• pipperoni

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej alla,

Jag har inte varit aktiv här på länge, men här kommer en liten uppdatering. Vi gjorde vårt första ÄD-försök för ett drygt år sedan och jag blev gravid på första försöket, men fick missfall i vecka 8 (mitt tredje, första med ÄD). Andra försöket misslyckades. Efter det tog vi vår första paus på 5 år över sommaren (har pausat tidigare pga utebliven mens, men inte på eget initiativ). Därefter har det varit massor av strul med att hitta ny donator (vi gör ÄD hos Dr D), Dr Ds flytt av kliniken, besvikelse över ett dåligt resultat med ny donator och problem med att bygga slemhinna. Men, vi har två embryon kvar i frysen och försöker nu återigen att bygga upp min slemhinna för att kunna sätta tillbaka ett av dessa. Jag har genom åren haft mycket strul med slemhinnan och Dr D tror (förstås) att det är mitt immunförsvar. Jag går nu på Plaquenil och hoppas att det ska ge resultat, men känner mig inte särskilt hoppfull. Det här blir våra sista två försök, sedan är vår resa slut. Visst lockar det ibland att byta klinik och välja ett babygurantee-program ex.vis i St Petersburg, men jag tror ärligt talat inte att jag orkar. Vi har dessutom lagt 700 tkr hittills och jag är trött på att alla pengar går till detta. Fungerar det inte nu så förblir jag barnlös. Men ett ljus i mörkret är att min första bok har blivit antagen av ett förlag och kommer ut i höst. Det är en självbiografisk roman som handlar om min resa för att försöka få barn, med IVF:er i Sverige, immunologisk utredning, IVF:er hos Dr D och ÄD hos Dr D. Men också om hur man blir bemött som ofrivilligt barnlös. 

Kramar från mig till både gamla och nya Atenresenärer. 

• pipperoni
    Skogskantarellen skrev 2019-03-16 21:00:47 följande:
    Och jag håller verkligen tummarna för dig innerligt! Och så ser jag fram emot din bok!!! Får man kanske ett pm med vad den kommer att ha för titel? 

Ta hand om dig!
    Lovar att lägga ut info här när boken kommer ut. Vad jag vet finns det ingen annan bok som har med immunutredning i Aten i handlingen. Hör av dig om du vill diskutera slemhinna...
  • pipperoni
    Zwillinge86 skrev 2019-03-17 19:55:34 följande:
    Kul att se dig igen, men tråkigt att det inte är under trevligare omständigheter. Beklagar verkligen att det inte gått vägen än. Håller tummarna för de försök ni har kvar. Vi la efter 3:e missfallet i rad för syskon-ÄD också ner barnverksamhet, så jag kan förstå (även om jag inser att det såklart är en skillnad att jag lyckades få ett barn). Ska bli spännande att läsa din bok! Har många gånger fått höra att jag borde berätta vår historia så det glädjer mig att någon annan ser till att det blir gjort <3

Jag är eventuellt intresserad av IL och Neupogen beroende på pris och utgångsdatum. Vi har som sagt lagt ner syskonförsök men det hindrar mig inte (sjukt nog efter alla dessa år) att hoppas på en spontan graviditet in i det sista. Kramar till dig!

Tråkigt att ni fick lägga ner syskonförsöken. Det är väl så, att någonstans går gränsen och vi börjar också närma oss vår. Känner igen det där med att ändå hoppas på en spontan graviditet... jag gör det också, trots att jag hunnit fylla 47 och inser att sannolikheten är ungefär lika liten som att vinna på Lotto. 

Neupogenet går ut i augusti 2019. Det är köpt i Aten, så det är Zarzio (förfyllda sprutor). Inte fullt lika dyrt som att köpa i det i Sverige, men det är många tusenlappar som bara ligger där i kylen. Är det någon som behöver så ska jag ge ett bra pris med tanke på att det annars bara kommer att få lämnas tillbaka till Apoteket. Intralipiderna går ut juni 2020. 

Kram tillbaka!

• pipperoni
    Skogskantarellen skrev 2019-03-19 17:36:14 följande:

Känner att jag vill bolla med fler här inne ...

