• minaimaginärabarn

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Bebis2021 skrev 2022-02-08 11:23:42 följande:

Hej, skummat igen senaste sidorna med inlägg i denna tråd. Har ni alla som får behandlingar osv varit till Aten? Jag har själv haft fyra ma senaste 2 åren varav två sena i vecka 17 och 19 sen två tidigare. Inga funna orsaker förutom att graviditet nr 2 som blev ma I vecka 17 hittade man blodproppar I moderkakan och navelsträngen. Men jag har även två barn födda 15 och 17 och alltid haft lätt att bli gravid. Man har kontrollerat blodprover som ser normala ut samt kollat med ultraljud men inget avvikande. Förklaringen jag fått är att man sällan får fram en orsak och att man oftast förr eller senare får en lyckad graviditet. Känns så otroligt hopplöst och vet inte vad jag ska göra, litar inte heller på vården och att dom har koll på allt. Kan tillägga att det är samma pappa som till mina levande barn. Känns inte aktuellt att åka till Aten främst ekonomiskt, finns det andra vägar att gå eller har ni några tips på vad man bör kolla upp eller göra? Kan tillägga att jag vid mitt senaste ma fick lutinus samt trombyl, men tyvärr hjälpte inte det. Har även följt vulverines råd med att ta bort kaffe, försöker minska gluten och socker, försöker äta hälsosamt och ordentligt med allt man behöver etc samt såklart tillskott med d-vitamin och nu även sen en månad tillbaks äter jag q10. Tar tacksamt emot tips och råd, ber om ursäkt om detta inlägg inte passar in i er tråd.

