• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Robsab: gick kanon !

Nu har jag två svar klara för mig. 1. En polyp satt i "ingången" till livmodern. Största sannolikhet denna som orsak mina blödningar vid transfer. Sen så är jag typ estrogen stinn. Min livmoder hade ett extra tjockt lager som absolut inte var bra när ägget ska fästa ! Så det " skrapades" bort och jag fick nåt piller duphaston för att motverka att hinnan ska komma tillbaks innan Fet. Nu inväntas fler provsvar. Fick vla väldigt lågt värde på folsyra ( eller hur man ska uttrycka det) och d vitamin så dessa köpte jag med. Nästa fet som ska göras blir med clomiphene och sedan pregnyl spruta innan återföring. Dr fodina gav verkligen ett bra intryck! :)

• Solkattan

Cathy: visst är det förnedrande rent ut sagt att svenska läkare är så förbaskat envisa med att ta så lite prover som möjligt ?? OM det är en kostnadsfråga så fattar jag än mindre... Ivf Kostar !! I både i pengar o kraft. Ett ynka blodprov kostar på sin höjd 200-300 kr. Och fem minuter i tid. Kan visa att ivf rent ut sagt är olämpligt. Att förutsättningarna är så kassa att det är 30-40 tusen kr rakt i sjön... :(

• Solkattan

Nu är man på gång igen då. Nionde återsättningen för syskon. Tredje med dimitris treatment plan. Denna gång har jag även varit till Riga och gjort hysteroskopi. En fet polyp i cervics kanalen borttagen samt hyperplasia som rensats bort. ( men enligt svenska läkare helt onödigt med hyst ... Right !).

Precis bokat tid med goa M i Stockholm. Alltså jag blir gråtfärdig varje gång efter man pratat med henne! Inget är svårt o besvärligt ! Bara att komma med sin lilla droppåse. Fick även råd angående stimuleringen och VUL. Nu gäller det att den enda blaston överlever ...

• Solkattan

Zwillinge: åh, vilket trevligt inlägg ... Håller alla tummar o tår för många fina ägg från donatorn !

Sammet: bra info ! Har inte gått i Falun själv men skulle utan tvekan välja dem om jag kunde... ( om donation varit tillåtet utanför universitetssjukhusens värld ). Har pratat med personalen ett par ggr i Falun då jag haft lite bryderier. De erfarenheter jag har ifrån två universitetssjukhus är som många andra nämner löpande band principen. Så lite individanpassat som möjligt .. :(.

"Coolt" av dig att våga anmäla ! Intressant o höra hur det går.. :)

• Solkattan

Nu har jag planen ifrån dimitri framför mig.

Det är en sak som jag inte riktigt "vet".

Han skriver att "det och det ska göras vid start av lutinus".

Kruxet är att jag inte fått någon ordination när jag ska börja med lutinuset från Riga ava klinik.

När "brukar" man börja med lutinus när man gör fet och kör med clomifid ( Pergo) + HCG shot för att pricka ägglossningen ?

Är det innan återföring eller samma dag som återföringen som man börjar med lutinus ?

Nån med råd ?

( på ava säger de bara att jag får mer instruktioner efter mitt VUL på måndag.. Men för dropp så krävs det ledigt från jobbet osv).

Måste ha lite framförhållning ... :(.

• Solkattan

Zin: tack! Det ger lite mer reda i min stökiga plan.

Har varit på ava i Riga typ 3 ggr om att jag vill ha mina provsvar från hyston. Samt de övriga provsvaren. Jag vill ha nåt fysiskt papper att kunna visa upp till min svenska klinik på måndag. Typ varför jag inte tagits femanest pillren. Har jag papper på endometriehyperplasi så skulle det kännas klart bättre...

Bör man ringa till dem... Eller maila direkt till dr F ?

• Solkattan

zin : jag får nog maila igen .. Funderar på att maila direkt till dr F. Känns så tråkigt att behöva bli så tjatig .. :(.

Så sitter man på tåget igen då. På väg hem efter il dropp hos syster M i Stockholm.Hel dags semester för nåt som tar en timme... :(.

Men det är så tacksamt att ändå någon sätter det. Synd bara att det inte finns någon närmare...

Sen kan det inte sägas för många ggr... Syster M är verkligen urgulllig ! Det är aldrig omöjligt med något !

Man blir verkligen glad av att möta någon inom fertilitetsvärlden ( i Sverige) som är så positiv o Stöttande ... :).

• Solkattan

Mom: har du gjort hysteroskopi ?

Jag drog mig länge för det och tillslut bokade jag tid i Riga. Gjort 8 återsättningar och drabbats av tidiga missfall ett gäng gånger.

Vid hysto fann man en fet polyp och endometriehyperplasi. Men enligt sv expertis var hysto "onödigt".

Det var dimitri som tjatade om hyston. Han tyckte att det finns nog något där. Och rätt fick han. Kanske något att fundera på ?

• Solkattan

Lill: men varför inte köra med hysto ?

Det kan ju finnas annat än just endo som "spökar"?

Sen så tycks ju många bli gravida av at just genomgå hysto proceduren. Att de typ "spolar" rent och skapar bättre förutsättningar för ett ägg att fästa ?

Det är väl bättre att försöka "hitta" problemet och åtgärda än att köra huvudet i vägen gång på gång ?

Endo kan man väl försöka svälta ut om det hittas ? ( är inte så insatt där ).

Jag skulle iallafall vilja göra nåt aktivt ( om jag typ vore du). Men vi tänker ju alla olika. Finns inga rätt eller fel... :)

• Solkattan

Snabb fråga ..

När man sätter tbx blasto på svensk standard klinik. Sätts fem dagars blasto alltid tbx fem dagar efter att ältestet visat positivt ?

Eller finns de som sätter tbx efter 6 dagar ? Eller typ 4 dagar om ältestet slagit om tidigt på morgonen ?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!