Jessy01 skrev 2017-11-30 21:55:25 följande:
Åh tack för svar Undrande! Jag tog mitt östradiolvärde
idag och det låg på 80. 2-3:e mensdagen. Är inte det lågt?
Börjar med Letrozole imorgon och det tar ju bort östrogenet tillfälligt
i fem dagar. Skulle jag kunna använda östrogen efter det? Vilket tar man isåfall?
Någon annan som blivit gravid m så lite östradiol?
Vad får ni vid FET eller äggdonation? Kram Mvh från en desperat
som ska börja medicinera imorgon.
Enligt Fertilitetsguiden är det inte dåligt med Östradiol 80 om du mätte det på cd3. Men jag hittade ingen uppgift om i vilken enhet det handlar om.
Jag vet tyvärr inte varifrån Zin (som gjorde Feritlitetsguiden) hittat denna uppgift, om det verkligen stämmer eller ej. Har inte lyckats hitta någon annan källa på det.
Östradioltest dag 3
Genom att testa östradiolnivån i blodet på dag 3 i menstruationscykeln, kan man sannolikt upptäcka några av de kvinnor med ett normalt FSH-värde på dag 3 som i själva verket har minskad äggkvalitet och äggkvantitet. Det man vill se på dag 3 är ett lågt FSH-värde i kombination med lågt östradiol. Om FSH-nivån är normal men östradiolen förhöjd, kommer östradiolvärdet i många fall att artificiellt "trycka ned? FSH-värdet till normalnivå.
Att ta hjälp av dag 3-östradiolnivåer vid utvärdering av kvantitet och kvalitet på äggen är relativt ny. Tydligt definierade värden för vad som är normalt saknas ännu. Man vill gärna se att östradiolvärdet på dag 3 ligger under 80. Vid gränsfall eller onormala resultat upprepas testerna i en annan cykel för att få ett rättvisande FSH. Det finns vissa belägg för att ett förhöjt dag 3-östradiolvärde är en indikation på försämrad äggreserv. Så kan det ibland vara, men ofta är problemet bara att den förhöjda östrogennivån döljer möjligheten att upptäcka låg reserv genom att det trycker ned FSH-värdet till normalnivåer.
www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php
books.google.se/books&pg=PT116&lpg=PT116&dq=Estrogenlevels+cd3&source=bl&ots=1jxtmfSmRV&sig=9XnXvXGZg-vEvZYwMIvFirpR3Ao&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiYrsjXqujXAhUK16QKHcLnC3EQ6AEIRzAE#v=onepage&q=Estrogenlevels%20cd3&f=false