Fast det är tveksamt om vi skulle få någon ersättning ändå, vad jag har sett så är det ingen försäkring som täcker artros/dysplasi/ostochondros för icke-friröntgade blandrashundar, och då skulle dom nog inte täcka medicineringen för det heller Och 3000kr räcker ju tyvärr inte så långt när medicineringen är livslång. På plussidan så är "medicin" nog hundens favoritord i svenska språket... Sköldkörtelhormon instoppad i en korvbit och kosttillskott som smakar fisk (och luktar apa ), samt ibland alltså antiinflamatoriskt som smakar lever
  • Anwen

Så mycket som vi för tillfället har råd med, kan alltså inte rösta på nån särskild summa...

• Rigmor Mortis
    Bamsing10 skrev 2012-01-30 10:53:09 följande:
    Jag har inte min hund försäkrad, tog över honom för lite mer än ett år sedan han var då tre år snart och oförsäkrad. Han har en en höftskada som gör att jag inte kan försäkra honom. Så alla kan inte försäkra sin djur även om man vill! Jag hade betalat vad som helst om jag hade haft råd.
    Men du borde väl kunna försäkra ändå men med undantag för höftskadan?
  • CEEW

Betalade 16.000:- strax innan jul för våran vovve. Skulle lätt betala det dubbla om det behövdes!

♥ 2011-09-02 ♥
Svar på tråden Din hund/katt blir allvarligt sjuk. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att den ska bli frisk?