• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Det blir ju en fruktansvärd massa så det tror jag inte är fördelaktigt.. Men ta en maxad dos enligt rekommendationen på burken tills de är slut och köp Ubiquinol sen!

• Zinfandel

SL: Tack {#emotions_dlg.flower} Det finns många studier, särskilt på möss och kor men såklart även människor, bara googla på det! Det finns tex en av Dr. Robert Casper and colleagues at the Samuel Lunenfeld Research Institute and Mount Sinai Hospital, en annan av Toronto Centre for Advanced Reproductive Technology och en av Bayerische Forschungsstiftung.

Ja, det här med ftalater är ett gissel eftersom det är hormonstörande. Det påverkar även män och spermakvalitén. Det är särskilt DEHP och DBP man ska vara observant på eftersom de kan skada fortplantningsförmågan och därför har EU beslutat att föra upp dem på CMR-listan och därmed klassa dem som reproduktionstoxiska ämnen. Även Bisfenol är en kemikalie som är värt att hålla ögonen öppna för, tom kan finnas i toapapper.

Här är en röd lista över nono-kosmetika och hormonfri sådan.
    taenk.dk/sites/taenk.dk/files/negativ_liste_25-4-12.pdf

Jag har funderat över hur lång tid det kan ta att rena kroppen från allt detta och undrar om inte avgaser & utsläpp påverkar minst lika mycket. Så om jag flyttar ut i skogen, utan el och utan bil och bara äter från mitt självhushåll och inte får i mig ftalater överhuvudtaget osv, hur snabbt försvinner det ur min kropp..? En kort period? Några år? En generation? Jag personligen tror att det tyvärr tar längre tid än den jag är fertil. Det är omöjligt att göra helt rätt hela vägen och jag tror att det kan vara mer stressande att försöka göra allt rätt hela tiden. Däremot är det säkert lönande att göra så gott man kan. Att må bra, vila, njuta av livet, få sol & värme och massor med kärlek tror jag har lika god effekt. Solig

Här kan du läsa mer om hela karusellen:
    www.fertilitetsguiden.com/alternativ/kost_kramer.php

Slutligen, ang Omega så tycker jag att fördelarna, att överhuvudtaget bli gravid och att Omega 3 är en förutsättning för utveckling för fostrets hjärna, överväger.

• Zinfandel

SL: helt rätt!! Ja om man väljer mellan inte vatten eller vatten i plastflaska så är valet enkelt Tungan uteSkrattande

• Zinfandel

Lully: stort grattis, härligt att höra!! {#emotions_dlg.flower}

Angla: åh har du trots allt blivit gravid utan några hjälpmedel! Hur långt hann det gå? Att bli gravid naturligt ökar ju chanserna Kyss

Södertjej: skit, skit Skrikandes Så jäkla frustrerande och beklagligt. Hoppas trots allt på mirakel!!

SL: det var väldigt otippat eftersom den mesta statistisken visar att sommaren och särskilt augusti är extra gynnsamt, flest IVFare lyckas då Solig

Che: har du fått mens än..?

Curly: Hjärta            

• Zinfandel

Han tänker nog grekiskor igen, vi svenskor har otvivelaktigt bättre resultat på sommaren när vi får rejäla doser D-vitamin Solig om det vore stor skillnad så borde han ju inte göra behandingar på sommaren...? Nä, sommaren är toppen när vi är utvilade, avslappnade och solade Skrattande

• Zinfandel

Zwillinge & Hallonet: Välkomna hit! Det första man märker at man har ett galet immunförsvar på är infertilitet eller flera MF. Det är främsta tecknet. Utöver det är det många som känner igen allergier (pollen, päls, celiaki osv), ledvärk, IBS, MS, exsem, psoriasis, migrän, läckande tarm, sköldkörtelproblematik, antikroppar osv som då är ytterligare bevis. En del säger t o m att ju fler av dessa åkommor man har, desto mer aggressivt är immunförsvaret. Javisst kan immunförsvaret aktiveras av ett MF.

En del prover kan ni ta i Sverige, problemet är bara att det är svårt att få en adekvat behandling och proverna är inte anpassade efter fertilitet. Spara därför tid genom att låta ett proffslab ta proverna så får ni svart på vitt istället för att famla i mörkret. Onödig spill med tid!

Jag skulle just nu rekommendera er att kontakta minst ett par av dessa läkare och låt magkänslan avgöra vad ni bestämmer er för. Utöver Dr D som är vanligast förekommande i denna tråd och som ni därför antagligen redan vet en del om, så har ni även Peny Abatzi i Aten, Dr Braverman i New York och Dr Gorgy i London. Dessa 3 har betydligt fler behandlingsalternativ än Dr D vilket kan vara fördelaktigt. Värt att nämna är också att många upplever kommunikationen med Dr D som bristfällig och det kan vara ett problem när många frågor dyker upp. De flesta svar finns dock att finna här i tråden.

Mediciner är alltid strul. Det bästa är såklart att ha en svensk läkare med på noterna (då får man det även på högkostnad) men det är få förunnat. EU-recept funkar på apoteken (nåja, de jublar inte precis...) och slutligen så går det mesta att köpa receptfritt i en del länder. Som tur är så är vi nu så många i denna tråden att gången redan är krattad och ni kan få tips i många städer på var man kan få hjälp med prover och ev dropp. Meddela var ni bor så klickar det säkert ganska snart i er inbox, här hjälps vi åt allt vad vi kan! Glad

Lycka till {#emotions_dlg.flower}    

• Zinfandel

Ja det stämmer att Dr Gorgy är lite svår att förstå men har varit med länge.

I Aten finns Life Clinic (Dr D) & Serum Clinic (Peny). Fördelen med Peny är att hon tänker både immunologiskt, testar underlivsbesvär, infektioner och är känd för sin hysteroskopi. Dr D är en fena på vul. Om du väljer NY så kan du göra behandlingen på distans, du behöver alltså inte åka dit. Det förutsätter att du kan få dra blod i Sverige och skicka till deras labb. Jag tycker dock alltid det är bäst att träffa sin läkare för undersökning och genomgång av hela ens historik, ett samtal mellan 4 ögon är betydelsefullt. 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!