• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Zinfandel skrev 2014-07-22 15:09:50 följande:

Gjorde en snabb sökning, finns resor med Air Baltic från Arlanda i september för under tusenlappen.

Tack!! Ja vad finns det att tveka på egentligen...?? Solig
  • Solkattan

Rosen: Kollade deras hemsida... det finns ju två sorters hysto. Chattade som kortast med AVA och fattade som att man söver på den dyrare varianten. Men om man gör den billigare utan sövning med de då hittar något. Får man då typ dagen efter ändå göra den dyrare varianten..?
    Diskuterades det innan om de olika varianterna..? Eller var det självklart att gå direkt på den "operativa"..?
    Hur fick du resultatet ..? muntligt eller skriftligt...? Gjordes även koll med biopsi och (urea myco och HC som Zin skriver om)...?
    Antar att vi är fler som undrar så svara gärna! :)

• Solkattan

Inte varit inne på ett par dagar.. Usch vilka ledsamma inlägg . Förhållanden som spricker o dessa minus!

Robsab: vilken dag testade du ? Tänker på min senaste ruvning. Hade jag inte gjort HCG test redan på dag 7 med blasto så hade jag inte vetat om att det fäst. Hade HCG på 21 då. Sen dag 11 var det nere på 3. Så det är mycket möjligt att din känsla var rätt. Kroppen var gravid en kort stund. Inte för att det kanske är nån tröst...

SL : mitt hjärta gråter för dig.. Men det finns en kämparglöd hos dig. Barn kan komma på många sätt. Dr d är verkligen gullig med sitt engagemang. Med hans hjälp kommer det gå framöver!

• Solkattan

Jaha då fyller man snart år igen då. Sambon frågade vad jag önskade mig. Hann som "vanligt" inte svara. Utan fick tillbaks "kan tyvärr inte ge dig en bebis". Vi har nu kommit fram till en slags kompromiss. Att min födelsedags present blir en resa till Riga. För en hysteroskopi. Julklappen blev ju en resa till Aten till dr d. Så det är väl bara att fortsätta på det spåret. Vem vet .. Årets julklapp kanske blir en resa till Tjeckien och embryodonation ..?

Är så glad att sambon faktiskt tycks haja att svensk sjukvård inte fixar att göra hysto på samma sätt som utomlands. Att han nappade på Riga. Vi har varit i Riga några ggr och sambon staden så han vill visa sonen ... Hoppas kunna åka nu snart.

Kan man göra hysto på helg eller sker det bara på vardagar .. Nån som vet ..?

• Solkattan

Blir förvirrad här ... Vet inte riktigt hur jag ska göra !

Det är det där med hysto igen. Jag ringde ju i somras till en privat läkarklinik i grannkommunen o talade in på deras telesvarare om mitt ärende ( alltså vilja göra en hysto ). Nu så har de ringt tillbaks. De gör hysto utan remiss. Men först måste man komma på ett samtal o undersökning. De gjorde inte nåt i fertilitetssyfte talade de om för mig. Sen så hade de avtal med mitt landsting. Tjejen jag pratade med tyckte jag skulle försöka få en remiss från mitt landsting så skulle jag typ slippa undan att betala privat ?

Det är nu som jag får beslutsångest . Ska jag försöka få igenom en remiss o "spara" ett gäng sköna tusenlappar ..? Eller ska jag boka resan till Riga för hysto där ..?

Hur skulle ni andra kloka kvinnor gjort ??

• Solkattan

Zin: det skulle vara under narkos ... Men jag känner mig tveksam också. Där jag bor tycks hysto endast göras i undantagsfall. Verkar väldigt ovanligt. De jag hittills pratat med verkar helt novisa ... Tycker vanligt VUL " räcker " om man inte har påvisade problem . På universitets sjukhuset var de lika icke pålästa om hystons roll vid misslyckade återkommande ivf. Usch känns verkligen som man bor i ett u-län ! Riga är ju redan " bestämt" egentligen. Blev bara lockad av en lägre kostnad...

• Solkattan

Zin : håller helt med dig där ... Hur svårt kan det vara ! 3D ultraljud för nedre regionerna vid fertilitets problematik borde vara standard ! Månne det vara en nedprioriterad vårdområde tro !?

Redan : nedreglerad borde väl betyda att kroppen inte ägglosar förrens man gasar på med typ gonal f eller annan stimulerande medicin ?

Själv litar jag inte helt på min egen kropp gällande äl känningar. Har missbrukat äl tester o sprungit på VUL så många ggr. Och älkänningar o vita trådiga flytningar kan komma flera dar innan testet/ vulet visar på äl. Har visserligen pco äggstockar som lever sitt egna lilla liv ...

Själv har livet börjat komma tillbaks i gamla hjulspår igen. Sonen dagis o jag jobb. I helgen fyllde han ( redan !) 5 år. Halva hans levnads tid har vi kämpat med syskon. I början så var det "tjat" från släktingar om att sonen behövde ett syskon. Nu när han fyllt 5 så är det precis tvärtom. Nu är han så stor så ett syskon är " onödigt"??? " de kommer inte ha nån nytta av varandra ... Åldersskillnaden blir för stor". Aldrig är det bra . Folk ( läs ovetande släktingar ) är då aldrig nöjda ... :(. De skulle bara veta vad all vår kraft o energi lagts på i 2,5 år. Hade jag inte fått missfall så hade vi haft en 1,5 åring till. Suck.

• Solkattan

Nu har jag googlat runt lite på klinikerna i Riga.
    Men jag blir inte riktigt klok på vilken man ska välja!
    Försökte söka här i tråden med det fungerar inte längre..? (vet att Ni tidigare skrivit inlägg om detta).
    Ialllafall så verkar det finnas två , AvaClinic och IVF Riga. Är det IVF Riga som är den"nya" kliniken som nån läkare från Avaclinic startat?
    Jag mailade AvaClinic och fick till svar att de inte gör hysteroskopi på lör/sön. Detta pga att de inte har tillgång till anesthesiologist på helger.
    Kollat runt lite på resa o boende. Är inne på att försöka få en tid på en fredag.
    Ni som gjort hysto tidigare ... hur lång tid tar det...?
    Är man fit for fight efteråt? (tänkte kombinera det hela med lite semester också). Orkar man gå lite längre sträckor efteråt samma dag..?
    Kan man (är det någon som försökt) få ersättning i efterhand från FK för hysto?
    Det är väl så att man gör hysto nån vecka efter mens..?

"Välkommen" till alla nya nick i tråden...! "kul" att vi blir fler!

Är det någon mer än jag som uppmärksammat att det börjat komma upp sk "valstugor" runt om i vårt land..? De håller som bäst på att spika upp det sista brädorna på de i vår lilla stad.
    Till veckan så är jag extremt sugen på att gå ner en vända under lunchen o ställa lite frågor om fertilitetsvården !
    Ska snickra ihop några frågor o "pressa" dem lite på svar.... :)
    Är det nån mer som tänkt en liknande tanke...? :)

• Solkattan

Redan: tack ! Mailade dom nu i eftermiddags. Hur gick det på VUL:et ? Var det ägglossning ... Eller kunde de se om du var nedreglerad ?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!