• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

stumpan81 skrev 2013-09-15 09:11:38 följande:

Tänkte fråga 2 saker: Senast jag kollade mitt TSH(för ca 2 år sedan) var det 2,0. Det tyckte läkaren var bra, så jag har inte tänkt mer på det. Men kan det höga värdet vara en orsak till alla mina MF? Tog ett nytt prov i fredags och ska få veta värdet i veckan. Vet ju nu att det bör ligga på runt 1,0.
    Och visst borde mina spottings bero på progesteronbrist? ( de startar ungefär efter äl och fortsätter fram till mens.)
    Kan inte finna någon annan orsak. Jag tänker testa progesteron direkt jag blir gravid, och sedan med jämna mellanrum. 
    Någon som kan svara på mina frågor? 

Ditt värde ligger hyfsat bra. Värt att tänka på är att värdet inte är konstant, det kan vara både högre och lägre några dagar senare, ja ibland även bara några timmar senare. Därför är det vettigt att testa det vid ett par olika tillfällen under en vecka eller två. Nu gör ju inte du IVF men för alla andra som läser så är det också bra att veta att tsh påverkas av alla hormoner vi stoppar i oss. I ditt fall hade jag varit väldigt uppmärksam på värdet så fort du blir gravid, en graviditet kan påverka värdena att skjuta i höjden och de värden som var perfekta innan behöva inte nödvändigtvis vara det när du blir gravid.

Ang prolaktin så finns det flera olika skalor, ta reda på vilket verktyg just ditt labb använder. Tänk på att inte ta prolaktin tidigare än 3 timmar efter att man vaknat. En del säger även att man inte bör ha ätit på ett par timmar men det gäller tydligen inte på alla labb. 
  • Zinfandel

Stumpan81: javisst kan du testa med kräm först! En del tar upp det riktigt bra genom huden.

Slingoalla: Ja det finns en massa FL-teorier Flört Penny anser att iivmodern blir för "kall" vid tsh-värden under 1,0. Precis, bättre att testa det ofta och särskilt när du blir gravid.

Katt12: min uppfattning är att endo inte är Dr Ds specialité så jag vet inte om det är bästa alternativet.

• Zinfandel

Skogsbruden & Che: håller fullständigt med er, det är så dåligt skött av honom och jag gav därför upp honom tidigare i år. Han må vara duktig som helst, vilket han är och jag har mycket att tacka honom för, men hans bristande kommunikation är förkastlig i en så känslig situation. Vid det här laget har han råd att se över sin organisation.. Önskar att fler sa ifrån för förbättring men jag vet att många är rädda för att då inte få någon behandling alls Tyst En vacker dag går han in i väggen och då får ingen behandling. Kanske får han snart inte fler patienter, det är många som läser här.

Jag råder er båda att försöka få ett IL ändå så snart ni kan. 

• Zinfandel

JA, jag vet att en del säger att de får svar av honom direkt - nu handlar det om ALLA dem som INTE får det.

• Zinfandel

IL står fortfarande som förmån på Fass..? Che är det för att du har ett grekiskt recept eller har du fått det utskrivet i Sverige? Pris 107:50/100 ml och 165 kr/250 ml.

• Zinfandel

Så oproffsigt svarat av honom, när han väl svarade. Han kan inte förvänta sig att alla är på hans linje och vid detta laget vet han definitivt vilka problem vi stöter på i Sverige. Han måste därför försöka hjälpa istället, det borde ligga i hans intresse.

Skogsbruden, hur kan VI här hjälpa dig..? Förutom att du inte vet om/när du ska ta IL, vad mer behöver du?

• Zinfandel

Vilaa: jag hade nog övervägt Penny för din del, en mer ödmjuk människa får man leta efter!

Snart lycklig: hur går det för dig..?! Har ni gjort transfer ännu?

Mumwanna: ja du bör ta alla eftersom de är lika viktiga och även relationen mellan dem. Ja, mötena med Dr D har nog inte många varit missnöjda med, det är efterföljande kommunikation som spricker.

Aylak: ja, det är ordinare pris utan högkostnad. Ang FBC osv så ligger det mycket i tolkarens bedömning, dvs 2 läkare skulle nödvändigtvis inte ge samma ordination. Man tittar på resultaten i förhållande till övrig medicinering, cykeldag, immunproblem, NK-panel osv. Det är ganska individuellt vilka blodkroppar som sticker iväg och vilka som sjunker så det är svårt att säga något generellt, att när just det värdet stiger så är det IL-dags. Ganska komplext alltså!

• Zinfandel

Snart gravid: stort grattis!! SkrattandeSolig

Snart Lycklig: ett stort lycka till! Nej, vi ligger lågt ett bra tag till.

april: jag har också fått skitsura mail från Dr D. Då har jag meddelat att han borde vara tacksam mot oss som var där för 2 år sedan, han har fått rätt många patienter sedan dess.... Det höll han med om. 
    Jag är alltså inte hans patient längre men är fortfarande kvar i tråden eftersom den har kommit att handla mycket om immunproblem överlag och jag hoppas att du också fortsätter att vara kvar, oavsett vem som kommer att behandla dig. Vi söker all info och är tacksam om du vill dela med dig av kommande erfarenheter!

Leah: maila Dr D och be om ett recept så kan du hämta ut här.

• Zinfandel
    leah2012 skrev 2013-09-20 08:38:53 följande:
    Zin tack för svar. Jo men dr g är det jag är patient hos. Jag vill dock visa honom nya värden och undrar då vilka som är de intressanta ur il-synpunkt så ska jag om möjligt försöka skaffa fram dem.
    Visst ja, förlåt. Det är nog antingen hela NK, TNF eller kanske FBC.
  • Zinfandel

Äntligengravid (jag kallar dig så istället Flört) Vem har du gått till i NY? Vi går nu hos Dr Braverman och jag har flera gånger haft kontakt med honom själv. Annars är det en av sköterskorna (och alltid samma) men hellre det och få svar inom en liten stund än vänta. Trots tidsskillnaden så får jag svar så fort det bara är möjligt. De är superproffsiga!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!