MariaKojola skrev 2016-11-22 09:07:21 följande:
Tack för svar undrandesökare och mom2012. Som ni båda nämner så är humirasprutor något som dr D gett på förslag, men då jag skulle startat beh redan nu var det för kort tid att dessa skulle ge effekt o han valde därför intralipid ist. Det bör väl dock tilläggas att han kanske hade föredragit att jag väntat längre o kunnat använda humira, men jag var så stressad att komma igång så därför blev det il-dropp.
Nu är jag ju dock sjuk och kommer väl ändå troligen inte att starta behandling. Kanske i slutändan lika bra, även om det känns trist att vänta (det kommer bli ett hopp på några cykler då dom nästkommande korockar med att vi är på resa, men så är ju det här ivf-livet :(
Humirasprutor, är det något som kommer bli svårt att få ut? Jag har väl inte hittills fått jättepositiva bemötanden från sjukvårds, så är det här något ovanligt kan jag tänka mig att dom kommer vara lite naja. Och ni som har haft högt TNF och inte lyckats tidigare med ivf, har det gått bättre sen när ni behandlats mot detta och gjort ivf efter det?
Enbart intralipider kanske inte hjälper ditt höga tnf. De tjejer som sänkt tnf med intralipider har tagit dropp i flera månader. Jag tycker personligen att du lita på dr d och ta dig tid att sänka tnf. Det som ofta sker vid högt Tnf är att ägget inte implanteras. Du kan få recept av Dr d på humira som du hämtar ut på apotek. Humira x 2 sprutor kostar ca 10 000 sek. En del apotek tar printade recept medan andra kräver hard copy (original via posten ).
Jag har blivit gravid 2 ggr av 3 med immunsupport och sänkning av tnf. Jag tror helt klart på behandlingen men jag har tillåtit min kropp att bli i rätt läge innan varje steg. Jag förstår din längtan efter barn men stressa inte, ta dig tid att sänka tnf och läsa på om du gjort övriga saker som kan ge fördelar som tex mensblodstest och hysteroskopi. Lycka till!