• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Rob: hur stora påsar är det, hur många ml?

• Zinfandel

Det finns en massa olika IL (Interleukin) och i vårt fall brukar det vara balansen mellan TNF & IL 10 eller IL-1 Beta som är intressant och IL reglerar TNF. Jag tror att de flesta här inne har för högt IL. På NCBI finns massor med studier och förklaringar till olika värdeskillnader.

• Zinfandel
    cff skrev 2013-08-03 17:18:25 följande:

Om de flesta här inne har för högt IL, betyder de att det är vanligare med för låg TNF-alfa/IL-10- och IFN-g/IL-10-kvoter? Hur vet man om han har högt eller lågt IL-10?
    Nej, för högt. Jag har inte IFN-refvärdet här (är på sem) så jag får återkomma när jag är hemma om du inte kan googla fram det? Nånstans kring 15...?

Che: jag hade nog ansett att det är riktigt viktigt och bokat tid hos gyn (och inte klinikerna)omgående. Capio Laurentii i Lund brukar ha tider med ganska kort varsel om de inte har semestängt. 
  • Zinfandel

April: hur mår du nu? Har hjärtklappningen lugnat sig?

Lully: beklagar verkligen Gråter men du lyckades till slut få din lille son, en ljuvlig sådan! Hoppas du tittar in här ibland.

cff: de vanligaste är Octagam, Gammanorm, Gammagard men det är nog bara Gammanorm som går på högkostnad. Tyvärr så är detta också väldigt dyra saker och här snackar vi inte en påse utan större mängder och det spelar inte i samma liga som IL. Jag har lite kvar om du vill ha.

Fidelia: Tack! Jag uppdaterar regelbundet och försöker hinna med att hålla koll på news i världen!

• Zinfandel

Grattis TWH! {#emotions_dlg.flower}

Påskliljan: Jag har tagit 1 Trombyl och lite till Flört så det blir ca 100. Det finns olika sorters snitt, allt från en enklare rispning till ett "hack" till ett snitt från ena till andra sidan.

• Zinfandel
    Påskliljan skrev 2013-08-06 21:10:23 följande:
    Tack Zin! Fick vid förra UL också reda på att jag har en något hjärtformad livmoder. Det är det ingen som sagt något om tidigare. Läkaren sa i.o.f.s. att det inte påverkar möjligeheterna att bli gravid, men man undrar ju om ingen har sett det förr eller om de bara inte berättat det.
    Nja, det finns lite olika teorier om det. Det har de säkert sett men tillhör man dem som inte tror att det påverkar så säger man antagligen inget (därför är det bra att begära ut journaler). Vet du om du har en skiljevägg? Det finns flera trådar om det här på FL och om jag inte missminner mig helt så har även TWH hjärtformad livmoder!
  • Zinfandel
    NinaCamilla skrev 2013-08-08 16:30:08 följande:
    Hej alla,

Vi kommer åka till Peny för operation i september men undrar om ni vet hur Dr D och Peny skiljer sig åt gällande medicinering etc. Penys assistent pratade om IL och clexane så som Dr D ger till sina patienter. Jag har endometrios och tänkte ta hand om det först, sedan blir det äggdonation i Grekland med hjälpa av Peny eller någon annan under höst.

Tackar för all hjälp.

Penny har betydligt fler behandlingsalternativ och det kan hända att hon sätter in något mer efter op. Jag tycker att du ska göra allt hos en och samma, så har den personen all info. Jag antar att det är LAP du ska göra hos P och då behandlar hon därefter, vilket Dr D inte gör.

Dessutom litar jag inte på att Dr D står upp länge till.... FörvånadTyst
  • Zinfandel

April: (Tack för ditt mail!) Först & främst så är det primära att må bra. Men ska inte göra något som man inte mår bra av, det blir aldrig bra.

Först lite allmänt. Tsh påverkas av både mediciner och leverne. Tsh förändras över årstider och kan även förändras över dagen varför det är viktigt att testa det flera gånger för att få en så korrekt bild som möjligt. Kortison i sin tur sänker tsh och även graviditet sänker både tsh & T4 pga ökad hcg-produktion. Om man tar östrogen så kan man behöva höja Levaxindosen och järn kan hämma upptaget. Ditt tsh på 2,5 skulle kunna anses vara lite högt, särskilt eftersom du redan tar en del sänkande preparat. Det tar ganska lång tid att lära känna sin kropp och hur man reagerar på tsh. Jag tycker att värdena är ganska intetsägande, det viktigaste är hur man mår. En del har perfekta värden men har trots det flera symtpom. I ditt fall kan en del symptom möjligen blandas ihop med både medicinering och graviditet.

Vad gäller medicinering så kan det vara så att Levaxin inte ens passar eller behöver kompletteras med Liothyronin (T3). Ett alternativ är Armour Thyroid som är svinsköldkörtel men finns bara på licens. För en del räcker hälsokostpreparatet Adre Comp väl. Eftersom Levaxin har lång halveringstid så behöver man rent teoretiskt inte ens ta det varje dag, många mår väldigt mycket bättre av att bara ta det varannan eller t o m var 3:e dag utan att värdena förändras.  

Jag tycker att det viktigaste är att du känner dig fram till när du mår bra, var din balans mellan symtom & mediciner ligger. Det kommer också att variera ju längre fram i din graviditet du kommer, ditt allmäntillstånd osv. Jag själv tar inte Levaxin för att mår bra, jag tar Levaxin efter hur jag mår, så dos och intag varierar. Om du väljer att höja Levaxin-dosen så gör det mycket långsamt. Det är viktigt för fosterutvecklingen och särskilt hjärnans utveckling att mamman har tillräckliga sköldkörtelhormonnivåer men det är samtidigt viktigt att DU mår bra. Prova i så fall att sänka kortisonet till 7,5 mg tills du mår bättre.

Att din FBC förändras beror i första hand på graviditeten. Man kan inte säga något generellt att vid den och den nivån så blir det MF, det är högst individuellt. Att du har t ex höga Leukocyter tyder på en inflammation i kroppen men det kan även vara kroppens/blodprovets sätt att tolka graviditeten och inte alls en immunattack. Tänk på så otroligt många kliniker som inte stirrar sig blinda på FBC!

Hjärta{#emotions_dlg.flower}  

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!