Jag rekommenderar oxå ett samtal med Dr D. Jag har inte varit i Aten utan tagit alla provet här, de som skall till chicago har jag skickat via fed ex. Jag fick min son på första ivf försöket efter behandling med dr d. Vi fick ett embryo till frysen som nu är 19 veckor gamnalt och sparkar på. Innan hjälp av dr d blev ca 80% av alla försök missfall. Svenska lölare pratar om slumpen, jag tror ju inte på den och ännu mindre nu.... Jag anade immunologi p g a det, att jag fick många embryon vid ivf, många till frysen och att jag varje graviditet svettades kopiöst nattetid från att ägget fäste till missfallen var ett faktum. Du kan ha en svensk kontakt här hemma som hjälper till med mediciner och ev dropp. Jag får hjälp av Marie på fertilitetsplus i stockholm. Hon jobbar med imunologi och har läkare kopplade till sig. 
  • minaimaginärabarn
    Bebis2021 skrev 2022-02-09 21:21:34 följande:
    Okej så härligt att höra att de gått så bra. Ja de känns ju som att jag kanske måste ta kontakt med honom, dessvärre känns de lite besvärligt då min engelska verkligen inte är den bästa så är rädd att jag ska missuppfatta och inte förstå och att de då blir fel. Men är de så att han ordinerar medicinerna utifrån just mina prover och kontrollerar man proverna flera gånger? Ja jag tror ju helt klart att detta kan inte vara slumpen, har förlorat helt friska foster å de kan inte vara annat än kroppen som spökar. Men för min del har ju fostrena bara dött under har aldrig kommit igång som ett missfall utan jag har behövt få behandling för att starta igång, undrar om det ändå kan vara immunförsvaret som gör det ? Jag bor en bra bit från sthlm tyvärr men antar att man kommer behöva ta sig dit då. Får jag fråga om du haft svårt att bli gravid eller har du fått flera missfall?
    Har du gjort något annat som kost och vitaminer för att förbättra Chanserna?
    Tack för dina svar
    Jag är usel på engelska men dr d är väldigt duktig på att förklara tydligt och förstår dig lätt. Första samtalet var min partner med och då kämde jag att detta kunde jag göra själv så efter det har jag pratat själv. Jag har inte haft svårt att bli gravid, gick dock över från insemination (lever m en kvinna så enda alternativet...) till IVF fort för att jag tyckte det kändes som odsen blev mycket bättre. Jag är lite äldre oxå så ville inte spilla tid. Blev som sagt lätt gravid men missfall hela tiden fram till hjölpen från dr d då det gick på en gång. Kommer ihåg att han under vårt konsultsamtal sa att med mina ivf resultat (antal ägg, många befruktade, många till frysen) borde jag ha haft 3 barn vid det här laget. Vågade inte tro på det få men nu gör jag det. Jag tror att det är din kropp som spökar, kan inte annars förstå vad det kan vara. Tycker du ska ta mod till dog och prata med honom. Vart bor du? Ibland kan man få en vårdcentral att sätta dropp eller om man känner någon som kan. Man tar blodprover ca 1 g/v för att följa hur kroppen reagerar och om man behöver ta extra dropp för att hålla kroppen lugn. Jag gar fått ta många dropp i börjanav mina graviditeter då min kropp reagerar väldigt starkt men sen har den lugnat ner sig efterhand och droppen kommer glesare. Vet att folk reser från kiruna till stockholm för dropp men jag hoppas att du kan ordna med ordination och hjälp på hemmaplan. Vet att det finns en klinik i Göteborg oxå som sätter dropp. Hoppas dock på expansion till fler städer så att fler kan få hjälp på nära håll. 
  • minaimaginärabarn
    Okej så härligt att höra att de gått så bra. Ja de känns ju som att jag kanske måste ta kontakt med honom, dessvärre känns de lite besvärligt då min engelska verkligen inte är den bästa så är rädd att jag ska missuppfatta och inte förstå och att de då blir fel. Men är de så att han ordinerar medicinerna utifrån just mina prover och kontrollerar man proverna flera gånger? Ja jag tror ju helt klart att detta kan inte vara slumpen, har förlorat helt friska foster å de kan inte vara annat än kroppen som spökar. Men för min del har ju fostrena bara dött under har aldrig kommit igång som ett missfall utan jag har behövt få behandling för att starta igång, undrar om det ändå kan vara immunförsvaret som gör det ? Jag bor en bra bit från sthlm tyvärr men antar att man kommer behöva ta sig dit då. Får jag fråga om du haft svårt att bli gravid eller har du fått flera missfall?
    Tack för dina svar
    Jo, jag har tidigare provat akupunktur men vet inte om det har hjälpt. Sen äter jag antiinflammatorisk kost sedan något år tillbaka, inte för att öka chanserna att bli gravid utan för att må så bra som möjligt. Men det är ju bra för kroppen över lag. Sen rekomenderar dr d d vitamin och omega 3. Det har jag ätit men i vanlig dos. 
    Tack för dina svar
    Jag är usel på engelska men dr d är väldigt duktig på att förklara tydligt och förstår dig lätt. Första samtalet var min partner med och då kämde jag att detta kunde jag göra själv så efter det har jag pratat själv. Jag har inte haft svårt att bli gravid, gick dock över från insemination (lever m en kvinna så enda alternativet...) till IVF fort för att jag tyckte det kändes som odsen blev mycket bättre. Jag är lite äldre oxå så ville inte spilla tid. Blev som sagt lätt gravid men missfall hela tiden fram till hjölpen från dr d då det gick på en gång. Kommer ihåg att han under vårt konsultsamtal sa att med mina ivf resultat (antal ägg, många befruktade, många till frysen) borde jag ha haft 3 barn vid det här laget. Vågade inte tro på det få men nu gör jag det. Jag tror att det är din kropp som spökar, kan inte annars förstå vad det kan vara. Tycker du ska ta mod till dog och prata med honom. Vart bor du? Ibland kan man få en vårdcentral att sätta dropp eller om man känner någon som kan. Man tar blodprover ca 1 g/v för att följa hur kroppen reagerar och om man behöver ta extra dropp för att hålla kroppen lugn. Jag gar fått ta många dropp i börjanav mina graviditeter då min kropp reagerar väldigt starkt men sen har den lugnat ner sig efterhand och droppen kommer glesare. Vet att folk reser från kiruna till stockholm för dropp men jag hoppas att du kan ordna med ordination och hjälp på hemmaplan. Vet att det finns en klinik i Göteborg oxå som sätter dropp. Hoppas dock på expansion till fler städer så att fler kan få hjälp på nära håll. 
  • minaimaginärabarn
    Annanathalia skrev 2022-02-11 17:37:46 följande:

Jag är svullen i ansiktet och har varit länge nu och trodde att det var predinsolonet då det ju är en vanlig biverkning av kortison men Dr D tror inte att det är detta utan pga av graviditeten. Är inte svullen i övrigt (ännu, kommer väl ????) men hur har det varit för er andra? 

Jag har blivit pluffsig i ansiktet båda mina graviditeter, har dock inte fått upp mycket i vikt. Ser ut som kortisonpluffs så har antagit att det är det.... 
  • minaimaginärabarn
    Anonymochorolig18 skrev 2022-02-12 15:55:16 följande:
    Kollar igen om någon vänlig själ vill skriva vad man får ta för prover från Sverige med hjälp av dr D pch vilka referensvärden han tycker är bra?

vill säkerställa att mina olika provsvar är ok med hans mått och att jag tar de prover som går från sverige.

V 20+0 nu men fortf livrädd. Pga 9 tidigare missfall. 

