• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan skrev 2017-11-29 20:28:40 följande:

När ni känt av en immunattack och tagit dropp, hur fort har ni kunnat få droppet då?

Jah känner av lite nu i knäna men kan inte få dropp förrän fredag...oroar mig att det är för sent ;(

Ta du droppet så fort du har möjlighet, så hoppas jag det går bra.

Dr D brukar ibland säga att man ska ta dropp inom de närmaste dagarna och ibland säger han asap det betyder bråttom(as soon as posible).
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-11-30 11:30:12 följande:

Haft föreläsning om njurtransplantation idag på min utbildning och läste om olika läkemedel som används för att inte kroppen ska stöta bort den nya njuren...det borde ju vara lite samma sak för oss tänker jag?

Ja, grundtanken är nog samma, men vid graviditet måste immunsystemet lugnas bara kortare tid, medan innan och efter en njurtransplantation måste man lugna immunsystemet resten av livet för att inte den nya njuren ska stötas bort.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-11-30 17:54:10 följande:

Skönt! Jag tog proverna igår vid 9...förmodligen var dom väl utanför referensvärdet?

Hur lång tid innan man får provsvaren från Werlabs beror främst på vilket provställe man tar blodproven på. Tar man proven på ett provställe där de har eget labb tex Eskilstuna, Nyköping etc där de inte behöver skicka blodproven med posten så går det naturligtvis snabbt. Tar man provet på ett ställe där de måste skicka blodprovsrören så tar det ett dygn.

De provsvar som ligger inom referens kommer först, de som är under referens eller över referens dröjer tills en av Werlabs läkare tittat på provsvaren först.
  • UndrandeSökare
    Jessy01 skrev 2017-11-30 21:55:25 följande:

Åh tack för svar Undrande! Jag tog mitt östradiolvärde

idag och det låg på 80. 2-3:e mensdagen. Är inte det lågt?

Börjar med Letrozole imorgon och det tar ju bort östrogenet tillfälligt

i fem dagar. Skulle jag kunna använda östrogen efter det? Vilket tar man isåfall?

Någon annan som blivit gravid m så lite östradiol?

Vad får ni vid FET eller äggdonation? Kram Mvh från en desperat

som ska börja medicinera imorgon.

Enligt Fertilitetsguiden är det inte dåligt med Östradiol 80 om du mätte det på cd3. Men jag hittade ingen uppgift om i vilken enhet det handlar om.

Jag vet tyvärr inte varifrån Zin (som gjorde Feritlitetsguiden) hittat denna uppgift, om det verkligen stämmer eller ej. Har inte lyckats hitta någon annan källa på det. 

Östradioltest dag 3
    Genom att testa östradiolnivån i blodet på dag 3 i menstruationscykeln, kan man sannolikt upptäcka några av de kvinnor med ett normalt FSH-värde på dag 3 som i själva verket har minskad äggkvalitet och äggkvantitet. Det man vill se på dag 3 är ett lågt FSH-värde i kombination med lågt östradiol. Om FSH-nivån är normal men östradiolen förhöjd, kommer östradiolvärdet i många fall att artificiellt "trycka ned? FSH-värdet till normalnivå.

Att ta hjälp av dag 3-östradiolnivåer vid utvärdering av kvantitet och kvalitet på äggen är relativt ny. Tydligt definierade värden för vad som är normalt saknas ännu. Man vill gärna se att östradiolvärdet på dag 3 ligger under 80. Vid gränsfall eller onormala resultat upprepas testerna i en annan cykel för att få ett rättvisande FSH. Det finns vissa belägg för att ett förhöjt dag 3-östradiolvärde är en indikation på försämrad äggreserv. Så kan det ibland vara, men ofta är problemet bara att den förhöjda östrogennivån döljer möjligheten att upptäcka låg reserv genom att det trycker ned FSH-värdet till normalnivåer.

www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

På denna sida nedan hittade jag uppgiften att östrogennivåerna bör ligga på mellan 25-75 pg/ml cd3

