• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Jessy- Ja, om man blir nedreglerad och sen tar östrogen så är det för att bygga upp slemhinnan. Det behövs både östrogen och progesteron för att behålla graviditeten. Efter plus fortsätter man med både östrogen och progesteron en bit in i graviditeten tills moderkakan tar över. Man får ett nedtrappningsschema av sin klinik.

Progynon (östrogen) tas som orala tabletter och Lutinus (progesteron) tas vaginalt. Vanlig dos av progynon är 2mg, 1x3 tabletter dagligen. 1 morgon, 1 lunch, 1 kväll. Vanlig dos av Lutinus 100mg i Sverige är 1X3. Utomlands är vanlig dos 2x3.

Lycka till !

• UndrandeSökare

LadyMaria- Jag har (och flera andra härinne också) tagit ett dropp på eget bevåg eftersom man inte alltid får svar i tid av Dr D. Andra har sagt att IL är bara näringslösning så alltså inget farligt att ta ett extra.

Jag har för mig att Dr D brukar vilja att man tar ett dropp vid ET åtminstone.

• UndrandeSökare

LadyMaria- Jag har aldrig gjort äggplock, bara försökt naturligt och gick sen direkt på donation. Så vet inte vad som gäller där, kanske någon annan itråden vet om och isåfall när man tar dropp vid äggplock?

Första 4 naturliga graviditeter inga mediciner alls, missfall i v.5-v.11. Efter plus vid 5e graviditeten naturligt tog jag dropp så fort mina lymfocyter gick över 3-3.5, men tyvärr missfall ändå. Hann ta ett antal dropp, kommer inte exakt håg hur många nu.

Vi reste sen till AvaRiga och gjorde sperm dna fragmentationstest och fick veta att det var dnafel och fragmentationsfel på spermierna.

Har också funderat att göra hysto för att öka chanserna. Jag har också gjort Serums mensblodtest.

Så det kan vara ett tips till er också att göra dnatest på spermierna och hysto för att öka chanserna.

• UndrandeSökare

LadyMaria- Ja, det är jobbigt med alla missfall. Jag blir lätt gravid varje gång vi försökt, men alltid missfall, 6 missfall totalt nu.

Jag har koagulationssjukdom som Dr D hittade och mannen har spermafel som AvaRiga hittade.

Jag har gjort Serums mensblodrest också.

Vi gör dubbeldonation hos AvaRiga (dvs både donerade ägg och donerade spermier).

Ja, både sperm dna fragmentationstest, hysto, mensblodtest är värt att göra om man har flera misslyckanden i bagaget.

När det gäller spermierna så kan även spermier som ser normala ut i mikroskåp ha dnafel och fragmentstionsfel. Testet finns inte i Sverige, men finns på flera kliniker utomlands tex AvaRiga och ivfSerum.

• UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2017-11-28 22:23:21 följande:

Ska jag sluta med omega3 nu vid ET? Ser ut som att jag gjorde det förra gången, men jag kan inte hitta nån info i min gamla behandlingsplan.

ET på fredag så jag höjer pred till 15+10mg samt börjar med fragmin och trombyl på torsdag. Kommer ju köra utan FBC denna gång, och ta IL typ varannan vecka vilket jag snitta på förra graviditeten. Verkar det som ett vettigt upplägg, eller har ni som kört ÄD med immunsupport lite mer nyligen någon input?

Hur mkt progesteron tar ni tex? Du jag svullnade mkt av kortisonet när jag fick sonen, önskar jag minska på dosen så snart jag vågar, men frågan är när det är "säkert" att trappa ner till typ 10+5mg igen?

Jag trodde man skulle ta både Omega3, dvitamin och folsyra hela graviditeten. Det tänker jag göra iallafall.

Progesteron (Lutinus) är vanlig standarddos i Sverige 1X3, utomlands är vanlig dos 2X3 dagligen tills man ska trappa ner.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2017-11-28 22:23:21 följande:

Ska jag sluta med omega3 nu vid ET? Ser ut som att jag gjorde det förra gången, men jag kan inte hitta nån info i min gamla behandlingsplan.

ET på fredag så jag höjer pred till 15+10mg samt börjar med fragmin och trombyl på torsdag. Kommer ju köra utan FBC denna gång, och ta IL typ varannan vecka vilket jag snitta på förra graviditeten. Verkar det som ett vettigt upplägg, eller har ni som kört ÄD med immunsupport lite mer nyligen någon input?

Hur mkt progesteron tar ni tex? Du jag svullnade mkt av kortisonet när jag fick sonen, önskar jag minska på dosen så snart jag vågar, men frågan är när det är "säkert" att trappa ner till typ 10+5mg igen?

Ang kortisonet och nedtrappning, se vet jag inte säkert. Men har läst att andra sagt att EFTER v.20 skulle embryot vara tillräckligt stort för att stå emot en immunattack. Så då kan du ju pröva att börja trappa ner.

Vad låg du på för maxdos kortison under förra graviditeten?

Hos Serum verkar de ta IL.varannan vecka efter plus, men vet inte hur länge. Kanske till v.20-22?
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2017-11-28 23:13:23 följande:
    Mm jag vill minnas att jag också gjorde det när jag var patient hos dr.D, men i mitt excel-dokument som jag skickade till honom har jag inte fyllt i omega3 från ET och framåt så nu blev jag lite osäker... vad gäller progesteron hade jag tänkt ta Lutinus 4gr/dag och sen utrogest 200mg till natten då svenska rekommendationen brukar innebära spottings för mig. Men då kanske det är bättre att jag tar 2x3/dag istället. Tack för input :)
    Ja, slutdosen blir ju densamma 600mg (ifall du använder Utrogestan 100mg/st.)
     oavsett om du tar Lutinus2x3 (2st 3 gånger per dag) eller om du tar Lutinus 1x4 och sen 2 Utrogestan 100mg till natten.

Testa och se vad som passar för dig.
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2017-11-29 15:35:30 följande:

Mitt ligger allt mellan 50-70 och det är ett bra värde.

Är det med Lutinus/Utrogestan? Eller helt utan progesterontillskott?
  • UndrandeSökare
    finee skrev 2017-11-29 15:46:11 följande:

Är det någon som har problem med svar från Dr D?? Jag tog ett FBC i fredags för fem dagar sedan alltså, och har än inte fått svar Vill inte vara jobbig och behöva maila påminnelsemail, men måste väl det snart....

I övrigt var jag på VUL igår igen. Gick jättebra och båda grynen hade vuxit som de skulle och hade fortfarande pickande hjärtan! Helt magiskt! Så himla glad att jag tog kontakt med Dr D plus gjorde infektionsscreening o hysto med implantationssnitt! Tror aldrig det hade gått annars.

Mumskastrull - hur går det för dig? <3

finee- Maila påminnelsemail till Dr D, hoppas du får svar då !
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!