-
Jag kommer att få det i alla fall, för Dr D planerar att göra ett äggplock på mig när vi ändå stimulerar. Ifall det nu finns några folliklar. Jag har gjort två försök med stimulerat FET med Progynon och Estradot, men slemhinnan har inte svarat som den ska, så därför blir det nu stimulering med Gonal-F istället.Vallmo78 skrev 2017-03-20 09:02:52 följande:Samma här. Jag alltid gjort ostimulerad FET men aldrig lyckats. Vet du om man kommer få de andra medicinerna med (orgalutran/ovitrelle)?
-
Cao skrev 2017-03-19 21:17:17 följande:
Pipperoni - Det är ett evigt kämpande, hoppas vi får våra barn snart! Ditt svar är väldigt hjälpsam. Jag mejlade Dr. D igår och ifrågesatte hans låga dos av 150 IE. Jag har också alltid haft menopur
maxdos under alla mina behandlingar, dåligt respons annars. Jag hoppas på ett svar med högre dos. Elonva har jag aldrig hört talats om, skulle det vara bättre än menopur? Du fick många folliklar, brukar du få det?
Vad var det med DHEA och stimuleringen? Slutade du med de precis innan behandlingen. Jag frågar för att jag har haft det i 3 månader nu men tänkte slutar när mensen kom innan stimuleringen.
Elonva är någon sorts långtidsverkande spruta, så man tar den en dag och sedan inget mer innan första VUL dag 6. Efter det fortsätter man med Menopur. Jag har fått många folliklar av den, men många har också varit tomma.
Jag har tidigare alltid fått relativt många folliklar 7-9, men på låg dos Menopur har jag bara fått 2-3. Det hade kanske varit ok om alla gått att tömma, men det har de inte gjort. Det är svårt att veta säkert om DHEA bidragit till mina problem eller om det varit något annat. Men, mina problem med tomma folliklar började efter att jag tagit DHEA i 3 månader och på Serum tror de att DHEA kan ge tomma folliklar. Det kan dock lika gärna vara något annat, t.ex att äggplocket gjorts 35-36 timmar efter Ovitrelle istället som tidigare ca 37 timmar efter.
-
Snart lycklig skrev 2017-03-20 00:05:02 följande:
Jag stimulerades alltid med högsta dos Menopur i Sverige och även i Danmark. Pga av hög ålder och mkt lägre chanser, alltså 450.
När jag sedan kom till Dr D sänkte han dosen rejält. Började dock med 300 (bara för att jag inte vågade sänka mera) men gick ner mer och mer. Många av mina stimuleringar i min ägginsamling hade jag endast 75!!!!!! Vi brukade dock kanske börja med 150 för att få en skjuts i starten, men gick snabbt ner till 75. Folliklarna växte då saktare och en del små växte ikapp. Med högre dos var de mer ojämna i stl, någon el några växte alldeles för snabbt, sköt iväg. Totalt sett (alla stimuleringar ihopräknade) blev det kanske några färre folliklar, men jag är helt övertygad om att det blev mkt mkt bättre kvalitet på äggen. Alltid mogna ägg. Så var det ju inte i SE och i DK.
Som exempel, jag samlade ju mina ägg hos Dr D i en ålder på 46,5-48. Om jag kommer ihåg rätt så hade jag då samlat ihop 14 frysta 1-dagars embryon. Tror alla 14 (möjligen 13) klarade upptiningen och odlades vidare till blasto. På återföringsdagen hade jag 10 st 5-dagars blasto! Det tycker jag är många med tanke på min jättehöga ålder. Många av dem såg dessutom riktigt bra ut, det man kan se utifrån. Embryologerna var mkt imponerade. Dock slutade min insamlingsresa ändå inte med ngn graviditet, endast med ett tidigt missfall, ingen fullgången graviditet. (Jag kan för alltid åtminstone känna att jag gjorde allt.)
Jag kan med säkerhet säga, liksom Dr D sa, att jag aldrig fått så många blasto med högsta dos, säker på att det blev bättre kvalitet med lägre. Varför fick jag annars så mycket bättre resultat när jag var betydligt äldre än när försöken gjordes härhemma. Endast en gång fick vi till frysen i Sverige, 1 blasto.
