• Nina05

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Anonymochorolig18 skrev 2019-08-08 12:12:41 följande:

håller alla tummar att det går bra förresten, spännande att följa din resa om du vill dela med dig <3

Tack! Just nu väntar vi på vul på måndag. Då får vi se om hjärtat slår. Så just nu är allt ett känslomässigt kaos.
  • Nina05
    finee skrev 2019-08-12 11:49:40 följande:

Eller via Blodkollen!

En annan ska jag undrar över. Dr D har börjat ordinera både CRP och TSH typ varje blodprovstagning, trots att jag är rätt så långt gången i graviditeten (v25). Förra graviditeten (okt-17 till juni-18) så ordinerade han bara det just i början. Någon som vet varför han ordinerar det mer den här gången? Eller är det bara till mig han gör så? Speciellt TSH är konstigt att han tittar på, det sjunker ju jättemycket av att man tar kortison, han borde ju i så fall vilja kolla på T4 om han ville se de sanna sköldkörtelvärdena. Blir lite förvirrad!

Nu är jag inte så långt gången som du. Men han ordinerar tsh för mig också vilket som du säger, sjunker av kortison. Jag frågade honom om det verkligen var bra att det sjunker så mkt och han svarade att han blev mer optimistisk när det sjönk.. Jag håller med dig om t4 så jag har tagit både tsh, t4 och t3 en av gångerna faktiskt för att jag vill se hur det verkligen ligger till. Jag tänker att det bästa är att du frågar honom varför han vill ha dom proverna.
  • Nina05
    PeeWee44 skrev 2019-08-13 22:42:39 följande:

Dom som har provat som är medlemmar i sköldkörtelförbundet är iallafall väldigt nöjda och får snabbt svar. Tips till er som ska ta mycket prover på tex TSH. Det är upp till var och en att välja testföretag. Är mycket billigare än werlabs och blodkollen. Om någon testar kan ni väl skriva om det här. Jag gör alla mina tester hos barnmorskan nu.

Tack för tipset! Har nu beställt sköldkörtel, crp samt blodstatus via den hemsidan och det blev billigare än blodkollen och werlabs! Jag återkommer med recension när jag varit och tagit proverna med :)
  • Nina05

Hej alla.

Igår, fredag, tog jag prover som jag beställt på Mydrop och idag hade alla svaren kommit in. Med tanke på att priset är billigare hos dom än werlabs och blodkollen, så kan jag rekommendera dom!

• Nina05
    Ariellan skrev 2019-08-21 13:47:01 följande:

Han sa att allt såg normalt ut för vecka 5+5. Så antar att den var i rätt storlek då...

Tack! Ska kolla nästa vecka igen.

Hur tidigt har ni sett hjärtslag på VUL?

Vi var och kollade första gången i vecka 5 (4+1) då såg man bara en förtjockad slemhinna, precis som gyn räknat med. Förra vecka när vi kollade igen Var vi i vecka 8 (7+1) och man kunde tydligt se hjärtat slå. Jag tänker spontant att 5+5 är väldigt tidigt.
  • Nina05
    Ariellan skrev 2019-08-26 12:31:20 följande:

Jag är i vecka 6+5 nu och mår så otroligt illa och kräks. Min läkare på gyn sa att i extrema fall så använder vi Prednisolon mot illamående, visste någon om detta? Mådde inte alls illa med sonen, kanske var för jag åt så mycket kortison då...?

Jag är i vecka 9+1 och har mått extremt illa och kräkts massa i några veckor nu. Jag tar medicinerna som dr D rekommenderar, alltså även kortison men för mig hjälper uppenbarligen inte det mot illamående ;) dock tar jag bara 10mg så det kanske är för låg dos för att hjälpa mot illamåendet. Jag kommer troligen bli inlagd på onsdag för att få hjälp med illamåendet och kräkningar.
  • Nina05
    Ariellan skrev 2019-08-26 13:30:28 följande:

Verkar ju vara individuellt då ;) jag ska träffa doktorn imorgon igen och hoppas jag får nåt starkare än Lergigan, hjälper ingenting. Så svårt att ta hand om sonen samtidigt som man mår såhär...

Förstår att det är svårt att ta hand om din son samtidigt. Jag har stora svårigheter att ta hand om min hund.. med promenader. Hon är van vid långa promenader minst två ggr varje dag, nu klarar jag bara ett varv runt kvarteret. Men hur dålig jag än mår så hoppas ja såklart att detta leder till ett barn :) och då är allt dåligt mående värt det såklart.
  • Nina05

Ni som följt dr Ds behandling tidigare, tog ni alla mediciner och vitaminer precis så länge som dr D sa? Jag funderar främst på kortisonet och omega 3 då Jag har väldigt svårt att svälja dessa tabletter pga storleken på kapslarna och pga smaken på kortisonet..

• Nina05
    finee skrev 2019-09-16 10:07:10 följande:

Jag har satt ut kortisonet i ca vecka 28+ vid båda mina graviditeter, trots att Dr D ordinerar hela graviditeten. Har gjort en mycket långsam nedtrappning från v22. Sista 10 dagarna tar jag bara 1,25mg. Fragmin tar jag till v32 (efter att jag läst om att många immunprotokoll i Storbrittannien ser ut som om man inte har någon konstaterad kougaleringssjukdom), och Trombyl tar jag enligt Dr Ds rekommendation. Håller dock koll på mina FBC så att det känns säkert att låtsas vara sin egen doktor Förra graviditeten gick bra, en frisk dotter kom i v38+2. Den här graviditeten går än så länge bra (är i v29+2).

Tack för svar! Jag vet ju inte om jag har någon kuongleringssjukdom så då vågar jag kanske inte sluta med just fragmin. Minns inte hur länge dr D sa jag skulle ta det. Kortisonet Vill jag nog dock sluta med tidigare, hade tänkt mig runt vecka 25 ca så det låter ju som ni andra gjort ungefär så som jag tänker spontant då :) Är dock ett tag kvar, vecka 13 nu :)
    Ariellan skrev 2019-09-16 11:12:14 följande:

Jag satte ut kortisonet omkring vecka 25 i min första graviditet, fick en frisk son i vecka 35+2. Höll koll på mina FBC med jämna mellanrum hela graviditeten.

Denna graviditet tar jag inget kortison alls, dock bara i vecka 9+4 än så länge, varit på två VUL och ska på Kub vecka 11+6.

• Nina05

Är det någon här som tagit Lutinus under graviditet? Jag skulle enligt gyn ta det till vecka 8 men då jag var för rädd för att sluta tyckte hon jag kunde fortsätta till vecka 12 men inte längre. Dr D skrev att jag skulle fortsätta till vecka 12. Nu har jag slutat med Lutinus då jag är där, men jag är livrädd för att min kropp inte klarar av att behålla graviditeten, att mina egna nivåer av progesteron ska vara för låga.. vet inte om det är logiskt.. men i den här resan uppstår oro av allt!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!