• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

LadyMaria skrev 2017-12-07 10:15:08 följande:
    Ja det kan jag tänka mig absolut men tanken behöver landa lite hos båda. Men vill komma framåt.. i den här processen. Vill inte uppleva alla dessa försök och så många nederlag och sedan inte ens få ett barn. Phu hemska tanke. Tips på klinik vid ÄD? Läkaren sa att eftersom vi båda har problem så är ju förutsättningarna inte så bra, men att de embryon som ändå blivit har sett fina ut. Bara att cellerna inte var exakt lika stora. Därdör fick dem en 2a istället för 1a.. Har tagit Prasteron 2 av 7 gånger och det blev ingen skillnad vad man kan se av resultatet. Ätit det ca 8 månader nu.
    Om man har immunproblematik och vill göra ÄD, så rekommenderar jag Serum.
    De gör både hysto, mensblodtest, Sperm dna fragmentationstest, immunbehandling etc.

Om du vill få kontakt med dem bara fyll i deras questionaire (frågeformulär) och maila in det, så kommer Katie på Serum att svara dig och erbjuda ett gratis telefonsamtal eller Skype med någon av klinikens läkare,
    Du har du chansen att fråga allt du funderar över.
    www.ivfserum.com/questionaire/

• UndrandeSökare

LadyMaria- Annars är ju ett alternativ att ni gör som vi gjorde, gör donation hos AvaRiga och gör PGS på embryona. Då vet nu ju säkert att alla embryon som sätts in är normala kromosommässigt. AvaRiga gör också sperm dna framentationstest.

Men du behöver då få immunsupport från Dr D eller nån annanstans ifrån, för AvaRiga sysslar inte med immunsupport. Däremot kan de skriva ut immunmediciner och ge dig il-dropp vid insättningen och sånt.

• UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-12-07 15:18:12 följande:

En annan fråga, när kan det bli aktuellt med Neupogen?

Och är det vanliga sprutor som till exempel Ovitrelle eller Fragmin?

Maila Dr D och fråga hur länge han vill att du ska försöka naturligt, det vanliga brukar vara 6 månader till ett år naturliga försök med immunsupport.
    Vi försökte i 6 månader, sen reste vi till AvaRiga och gjorde sperm dna fragmentationstest och sen gick vi över på donation istället.

Du kan inte använda Neupogen när du gör naturliga försök, endast vid ivf, enligt vad Dr D sagt till mig.

Neupogen kommer i flaskor, inte i sprutor.
    Här kan du läsa mer.
    www.fass.se/LIF/product&nplId=19910315000023

• UndrandeSökare
    shivalilla skrev 2017-12-07 19:47:31 följande:

Hej, jag undrar bara om någon vet ett ställe där man kan ta intralipider i SÖDRA SVERIGE? Det tycks som det bara är i Stockholm ni har hittat... Hur gör ni som bor i Skåne??

Det är ju jättebra att det finns möjlighet att få i Stockholm , men blir ju ytterligare en stor kostnad om man måste åka dit en massa gånger (jag förstod att det fanns de som tog väldigt ofta när jag läste i tråden) så kan vara bra att veta när man försöker räkna på det för att se om det verkligen är ekonomiskt genomförbart.... Sen kostar det en hel del att få intralipiderna också har jag förstått...

Ja, det blir en hel del dropp. Orsaken att många åker till Marie på Fertilitetplus är att hon ställer upp med kort varsel och även på helger när Dr D vill att man ska ta dropp akut. Det finns också 2 kliniker som ger dropp i Göteborg men inte på helger. Jag känner tyvärr inte till någon som ger dropp i Skåne. Men jag tror några få har lyckats få hjälp på sin Vc med hjälp av en läkarordination från Dr D.

Vissa här har löst droppsättningen genom att de har släkting eller kompis som är sjuksköterska och hjälper dem hemma att sätta droppen. Isåfall kan man köpa droppgrejor receptfritt i Aten eller på internet. Mer info om det hittar du på www.fertilitetsguiden.com
  • UndrandeSökare
    shivalilla skrev 2017-12-07 20:08:08 följande:

Hej igen - jag kom att tänka på en sak: är det fritt fram att ta med sig mediciner från Athen till Sverige? Tänker det kan vara lite misstänkt att komma med väskan full med olika mediciner (jag antar att all medicin är billigare där så det är väl bäst att försöka få tag på så mycket som möjligt?). Behöver man kanske ett intyg?