Men jag har kollat och Werlabs östrogensvar anges i pmol/L

Så finns här någon som kan räkna om pg/ml till pmol/L ?

books.google.se/books&pg=PT116&lpg=PT116&dq=Estrogenlevels+cd3&source=bl&ots=1jxtmfSmRV&sig=9XnXvXGZg-vEvZYwMIvFirpR3Ao&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiYrsjXqujXAhUK16QKHcLnC3EQ6AEIRzAE#v=onepage&q=Estrogenlevels%20cd3&f=false
  • UndrandeSökare
    Ladylufsen skrev 2017-11-30 23:39:13 följande:

Hej

Jag läste denna artikel från Braverman idag om att intralipider kan vara verkningslösa. Är det någon mer som läst den och förstått hur man ska tolka den? Som jag tolkar det kan ju intralipider t o m göra skada om man har en tokig omega6/omega3-balans? Men vore förstås jättetråkigt om det vore så.. www.preventmiscarriage.com/no-benefit-found-with-intralipid-therapy-ground-.html

Det kan säkert stämma, alla mediciner fungerar ju inte som förväntat i alla individer. Hos mig fungerar il som p-piller, för det trycker ner progesteronet så mycket att jag inte kan bli gravid om jag tar det i insättningsmånaden. Men så fort jag inte tar IL blir jag gravid.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2017-12-01 14:44:32 följande:

16/18 ägg hade utvecklats fint och jag fick tillbaks 2st idag, tre år nästintill på dagen efter att vi fick tillbaks ägget som blev vår fantastiska son! Hoppas på att detta sammanträffande verkligen för nåt gott med sig. Så nu håller jag tummarna för att de här små finingarna fäster och stannar, samt att så många som möjligt av de resterande 14 äggen går att frysa. Hoppas att vi blir ett gäng som lyckas inom kort ??

Spännande med 14st 3 dagars kvar, då får vi hålla tummarna för att de blir blastos och går att frysa.

Får du besked på tisdag hur många det blev till frysen?
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2017-12-01 16:18:44 följande:

Asså jag blir tokig på apoteket, det största apoteket tar inte ens emot mitt EU-recept fast det är skrivet på laserskrivare. Det andra apoteket tog mitt EU-recpet igår på intralipider och skulle kolla upp det o sen ringa mig, men ringer inte o nu när jag ringer har det varken kollats upp och jag får inget svar vart jag gå. Hur gör ni andra? Någon som bor i Göteborgområdet som vet nått apotek som kan hjälpa...

Kolla med Lloyds Apotek, enligt vad andra sagt tidigare i tråden ska de vara lättare att lösa ut EU-recept på. Kolla på deras hemsida så ser du var de finns.
  • UndrandeSökare
    Ladylufsen skrev 2017-12-02 05:39:12 följande:

Oj, ok, det hade jag inte hört talas om att det kunde ske, men vad bra för dig att du känner till det! Visade det sig på Chicago-testerna också eller vad fick för resultat där? Tar du IL när du väl blir gravid eller undviker du det helt?

Jag har normalt Tnf-alfa och bara gränsvärdeshöjt av 2 nk- celler, cd19 och cd5 om jag inte minns fel.

Annars hittades inga fel förutom koagulationssjukdom.

Jag kommer ta il efter plus.
  • UndrandeSökare
    finee skrev 2017-12-02 22:47:25 följande:

Ja, visst känns det som att man skulle behöva ha ett smartare dokument... Man kanske kan fixa det? Hur går det för dig annars Mumskastrull? Gick VUL:et bra? Kram!

Det exceldokument som Dr D använder sig av är gjort av Zinfandel här Atentråden. Men jag tyckte inte det var så bra dokument. Så jag gjorde ett eget exceldokument utifrån den modell som GrurkanGrace la ut här itråden i Augusti 2015, kolla bakåt itråden så hittar du den.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!