• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Yrla- Hur många embryon har ni kvar i frysen? I vilket land gör ni ivf?

• UndrandeSökare
    Niskan15 skrev 2017-11-18 13:10:21 följande:

Hej alla!!

Just nu sitter vi på Arlanda och ska strax åka till Aten!!!! Tänk att detta verkligen händer!

Från att ha googlat, tittat i olika forum och sedan tagit kontakt med denna läkare. Nu står vi här färdiga för denna kommande resa. Det känns lite pirrigt samtidigt som detta känns positivt. Vi ska strax börja på vår "barnresa" ännu en gång. Efter 4 år hoppas jag att han verkligen kan hjälpa oss!

Håll tummar och tår för oss!

Tips mottages på restauranger, apotek etc etc... kärlek ??

Söker ni apotek, så ta er till Syntagma mitt i stan där finns det flest med apotek. Typ ett i varje gatuhörn.

Bara kolla efter gröna eller röda plus (apoteksskylt). En hel del apotek har öppet kvällstid också, dock är många stängda på söndagar.

IL och Clexane är båda beställningsvaror. Däremot är det lätt att få tag på baby aspirin och prezolon.

Dr D försöker ofta sälja IL till sina patienter på sitt kontor, men han tar 300sek per påse ! Köper du på apotek i Aten kostar en påse 68kr.

Alla mediciner säljs receptfritt på apoteken i Aten så passa på att bunkra upp. Har du en sjuksköterska som kan hjälpa dig att sätta IL-droppen hemma så kan du också köpa droppgrejor och nålar receptfritt i Aten.

Tänk på att man måste förvara nålar, sprutor och vätskor (tex Clexane och IL) i väskan som man checkar in. Tabletter kan du ha i handbagaget.
  • UndrandeSökare

Niskan- Hoppas ni har tagit bra skor med er, för varje apotek har mycket få förpackningar hemma och som finee säger, kan vara jättesvårt att hitta nåt apotek som vill beställa hem mediciner. Vi var där i en vecka och sprang runt till massor med apotek. Varje apotek hade max 1 paket Clexane hemma eller inget alls.

Så försök hitta något apotek som kan tänka sig att beställa hem större mängder mediciner.

Hoppas ni får det bra i Aten !

• UndrandeSökare
    mumskastrull skrev 2017-11-19 10:49:59 följande:

Hej!

Jo jag var på VUL i fredags. Var så nervös innan.. Grät när jag satte mig i gynstolen.. 

MEN läkaren sa att det såg bra ut!!  Där fanns en liten sjöhäst på 9mm med snabba hjärtslag. En tydlig gulesäck syntes också. 

Var så rädd att jag bröt ihop. Har ju så himla lite symtom. 

Sen har jag börjat noja över att hjärtslagen var 200 slag. Det kanske i och för sig var att jag själv var så stressad . 

Jag har självmant bokat in ett privat ulj på fredag. Det kändes så konstigt att de bara släpper en från IVF-kliniken efter åren man har gått där. 

Hur går det för dig?

Håller tummarna för ditt vul!

Grattis till att du fick se ett foster med hjärtslag. Satte du in ett eller två embryon? Gjorde du ÄD hos Dr D?
  • UndrandeSökare

Ariellan- Nej, ordinationen och EU-recept är två olika saker. Men båda är på A4 papper och innehåller Dr Ds kontaktuppgifter.

Du behöver maila Dr D och be om både EU-recept och ordination.

Priset på IL-påsar i Sverige är samma oavsett svenskt recept eller EU-recept eftersom just IL är borttaget från högkostnadsskyddet. Men de övriga medicinerna tex Fragmin blir billigare med svenskt recept, om du redan har rabatt inom högkostnadsskyddet (dvs om du redan handlat en del på svenskt recept senaste tiden).

Hoppas det ordnar sig.

• UndrandeSökare

mumskastrull- Jag har läst om en person som fick börja ta 2 Fragmin dagligen pgr av höga trombocyter, annars brukar de flesta klara sig med en.

Men maila Dr D och fråga om han vill du ska öka din Fragmindos pgr av höga trombocyter eller om han tycker det är bra som det är? Bara ett tips.

• UndrandeSökare

Ariellan- Konstigt, detta ser ut som om Dr D försökt kombinera IL-ordinationspappret med ett EU-recept !

Maila till honom igen och be att få odinationen på ett papper och receptet på ett annat papper.

• UndrandeSökare

Ariellan- Konstigt, detta ser ut som om Dr D försökt kombinera IL-ordinationspappret med ett EU-recept !

Maila till honom igen och be att få odinationen på ett papper och receptet på ett annat papper.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!