Nina05 skrev 2022-02-03 04:22:30 följande:
Ja jag är vaccinerad med 3 doser så jag har ju skydd mot allvarlig covid på så sätt men man vet ju aldrig. Så bra att du förhoppningsvis snart iaf har 2 doser.
Blir du inte avstängd i vecka 20 eftersom du jobbar utsatt vad gäller covid? Vet att det kan se lite olika ut beror de på arbetsgivare men i min kommun blir alla gravida inom skola och omsorg avstängda från vecka 20 eftersom man räknas som riskgrupp då.
Ja, då borde det ju bara rätt lugnt för dig om du får covid. Men klart att oron alltid finns där, om inte för det ena så för det andra. På onsdag får jag min andra dos. Fick en förkylning så får invänta att den lägger sig vilket ju borde vara klart till onsdag. Har du börjat känna fosterrörelser? Det har jag sedan tidigt v. 16 och tycker den gör sig alltmer påmind vilket är skönt.
Jag är egen företagare så får själv ansöka om graviditetspenning. Men eftersom jag lever med fyra andra som lika gärna kan dra hem covid känns det rätt meningslöst. Kommer liksom bara innebära att jag blir fattig.... Jag trivs väldigt bra med att jobba just nu, har sjukt mycket överskottsenergi. Under andra och tredje trimestern är det som jag går på något, har oförskämt mycket energi. Har väl det egentligen alltid men det är som ytterligare en nivå. Mitt jobb är ändå lite skyddat då jag ofta träffar enskolda elever och inte är runt i skolorna och exponeras alltför mycket. Mycket jobbgår öven över telefon och webbenplus att allt skrivarbete sker hemma.
Kommer du får gå hem från v. 20?