Lite rörigt, men det jag vill säga är att det inte alls behöver bli sämre resultat med lägre dos. Lita på Dr D. Jag fick många ggr bevis att han rättade till tillväxten av follklarna, när han sänkte dosen till 75. De små hann ikapp, istället för att det skulle bli en elller två ledande och de andra inte hann växa ikapp alls.
Dock är vi alla olika, men så här var det för mig i alla fall.
Ja, det är nog individuellt vad som funkar. Jag hade stora förhoppningar på en lägre dos när jag började hos Dr D och hoppades att jag skulle få färre ägg men bättre kvalitet. Men, jag gick ifrån att få mellan 6-8 ägg, varav 5-6 befruktades alla fyra gångerna och jag fick blatocyster av bra kvalitet varje gång (och blev gravid en gång) på en hög dos Menopur (300-450 IE), till att få 1-3 folliklar på en låg dos Menopur. Den gång jag fick 3 folliklar var två tomma och det ägg som blev utvecklades inte som det skulle. På Elonva + Menopur har jag fått många folliklar, men nästan alla har varit tomma eller innehållit omogna ägg.
Jag har aldrig haft några tomma folliklar förut, så de problemen började när jag började hos Dr D. Det kan i och för sig finnas flera orsaker till detta. En teori är den ändrade stimuleringen med låg dos Menopur eller Elonva + låg dos Menopur. En annan teori är att det är som Serum säger att DHEA kan ge tomma folliklar. En tredje är att äggplocken gjorts för tidigt efter Ovitrellen (hos Dr D 35-36 tim efter, och mina 4 äggplock i Sverige ca 37 tim efter). Och en fjärde är att immunförsvaret fick en riktig knäpp efter mitt andra missfall och förstör äggen redan i äggstockarna. En femte är att jag har blivit äldre (jag tror dock inte att det borde ge en så drastisk snabb förändring, då borde det försämrats gradvis).
Men, det är som sagt individuellt. Jag har en vän som stimulering med lägre dos har fungerat jättebra för.
-
Enligt Dr Ds plan skulle jag börja med progesteron 5 dagar före transfer (1 tablett på kvällen första dagen och därefter 3 tabletter per dag).Vallmo78 skrev 2017-03-24 07:05:35 följande:
Ok så skulle jag också kunna ta men i hans ordination till mig har han skrivit så..
När har ni börjat med Lutinus vid FET blastocyst?
Här i Sverige vill de att man ska börja ta vid FET dagen. -
Dr D har alltid sagt till mig att ta Fragminet på morgonen. Vet inte varför, men jag har gjort som han har sagt.canada skrev 2017-03-24 10:46:43 följande:Åh kan det vara fragminet som gör att jag svettas första timmen jag gått i lagt mig ?( tar det alltid innan sänggående). Kanske skall testa o ta det på morgonen ist!
-
Hej! Är i Aten nu och en väninna har frågat om jag kan köpa progesteron i injektionsform till henne. Jag har aldrig använt det själv. Någon som vet vad det heter här?
-
Tack!supertjejen skrev 2017-03-30 10:30:10 följande:Det heter Prontogest. Har fått från Serum.
-
Ok, det kanske är svårt att köpa "over the counter" då? Går det inte att få tag i via Dr D?NinaCamilla skrev 2017-03-30 12:36:11 följande:
pipperoni: Om du hittar prontogest någon apotek i Aten, hojta till! Jag lyckades inte hitta nån apotek som hade det. Jag har köpt direkt från Serum men går hos Dr D just nu och har inte den möjligheten längre.
-
Ja, det kanske är så med vissa mediciner. Dr D skulle försöka ordna Neupogen till mig via sin apotekarkontakt, så det verkar inte som det går att köpa var som helst heller.NinaCamilla skrev 2017-03-30 16:40:52 följande:
Dr D föredrag utrogestan men jag märker att injektioner är mycket bättre för mig. Jag måste nog fråga från honom. Jag gick rund flera apotek i Aten och visade prontogest-boxen men ingen kändes vid den. Därför undrar jag om Serum har egen inköp någonstans.
-
Hagakliniken 031-380 20 20 eller Barnmorskehuset 031-300 70 01 är de två jag har fått hjälp hos. Prova där!Vallmo78 skrev 2017-04-03 10:29:11 följande:
Jag skulle behöva ta akut dropp i Göteborg idag, vart vänder man sig? Mailadress? Telnr? Otroligt tacksam över tips och råd.