Går man hos Serum så skriver de ut intyg tror jag.

Men man har enligt lag rätt att föra en årsförbrukning mediciner mellan två EU-länder (som både Grekland och Sverige är). Annars om du inte vill köpa mediciner i Aten så kan man be Dr D om ett Eu-recept efter att man betalt hans faktura och fått sina provsvar.

Med hjälp av ett Eu-recept kan man lösa ut mediciner på apotek i Sverige, men högkostnadsskyddet gäller inte på Eu-recept, så man får betala 100% av kostnaden. Många handlar på sig ett visst lager av mediciner i Aten så de har att starta upp behandlingen med och senare löser de ut på EU-recept i Sverige.

Är du på väg till Life clinic eller Serum nu snart för utredning?
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2017-12-08 00:11:07 följande:

Jag är 31 så kanske inte ålderns fel men nått är det ju.. Dr. D säger att det inte är kört än och att det finns hopp men att vi behöver lite tur. Kram

Tyvärr måste vissa kvinnor börja med ÄD tidigt även om de är unga, du kan prata med Zwillinge här itråden.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2017-12-07 21:46:27 följande:

Mm kanske det. Ska ringa och fråga lite mer om hur embryona såg ut och vad deras bedömning av resultatet är.

Har officiell testdag den 21/12, men när jag blev gravid med sonen under Dr.Ds behandling 2014 så hade jag testdag den 12/12 (lustigt nog hade jag nu ET på exakt samma datum igen) så jag tänker testa på werlabs på måndag, men kanske chansar på vanligt gravtest redan imorgon. Mest för att jag inte har några symptom alls så jag står helt enkelt inte ut.

Sen beror det på spermiernas kvalitet också.

Är spermierna inte av toppkvalite så blir det färre 5dagars embryon av bra kvalite.

Bristen på symtom behöver inte betyda något dåligt. Jag hade inga symptom när jag gjorde ÄD men plussade ändå. Samma sak med flera andra i ÄD-trådarna. Jag upplever att det är stor skillnad mellan ÄD och natulig graviditet. Vid mina 5 natuliga graviditeter har jag haft många symptom tidigt men inga symtom tidigt vid ÄD. Så man kan vara gravid utan några symtom under ruvning vid ÄD.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2017-12-08 09:58:46 följande:
    Mm det är ju det här med spermierna som vi vet så lite om. Vet ju bara utifrån svenska mått mätt och då ser ju allt bra ut. Hade dock lite molvärk igår och chansade på att testa urinen imorse, men det var såklart negativt. Hoppas få positivt besked på blodprov på måndag.

Minns inte riktigt om jag hade symtom förra gången, men jag började blöda tidigt. Skönt att höra att det är vanligt att inte känna så mycket iaf.
    Tråkigt att det blev negativt graviditetstest. Urinstickor är ju inte lika bra som blodhcg så ta du ett blodprov på den dagen då du förväntar din mens, så hoppas jag det går bättre.

Förväntar du mens på måndag?

Vill ni utreda din sambos spermiekvalitet närmare?
    Ang, spermatest så är det bästa ju sperm dna fragmaentationstest som tyvärr inte finns i Sverige, men i tex Riga finns det. Så om du vill utreda spermierna bättre så kan man ju flyga till Riga för ca 500kr för en flygbiljett. eller 15o00kr för en båtresa tur och retur. På AvaRiga kan man ta enbart det testet om man vill och få svar via mail efter ett dygn. Då får man ju svart på vitt på ett papper hur det ligger till.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-12-08 11:47:41 följande:

Idag kom min mens :( så nu blir det andra gången med immunbehandling och naturliga försök. Inga ändringar enligt på medicinerna, men jag tänker ta IL mer tätt nästa gång på eget bevåg. Eller är det dumt?

Tycker jag har ganska låga leukocyter men lymfocyterna är hela tiden 40-50 % efter ÄL...

Nej, det är nog inte dumt att testa sig fram. Några extra IL kanske fungerar bättre för dig. För mig funkar inte heller Dr Ds behandlingsplan så jag får testa mig fram vad som funkar och inte funkar för mig.

Lycka till.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!