• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

TWH: kan du korta ner det tror du...? Skäms

• Zinfandel

Ja, jag får nog korta ner det lite för det blir ju måååånga historier GladTungan uteSolig

Sidan ökar för varje månad och har nu över 12000 besök i månaden så den fyller uppenbarligen en funktion! Flera andra organisationer har hört av sig och velat vara med, bidragit med info osv. Det känns verkligen som bra belöning för mödan men jag väljer med stooor omsorg! Här låter vi oss inte köpas!!

Jag gör gärna en sida över alla olika behandlingar, som ni säger så kan det vara intressant att läsa om olika varianter och få det överskådligt, det är säkert rena grekiskan Flört för de flesta.

De historier som  jag har lagt ut idag har jag velat ha bredd på och inte bara med immuninriktning. Men eftersom detta spåret ökar brett (tack återigen ni i gamla A Beer-tråden som inspirerade mig!!) så kan det vara läge att göra en sammanställning. 

Tacksam om någon tar på sig att ta emot all info så börjar jag bygga ;)) 

• Zinfandel

Grattis Skogsbruden!! Oroa dig inte för mycket nu, det går som det går och det kan du inte påverka så försök att njuta av graviditeten istället! Som jag resonerade när jag plussade "bättre att njuta så länge och mycket man kan - man vet inte hur länge det varar!" Solig

• Zinfandel
    lillebob skrev 2013-06-24 17:36:36 följande:
    Fråga ang IL? Ska ta IL imorgon å min läkare frågade om saltlösningen på 100 ml ska blandas med 150 IL eller om jag kan få 2 slangar till en nål???
    Spelar ingen roll, går bra både och!
  • Zinfandel
    cff skrev 2013-06-24 21:55:54 följande:
    Ni som tar prednisolon - tar ni hela dosen en gång om dagen eller delar ni upp den under dagen? Jag har tagit 10 mg senaste veckorna och skall just gå över till 20 mg.
    Delar upp 10+10 för ett jämt upptag men ta den andra dosen på eftermiddagen så att du inte får sömnproblem!
  • Zinfandel
    callimero skrev 2013-06-25 06:26:13 följande:
    Hej i tråden, måste fråga er som är inne i svängen med en massa prover om någon kunnig vet vad dessa är översatta till svenska prover? Fosfolipi IgG, IgM Lupus antikoagulanti Cardiolipin Ig G, IgM Hur har era erfarenheter sett ut, någon som lyckats få remisser för FBC som tex Petra ovan efterfrågar? Min sambo fick inte ens remiss för de vanliga hiv-proverna hos huskäkaren då "det kostade pengar för mottagningen"...
    De heter ungefär samma, dvs Lupus antikoagulation, IgG & IgM.

Alla här i tråden tar FBC i Sverige eftersom vi tar det så ofta, det är inget konstigt utan bara vita blodkroppar, en blodstatus alltså. Resterande prover tar jag på labbet på min vc. Gå till klinikchefen och förklara läget! Annars har ni det bra förspänt i Stockholm, det rasslar nog snart till i din inbox så kan du fixa det i em Kyss
  • Zinfandel
    Skogsbruden skrev 2013-06-26 08:59:54 följande:
    En fråga angående folsyra. Mina tabletter tog slut så nu tog jag en Filicine som jag köpte i Aten. Nu efter att ha tagit tabletten ser jag att den är 500 mg mot de 400 mcg som är rekommenderat. Har jag gjort bort mig nu?
    Inte 500 men säkert 5 mg väl..?
  • Zinfandel
    Skogsbruden skrev 2013-06-26 13:15:42 följande:
    Ni som äter kortison under längre tid, kompletterar ni med något för att motverka brister? Jag har sett att man kan få kalciumbrist bla. Kanske bäst att börja ta det. Dessutom funderar jag på någonting som hjälper mot svår förstoppning och som är ok när man är gravid. Nu har det gått 2 veckor, tror inte att det är så nyttigt varken för kropp eller själ. Överdosering av magnesium brukar vara det enda som hjälper mig, men nu är jag lite rädd för att laborera mer.  
    Ja, kalcium är viktigt att tillföra.
  • Zinfandel

IL & Neuopgen är 2 helt olika saker.

IL är en sojaemulsion som ges via en ingång i armen och verkar dämpande på immunförsvaret.

Neupogen (som absolut finns i Sverige, jag får det utskrivet av min läkare här i Sverige) är en tillväxtfaktor för vita blodkroppar och får alltså benmärgen att producera fler vita blodkroppar för att förhindra bortstötning och främja implantation. Injiceras subkutant.

Det är rätt att IL är en mycket billigare produkt men som med allt annat så biter det inte på alla. När man provat det mesta, så sätter man in Neupogen, ofta i samband med Letrozole.  

Jag tar 0.21 mg/Neu/dag. 

• Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2013-06-28 16:00:16 följande:
    Zin, vad är Letrozole?  

Du skriver att du tar 0.21 mg/Neu/dag. Gör du det vid stimulering, såsom cff  gissade eller tar du det varje dag oavsett? 
    Från sprutstart och minst till TD Glad

Letrozole är en bröstcancermedicin Flört och används i detta fall särskilt på endopatienter.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!