Vet ni om det är mindre risk att immunförsvaret skapar kaos desto längre graviditeten gått? 
    Hej! Tror jag svarade dig tidigare kring provtagning. Om du ska ta de som dr d vill är det blodstatus framförallt men kan ta tsh och crp oxå. Dr d har ju expertis Så fina inga refvärden att gå på och det går ju inte helt och hållet att förstå hur han tänker. Jag har dock fått som förklaring från andra att man tittar ffa på förhållandet mellan leukocyter och lymfocyter. Att dina leukocyter ligger på 12.3 spelar ingen roll om du inte har lymfocytvärdet. Tror det helat ska ligga under 3 som jag har förstått det. Sen har det även med hur du känner dig i kroppen, man brukar känns när kroppen är aggressiv och gör attacker zå att säga. För mig är det väldigt tydligt. Jag kan få sådana även senare i graviditeten men då brukar de inte vara så allvarliga som i början. Som jag förstått det blir immunförsvaret lugnare med graviditeten. Tånker att den har mindre chans att göra något åt det främmande och att HCG oxå skyddar mot att attacker.
    Hoppas du fick svar på det du ville! 
  • minaimaginärabarn
    fiorellini skrev 2022-02-22 11:14:09 följande:

Någon som kan hjälpa mig och berätta vilket fraktsätt man ska använda sig av när man skickar provrör till Chicago? 
    Fedex International First som kostar ca 2500kr eller Fedex International Priority som kostar ca 1200kr? 

Det viktiga är att den levereras så fort som möjligt. Tror det står datum när man väljer alternariv och då ska man ta den som går fortast. 
  • minaimaginärabarn

Måste fråga om någon har fått ordination av DrD att sänka prednisolondosen? Jag är nu i v. 21 och mina värden (kroppen lugn) har varit bra ett tag nu och fick idag snart från dr D att jag kunde slänga prednisolonen med 5 mg. Jag vill gärna göra det men är samtidigt livrädd för att något ska hända... Men Dr D kan ju sin sak och jag vill ju gädda ut kortisonet, gärna så att jag avslutat det helt innan det är dags för den där inne att komma ut (om allt går vägen). 

• minaimaginärabarn
    Ellanbollan skrev 2022-03-02 10:07:17 följande:
    Oj!! Det verkar vara där jag och min sambo hamnar också Rynkar på näsan  Haga kliniken är nedlagd efter bombattentat (!!), och av de 30 vårdgivare jag frågat (privata aktörer) säger alla nej. Verkar jätteläskigt att sätta själv i handen!
    Läste du dig till att det inte var avgörande eller var det Dr D som sa det? 
    Jag försökte säga till honom att det inta fanns möjlighet att sätta, men han svarade bara "it is in yoru plan" Obestämd Får kolla med honom igen. 
    Jag har oxå förstått att de två kliniker i GBG har lagt ner som kostade mindre. För mig har droppet varit superviktigt, framförallt i början av graviditrten. Jag har förstått det som att den hjälper till att inte stöta bort embryot eftersom droppet används till patiemter som får organtransplantation. 
  • minaimaginärabarn

En fråga om sammandragningar. Kan de öka om immunförsvaret är uppretat? Är i slutet av v. 22 och har under gårdagen och förmiddagen 7dag haft sammamdragningar som bidragot till en känsla av ökat behov av att gå och kissa. Alltså, när sammamdragningem kommer blir jag kisdnödig pch när den förvinner är jag inte kissnödig längre. Blir såklart orolig.... Vet att jag överansträngde mig igår och sen var jag och badade med barnen idag på förmiddagen. Efter lunch har det lugnat ner sig. Någon som kan lugna mig eller bara berätta om kan behöver oroa mig? 

• minaimaginärabarn
    Nina05 skrev 2022-03-04 23:31:46 följande:
    Jag hade mycket sammandragningar under första graviditeten och har haft sen ca vecka 19 denna graviditet. Det är ju inget konstigt med sammandragningar säger dom utan livmodern som övar.. så jag tror inte det är kopplat till immunförsvaret och om jag inte minns fel så frågade jag även dimitri om det förra graviditeten.

Jag tycker också det ökar vid ansträngning vilket känns ganska logiskt.
    Tack för svar. Jag blev mest orolig för att jag kände mig kissnödig väldigt ofta och att det kom i samband med sammandragningarna. Nu har allt återgått till det normala sedan lunchtid igår. Gissar på öberansträngning i förrgår plus nojperiod. Hamnar i dagar då jag oroar mig mycket mer. Det kommer ofta i samband med något som skall hända, t ex när en ny vecka skall inledas, vi ska resa någonstans, åka hem, inför UL osv.... Vi verkar vara väldigt lika gågna, jag går in i v. 23 imorgon och tillhör då förlosdningen vilket är ett delmål i sig, därav lite extra noja senaste dagarna. 
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!