Idag är cykeldag 23. Slemhinnan i livmodern är 6,4 cm. Gått på östrogentabletter (3x2mg/dag) + östrogenplåster (2x75 mikrogram varannan dag) senaste veckorna. Fr o m idag ska jag även börja med progesteron. Transfer ska ske på mån nästa vecka. Riktigt trögt har det gått för slemhinnan att växa till sig. Slemhinnan har heller inte uppnått 3-skikt. Kliniken vill helst ha 8 mm i tjocklek, vilket jag inte har (och kanske inte heller får till mån). Dom säger dock att det är ok. Inget mer ultraljud behövs säger dom.

Min fundering är:

Har ni haft 3-skikt vid insättning? Hur tjock har era slemhinna varit vid insättning?

Vill ej slänga bort en fin blasto. Hur har era kliniker resonerat?

Tack. ???

Jag PM:ar dig. 
  • pipperoni
    Skogskantarellen skrev 2019-04-05 14:45:33 följande:

Tacksam för tips! 

Jag har i de två föregående cyklarna tagit högdos östrogen för att tjocka på slemhinnan. Men det har aldrig blivit tillräckligt tjock och jag har varit tvungen att avbryta embryoåterföringar. 

Denna cykel har jag helt låtit bli alla östrogenpreparat och inväntar en hysteroskopiremiss. Och så mitt i allt gjorde jag ett ultraljud på cykeldag 10 häromdagen och det visade att min slemhinna är 8,3 mm. Den har inte ens kommit upp i 6 mm med östrogentillskott. Nu till frågan om jag ska återföra ett embryo nu på torsdag eller inte. Jag har inte tagit ngr kostisontabletter denna cykel eller Intralipid. En del av mig vill köra en omgång i en så naturlig cykel som möjligt. Samtidigt vill jag inte slösa med fina embryon. Vad hade ni gjort? 

Mvh 

Jag hade också kört på och startat med immunmedicineringen nu. Förstår av senare inlägg att du gjort det. Dr D har bett mig att kolla slemhinnan i naturlig cykel också, men tyvärr är det inte samma sak för mig. Jag har problem konstant, även i naturlig cykel. Min mens har minskat från ca 3 dagar förr till bara 1 1/2 dag nu, så någonting har ju hänt med min slemhinna de senaste två åren. Jag ska göra nytt försök att bygga upp den nu, men vågar inte hoppas så mycket. Lycka till med ditt försök!
  • pipperoni

[quote=79702930][quote-nick]Skogskantarellen skrev 2019-06-19 22:13:58 följande:[/quote-nick]Ni som fått Menopur i låg dos för att tjocka på er livmoderslemhinna inför en frysåterföring, vilken dos Menopur fick ni, när i cykeln och i hur många dagar?

Tack.[/

Jag har testat Menopur och andra IVF-mediciner för att försöka få bättre slemhinna och har då fått ta 75IE/dag, så en väldigt låg dos. Hjälpte tyvärr inte mig det heller.

• pipperoni

Hej både nya och gamla i Aten-tråden,

Det är nu snart fyra år sedan jag besökte Dr D första gången och jag är inte inne här lika ofta längre, men här kommer en liten uppdatering. Vi har två embryon kvar i frysen i Aten (donerade ägg, min mans simmare), men jag har fortfarande stora problem med min slemhinna och det är 1 år och 3 månader sedan vårt senaste försök. Jag ska snart ner till Aten och prova en ny behandling för slemhinnan, PRP (platelet rich plasma). Har väl inte jättestora förhoppningar, men det känns ändå lite mer lovande än det jag har testat innan. Jag hör av mig med resultatet så småningom. 

Som Undrande sökare tidigare har informerat om har min bok nu släppts - Längtansresan, en självbiografisk roman om ofrivillig barnlöshet. Det finns mig veterligen ingen annan roman som utöver IVF-försök, upprepade missfall och äggdonation även tar upp immunologisk utredning i Aten. Ja, Dr D är förstås med i boken, som handlar mycket om känslorna kring försöken och barnlösheten. Jag hoppas att några av er vill läsa! Om ni kan betala med swish kan ni beställa direkt av mig på min hemsida: emelieljungberg.se. Vill ni ha faktura går boken att köpa via förlaget idusforlag.se/langtansresan. Finns även på Adlibris och Bokus. 

Kramar, Emelie aka Pipperoni

• pipperoni
    finee skrev 2019-07-15 11:01:15 följande:
    Vilken kämpe du är!! Håller alla tummar för ditt nästa försök. Så himla bra jobbat att du skrivit en bok också - imponerande!!!
    Tack Finee! Skrattande
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!